Internet storing Lelystad - Fibercrew sinds 14:47

Sinds 14:47 ligt de fiber verbinding eruit, ont meld ‘geen licht’.

Natuurlijk te druk met andere zaken en ik kom er pas na sluiting helpdesk achter dat er nog geen storing gemeld is…

2 likes

Hier ook (vanaf 14.49) op meerdere adressen. KPN geeft wel licht. Dit is ook niet de eerste keer; de afgelopen weken vaker urenlang geen Freedom gehad. Eerder vandaag was er ook een korte onderbreking.

Op Twitter reageert ook niemand en mailen naar helpdesk@freedomnet.nl vanaf je freedom.nl-account resulteert in een melding dat dat adres niet bestaat. Vanaf een ander domein mailen kan dan wel weer. Ik weet het niet hoor, maar dit ben ik niet gewend.

1 like

e gaat je haast afvragen of FiberCrew nog leeft. Op de site is als laatste project Gooise Meren genoemd (ngeen datum) en daarvoor Venedaal (okt '23). Het valt wel op, 23 en 29 sept ± 45 min down, 2 okt 4u, nu al ruim 7 uur down.

Geen melding van een storing op de storingspagina bij Freedom is helemaal apart. De laatste opgeloste storing is van 2 okt en de bovenste actuele storing is een storing over TV via Fibercrew van 29 aug '24…Ook geen actuele melding.

2 likes

Ik dacht dat Freedom hun netwerk 24/7 monitoren.. Een paar pings per regio zou daar toch bij moeten zitten? Nog steeds geen licht (8 okt, 5.35)

1 like

Ik heb net in elk gval een reactie gekregen van het ticket systeem en een ticket nummer (92342181) gekregen… Nu maar hopen dat de email en tickets eerder behandeld worden dan de openingstijden van de helpdesk. In de tijd dat de storing duurt ben ik al een kwart van m’n data bundel kwijt… In het ergste geval die bundel maar uitbreiden…

Tot nu toe (8-10 8:16) hier geen licht (rood knipperende LOS led op de ONT, ook na resets)

Ik zie dat in ieder geval mijn netwerk en belichter KPN is postcodecheck op Freedom.nl). Een paar straten verder (oost Lelystad) zit ook iemand zonder LOS. Het gekke is dat mijn buren (die als failover dienen) KPN hebben en die hebben al maanden geen storingen gehad. Net om klokslag 09.00 Fiber Crew gebeld maar die verwijzen me door naar Freedom; zij moeten de lijnen meten en hun carrier opdracht geven de boel te fixen. Ik zit serieus te overwegen om mijn maatje die ook voor zijn werk afhankelijk is van internet een straalverbinding te geven zodat hij bij uitval via mijn failover toch nog kan internetten, zij het met wat meer hops. Ik weet niet waar jij zit, maar evt kunnen we een PtMP-netwerkje opzetten ofzo. Ook gewoon leuk voor de hobby natuurlijk :grin:

Mijn ticket eindigt trouwens op 31 :sweat_smile:

Ik zit in Atolwijk oost, dus redelijk aan de juiste kant. Het is wel opvallend dat FiberCrew blichter erzo vaak uit ligt de laatste 2 weken. Helpdesk van Freedom is ook pas vanaf 10:00 bereikbaar, dus dat schiet niet echt op.

Hier zit ik al te denken aan extra data in de bundel. Normaal gebruik ik nog geen 100 MB vand e 9G (kleiner kon niet), maar nu ben ik de 2G al voorbij. Alternatief is zo’n 5g modem van odido, niet snel, maar wel ancere techniek. Leuk hobby projectje om dat als failover te klussen, maar m’n vrouw is het eigenlijk al wel weer zat en wil terug naar KPN.

Hmmm, inderderdaad, als ik nu een postcode check doe hier dan komt ook alleen KPN eruit als optie. Met dezelfde snelheid en TV kom ik op een kostenstijging van 19 euro. (nu 63, dan 82) terwijl KPN op 65 uitkomt. Dan is de keuze snel gemaakt, of Odido 5g ernaast of (helaas) terug naar de monopolist.

Extra inzet voor privacy enzo is wel wat waard, maar onder aan de streep moet het wel werken en betaalbaar zijn…

1 like

Hier ook Atolwijk oost. Wellicht heeft dit iets te maken met de voorbereidende werkzaamheden aan de Geul. Alleen dat verklaart niet dat er in de Zoom hetzelfde gebeurt op exact dezelfde tijdstippen.

