Invloed "Wifi bandwith reduced" events op stabiliteit

Lieve mensen, heb dagelijks last van wegvallend internet (glasvezel via m’n fritzbox 5530). Onderstaande screenshot van de events log. Misschien is dat al direct duidelijk.

Wat denk je dat de oorzaak is en wat ik eraan kan doen?

Dank groeten Job

Het lijkt er niet op dat internet via glasvezel wegvalt, maar dat er iets misgaat wat betreft Wi-Fi.
Mogelijk in een omgeving waar er heel veel Wi-Fi wordt gebruikt? En dan treedt het prpbleem specifiek vanaf een repeater, mogelijk hangt/staat die ergens waar er heel veel andere Wi-Fi signalen zijn.

Zo te zien heb je 5 GHz Wi-Fi uitgeschakeld staan op de 5530.
Mogelijk wordt het beter als je die wel aan zet.

1 like

Dank, ga ik proberen

:+1:
Zelf ben ik ook niet tevreden over wat de Fritz onder water allemaal doet en heb zelf tot nu toe al 2x een vastgeslagen netwerk gehad omdat de Mesh-zooi over de zeik ging.
De support-dump van de FB ( → https://fritz.box/support.lua ) levert meestal ook niets op anders dan dat er iets niet goed ging.

5 Ghz band staat wel gewoon aan, maar gebruiken we op een of andere reden niet. Zou logisch zijn om 2.4 gewoon uit te schakelen?

Er is veel ander netwerk actief (zit in appt tussen allemaal buren in) met 22 netwerken op 2.4 en 11 op 5 ghz.

Hoe is de fritzbox met de repeater(s) verbonden?
De fritzbox, schakelt je via mesh naar de juiste band/kanaal als het nodig is.
Het kan zijn als je voldoende data krijgt, dat je niet naar 5Ghz gaat.
Uitzetten van een band, moet je niet doen.
Soms is de 2.4 de betere keuze.
Staat mesh aan? (blauwe symbool)

mijn repeaters
mijn repeaters

Dank - jah mesh staat aan idd. Kabeltrekken was niet makkelijk dus heb box en repeater met wifi met elkaar verbonden.

Waarom gebruik je zo’n rare foto van Greta Thunberg als profielfoto?

Haha, vond ik gewoon grappig. Ik vind dat ze dingen scherp ziet :+1:

Normaal gesproken gaat de verbinding naar de repeater dan op 5Ghz, als je een hebt die het ondersteunt.
Het is afhankelijk van het type repeater welke band hij gebruikt naar de gebruiker.
Zo aan de foutmelding te zien, is de afstand zo groot dat het op 5Ghz niet lukt.

1 like

Dankje. De afstand is niet groot maar er zitten wel 2 muren tussen. Misschien moet ik toch wat gaan kabelen om het op te lossen.

Zelf geen problemen mee: 7583 op b.g. + 2 ethernet verbonden 1750E repeater op 1e en 2 verdieping + 1 wifi verbonden 1750E repeater op b.g., met één muur ertussen.

Zo te zien heb je op de 5 GHz Wi-Fi kanalen behoorlijk wat last van DFS/RADAR in de buurt.
Zie: Dynamic frequency selection - Wikipedia

Enige oplossing is om geforceerd voor de Wi-Fi 5GHz band, kanaal 36, 40, 44 of 48 in te stellen op de 5530. Of inderdaad een UTP kabel naar de Repeater aanleggen.

3 likes

Het nadeel van statement foto’s is dat het daarmee (als kennelijk gevraagd) dus een etiket krijgt opgeplakt … dat wmb hier vooral heel erg vaag wordt wanneer die :face_in_clouds: dame dingen zg scherp zou zien.

De tip van mbsl is een hele goede. Kanaal voor 5GHz onder de 50 selecteren scheelt veel wifi radar drops.

3 likes

Wat ik nog gek vind is dat mijn verbinding in het begin goed was. Na verloop van tijd is het veel slechter geworden. Dus dat zou wijzen erop dat de plaatsing niet per se erg is, en ook de DFS/RADAR in de buurt niet het grote issue moeten zijn toch - dat moet er altijd al zijn, hoewel het natuurlijk ook kan zijn veranderd. Zou er nog iets kunnen zijn dat de modem minder goed gaat presteren? Heb plaats van m’n fritzbox RAM bijgevoegd en dat zit overal prima in het groen toch?

Al geprobeert alles koud te herstarten.
Dus alles even een minuut uit.
Pas als de box draait, de repeater aanzetten.

Wat grafiekjes betreft, moet je bij wifi kijken naar de channel load.
Ook kun je de fritz WLAN app gebruiken om een goede plek te vinden voor de repeater.

Hoewel 5G WiFi niet zo goed door muren komt kunnen afhankelijk waar je router of repeater staan toch nog spontaan problemen ontstaan met RADAR of ‘valse RADAR’ signalen.

Dit kan op ieder moment optreden als je 5G wifi router automatisch een kanaal kiest het kan dus een tijd goed gaan als je router automatisch een ‘DFS vrij kanaal heeft gekozen’.

Als je router opeens DFS gevoelige kanalen gaat gebruiken na bijvoorbeeld een herstart van de router kan je wifi verbinding zomaar 10 minuten of langer wegvallen na een RADAR of valse RADAR detectie moment waardoor je wifi tijdelijk terugvalt op 2.4G totdat je router van kanaal is gewisseld na een RADAR scan (niet alle apparatuur kunnen even goed/snel terugschakelen naar 2.4G).

Trouwens kanaalnummers 36, 40, 44 en 48 kun je op iedere 5GHz-router gebruiken als je last hebt van RADAR detectie problemen binnen de EU. Dus handmatig een ‘DFS vrij’ kanaal kiezen op je locatie zou het probleem moeten verhelpen.

Verder is het raadzaam om je wireless repeaters te verbinden met UTP kabel of een powerline ethernet adapter als de afstanden te groot zijn om een goede wireless bridge verbinding te maken. Ook heb je dan minder last van latency als je repeater verbonden is met een kabel.

Zeker als je thuis nog gebruik maakt van de NAS functie op je fritzbox is het bekabeld aanleggen van je repeaters echt aan te raden.

Ook tijdens bedrijf controleert de FRITZ!Box doorlopend of de door de FRITZ!Box gebruikte Wi-Fi-kanalen nog steeds vrij zijn van bevoorrechte gebruikers. Als de FRITZ!Box een bevoorrechte gebruiker detecteert, schakelt de FRITZ!Box over op de Wi-Fi-kanalen 36 tot 48 en zoekt opnieuw naar bevoorrechte gebruikers. Dit kan tot 10 minuten duren.

bron: