Instellingen voor een VoIP Yealink T41S en verwarring over VoIP

Ik had altijd gedacht dat voor VoIP dat je een VoIP toestel moest hebben, dus heb ik een Yealink T41S gekocht.

[aangepast]
Dus mijn eerste vraag is of ik niet niet gewoon beter een DECT telefoon kan kopen?
En dan gebruik maken van mijn Fritz!Box?
[/aangepast]

De tweede vraag is met welke instellingen ik moet invoeren en waar mijn VoIP toestel werkend te krijgen?

[aanpassing]

P.S. mijn telefoonnummer had ik al toegevoegd op mijn Fritz!Box en die werkt.

Je kan ook de Fritz!Box het Telefoonnummer gewoon op de manier van Freedom instellen.
En vervolgens je IP Telefoon met de Fritz!Box verbinden volgens deze instructie: IP-telefoon bij de FRITZ!Box aanmelden en configureren | FRITZ!Box 5530 Fiber | AVM Nederland
Dit lijkt mij de makkelijkste oplossing omdat je ook binnen de Fritz!Box zaken kan controleren of het goed gaat. En Freedom kan de Fritz!Box goed supporten.

Als je het rechtstreeks doet, dus zoals in je plaatje, dan is er ook nog een speciale stap nodig volgens AVM. Kijk op deze pagina bij “Stap 2”, je moet iets bij de Beveiliging in de Fritz!Box uitzetten: IP-telefoon of software voor internettelefonie met FRITZ!Box gebruiken | FRITZ!Box 5530 Fiber | AVM Nederland
Bij deze “Stap 2” ben je uiteindelijk afhankelijk van de support van Yealink en Freedom samen. De instellingen in je plaatje lijken goed, maar wellicht dat iemand anders meer ervaring heeft en iets ziet dat scheef staat.

1 like

Ja, voor voip moet je voip functionaliteit hebben :crazy_face:.
Voor instellingen, zie Hoe stel ik mijn telefoonnummer in? | Freedom Helpdesk

En volgens mij is het niet nodig om met een aparte yealink, explicieit de outbound server te activeren wat je alleen zult gebruiken in geval van een tussenliggende (netwerk)firewall of NAT in welk geval je ws terzake deskundig bezig zult zijn.

Ietsjes ingewikkelder is om de yealink te verbinden met, zo ja, de Fritzbox. De FB heeft dan de connectie met het externe sip-account. De yealink (of een account) maakt weer verbinding met de Fritzbox-telefoon centrale. Inkomende telefoontjes worden via de FB, als ingesteld, doorgestuurd. Men kan hier eindeloos in variëren.

1 like

Voor VOIP heb je een SIP compliant toestel nodig.
Dat kan zijn:

  • Fritzbox ( als je die gebruikt) met hetzij een analoog dan wel een DECt koppeling.
  • GiGaset heeft een aantal SIP/Dect basis stations.
  • SIP toestellen.
  • VOIP PBX al of niet met extra hardware naar keuze. (if feite doet een Fritzbox dat ook op kleine schaal).
1 like

Ook Fritz!Box heeft voip functionaliteit heb ik recentelijk ontdekt.
Vandaar mijn vraag. Mijn excuus als dat niet duidelijk was.

Dat klinkt als de ideale opzet.
Het telefoonnummer had ik al toegevoegd, maar een apparaat kunnen toevoegen is nieuw voor mij.
Ik heb een apparaat toegevoegd in Fritz!Box, maar helaas deed dat niets.



Gebruikersnaam is uiteraard alleen 1234567890 in het plaatje, maar de account ID van voip.freedom.nl/client/…/phoneaccount/.

Krijgt je Yealink T41S zelf wel een IP Adres?
Dus, kan je de telefoon op het lokale netwerk vanaf je PC/Laptop bereiknet met “ping [ip adres van de telefoon]” ?

Ik lees dat de Yealink T41S geen Gigabit maar Fast Ethernet (100MBit) heeft. Dit is geen probleem, maar wellicht begrijpt de Fritz!Box het niet goed. Of zit er een switch tussen? Je kan een Fritz!Box-poort naar 100Mbit zetten, mocht dit relevant zijn en een probleem zijn.