1 like

Van de website van Jonaz (meer weet ik ook niet):

• Begin: 7 okt 2025, om 14.46u
  • Einde:
  • Beschrijving storing: Door graafschade op glasvezelverbindingen zijn er in Lelystad een aantal van onze klanten getroffen. Hierdoor hebben een beperkt aantal klanten momenteel geen verbinding. Er wordt gewerkt aan het probleem. Een update volgt spoedig.
2 likes

Auw, en dat is natuurlijk de kabel waar Jonaz/Fibercrew overheen gaat, KPN loopt vast via een andere route…

BTW @arien Ik zou 'm even op de storingspagina zetten en de TV issues van augustus vorig jaar nader bekijken of die nog actueel is. (een storing die al een jaar open staat is geen goede reclame :wink: )

2 likes

Nou… KPN heeft er ook last van. En de storing is bij hun ook nog niet afgemeld.

Dit screenshot komt uit ons WBA portaal.

1 like

Dat is nog steeds erg problematisch helaas.

1 like

Ik zie bij Jonaz nog geen updates m.b.t. de storing. Heeft Freedom meer info of is het daar net zo duister als op de fiber. :wink:

1 like

Grappig vandaag pas deze pagina ‘ontdekt’.
Vorig weekend heb ik al mijn servers verplaatst naar een andere locatie dan Lelystad.
Ik ben hierdoor letterlijk door het oog van de naald gekropen.
Ben nu mijn GSM Internet ABO aan het opstoken om nog iets te kunnen doen.
Best wel verschrikkelijk dat we nu 17:37uur 8-okt-2025 nog geen licht hebben op de fiber.
In het weekend ook mijn subnet opgezegd, want storingen door graaf en elektra werkzaamheden zullen in Lelystad in rap toenemen de komende jaren vrees ik.

Ik snap dat Freedom hier niets aan kan doen.

De helpdesk medewerker was super snel, na 15 seconden kon ik de telefoon neerleggen.
Dat was 25 jaar geleden in de UPC tijd wel anders, kon je eerst een uur gaan uitleggen wat een ‘ping’ en een ‘traceroute’ was :joy:
Kortom hier 8223 ook een ‘Los’ op de Huawei GPON adapter.

1 like

Ik vind dit toch wel bijzonder. We gaan nu dag 2 in en van de helpdesk hoor ik dat er ‘slechts negen klanten zijn met problemen’. Ik zou toch verwachten dat Freedom iets meer druk zou uitoefenen op de belichter. Ik heb er persoonlijk geen last van omdat ik en de buren (met KPN) onze netwerken hebben gekoppeld. Maar dat doet natuurlijk niet iedereen. Dit is echt te gek voor woorden.

1 like

Ik gok dat er ‘maar 9’ geklaagd hebben. (of wat ook kan, nauwelijks Freedom klanten in Lelystad)

Meer dan afwachten kunnen we niet, maar ik ben wel al aan het kijken naar een backup op een andere techniek. (ziggo kabel of Odido 5G)

1 like

Na veel te lang offline geweest te zijn lijkt het nu weer gefixt te zijn. Af en toe was er wel wat verbinding.
Ik wist niet dat graafwerkzaamheden ook weken ervoor kunnen zorgen voor uitval… Laten we hopen dat dit het was.

1 like

the magic moment 8 oktober 2025 23:25:03 uur

Die 99.9% uptime gaan we dit jaar niet meer halen.

Dan ben ik benieuwd of je router in UTC staat… dit was mijn eerste teken van leven (CET)

2025-10-09T01:28:35.985682+02:00 eddie pppd[3272]: Recv PPPOE Discovery V1T1 PADO session 0x0 length 64
2025-10-09T01:28:35.985944+02:00 eddie pppd[3272]:  dst 50:3e:aa:99:aa:ef  src 88:90:09:73:40:2b
2025-10-09T01:28:35.986662+02:00 eddie pppd[3272]:  [AC-name bras0.fi001.nl.freedomnet.nl] [host-uniq c8 0c 00 00] [service-name] [AC-cookie 6d 55 1a 9a 83 97 22 e2 ad a8 d7 52 1d dd 7c f2]

Yeah, scheelt weer een alternatief zoeken, vandaag een lange meeting via teams (vreet data) en werk bundel bijna op (80% verbruikt in 1 dag) en prive bundel voor de helft. Hier dus bijna 36u eruit gelegen.

Inderdaad, 99.9% uptime is ruim gemist. Zonder deze storing was er nog 4u storingsruimte geweest, nu is de beschikbaarheid al gedaald tot 99.5%.

Ach, aan de andere kant, ik weet nu dat de data bundel van de baas genoeg is voor 1 dag werken en de eigen bundel voor 2 dagen gamen. (misschien eens wat minder gamen en meer lezen/oude hobbies weer oppakken :wink: )

Maar internet is niet meer b0rken, yeah, terug naar de standaard afleiding. :wink:

1 like