Ik lees ook dat de Yealink T41S twee (2) RJ45 aansluitingen heeft: Eentje met de tekst PC en eentje met de tekst Internet. Je moet die met de tekst Internet hebben.

1 like

Zorg er wel voor dat niet tegelijkertijd, hetzelfde account op zowel op de FB als de YL wordt gebruikt. Kan goed zijn dat Freedom/Voys maar Ă©Ă©n login toestaat per aangemeld telefoonnummer/SIP-account.

NB: De FritzBox is een telefooncentrale die vice versa buiten met binnen verbindt. Op de Fritz is de term “telefoonapparaat” het ding (telefoon/voip/dect/fax/voicebox/voorschakelnummer) dat zich in je huis bevindt en daar wordt gebruikt. De term “telefoonnummer” slaat op wat er buiten je huis aanwezig is en door de Fritz moet worden verbonden/aangezocht (bv het sip/voip account van Freedom).
Het telefoonapparaat reageert/verbindt zich conform instellingen dan met een bepaald extern telefoonnummer (of zo je wilt, als intern nummer, met een ander telefoonapparaat).

Ter oriëntatie voor een opzet: het externe voip telefoonnummer komt primair binnen op de Fritz (dus als extern/nummer) en de YeaLinks loggen weer in op de Fritz waarvoor als account dan Voip telefoonapparaten zijn gemaakt. Apparaten in je huis hebben interne (evt. groeps/)nummers.

1 like

het eerste dat ik hierbij dacht:
Je kunt aan de Fritz7590 gewoon een telefoon aan FON1 aansluiten.
Dat hoeft geen VOIP-telefoon te wezen.
Zelfs een bij een kringloop gekochte knoppen-telefoon met RJ11-aansluiting doet het. ( voor RJ11 : kijk rechts op de afbeelding van @mbsnl bij headset en telefoon )

Met de FRITZ!Box 7590 beschik je over een volwaardige telefooncentrale waarop alle telefoons kunnen worden aangesloten, of het nu IP-, ISDN- of analoge telefoons zijn.

Maar een oude kiesschijf-telefoon werkt dan niet:
hij moet op toonhoogtes piepen om de cijfers door te geven, de oude draaischijf gaf het aantal tikken door dat het nummer moest voorstellen ( voor een 8 dus 8 tikken en voor een 0 10 tikken ). Maar deze zie je alleen nog bij oma op zolder en in een museum.

1 like

Ja

Dat is allemaal goed. Het toestel heeft gewerkt bij zowel XS4ALL als bij KPN, maar dat deed ik via de instellingen op het toestel zoals op het plaatje van mijn eerste forumbericht in dit draadje.

Ik heb de account op YL uitgezet.

Nou had ik een stuk of twintig van die analoge telefoonlijntjes.
Nooit gebruikt dus allemaal weggegooid.
Ik heb geen zin om een nieuwe te kopen.
Wel heb ik al een DECT-telefoon belteld en verwacht hem vandaag.
Ik ga over niet al te lange tijd naar een groter appartement waar ik meerdere vaste lijn telefoons nodig zal hebben, dus de urgentie is minder, maar het zou wel leuk zijn als mijn IP-telefoon ook werkt.


Mijn poging (Met voorbeeldinvullingen. Echte registratienaam, gebruikersnaam, wachtwoord zijn die van https://voip.freedom.nl/):



1 like

Gebruik niet naam fritz.box op de Yealink maar het (server)adres van de FB zelf, in jouw geval 192.168.178.1 en disable zekerrheidshalve je outbound proxy.

2 likes

Ook dat werkt niet…
Mijn DECT-telefoon heb ik wel intussen aan de praat gekregen.

[aanpassing]

Het werkt toch wel!
Ik heb verder niks aangepast, dus de registratie is uiteindelijk toch doorgekomen.

Dit is de uiteindelijke opzet. Uiteraard weer 987654310 vervangen met mijn account ID van https://voip.freedom.nl hoewel dat waarschijnlijk niet eens hoeft, als het maar in de Fritz!Box telefoonapparaten hetzelfde is.


1 like

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.