IPv4 adres wijziging

Kreeg net een vooraankondiging dat ik een nieuw IPv4 adres ga krijgen. Dacht even dat ik in een verkeerde mailbox zat ivm met een andere aanbieder waar velen vanons vroeger zaten ook IPv4 wijzigingen doet. Maar gedubbelcheckt, en nee het is van Freedom.

Dubbel gevoel natuurlijk, enerzijds omdat dit betekend dat ik weer dns aanpassingen moet gaan doen (TTLs, en andere voorbereidingen), anderzijds omdat men zegt dat alle Geo-IP problemen worden verholpen. Nu had ik die niet (of misschien wel maar nooit last van gehad), maar ben een beetje benieuwd of dit toevallig ook problemen zou kunnen oplossen met een groot software bedrijf en de email die daarheen moet.

Is er enige informatie over waar deze adressen vandaan komen, of hoe we die moeten zien tenopzichte van de huidige? Ik begrijp dat de adressen teruggegeven moeten worden, dus dat dit ook voor Freedom waarschijnlijk niet vrijwillig is, maar als het een en ander op gaat lossen, dan ben ik er toch blij mee.

In ieder geval, Freedom bedankt voor het vooraankondigen (inclusief uiterste datum), ik denk dat het mailtje helder en duidelijk is, en voor de meeste mensen ruim voldoende. Fijn dat de reverse DNS wordt behouden!

Ik verwacht wel dat mijn IPv6 prefix onaangepast blijft, aangezien het mailtje daarover totaal niets zegt. Een dubbelcheck hier is niet onaangenaam :slight_smile:

1 like

Je IPv6 prefix blijft onaangepast. In het mailtje dat ik heb gecheckt stond dat er ook bij. Maar ik check nog even of dat er in de finale mail ook bij staat. (Niet dat er nu heel veel aan te veranderen zou zijn… maar goed…)

Trouwens. In het vervolgmailtje waar over gesproken wordt staat het heel duidelijk.

Citaat
Je IPv6 range (groep IP-adressen) blijft wél hetzelfde.

:wink:

Gaat iedereen een nieuw ipv4 adres krijgen?

@jcmraats Alleen mensen die het mailtje hebben gekregen. Dus als je het mailtje niet hebt ontvangen, zal je hetzelfde IP-adres blijven behouden. Het is een bepaald blok dat we moeten teruggeven.

1 like

De nieuwe adressen worden al geruime tijd als ‘Nederlandse’ aangemerkt door de belangrijkste Geolocatie providers. We verwachten op dit punt minder problemen dan we idt hadden met de adressen die we terug moeten geven.

Heb de mail ook ontvangen:

Je IPv4-adres wijzigt voor één keer. Je ontvangt deze mail, zodat je precies weet wat er verandert en waarom het verandert. Je nieuwe IPv4-adres ontvang je binnenkort in een ander mailtje. Je hoort dan ook op welk moment de omzetting plaatsvindt. Dit zal in ieder geval uiterlijk 31 maart zijn.

Met mijn huidige IP-adres kreeg ik bij Google vaak zoekresultaten gericht op India en omgeving. Dat is de laatste tijd al minder geworden.

Awh damn hier baal ik best wel van. Ik heb juist een heel makkelijk te onthouden adres. :frowning:
Nooit problemen gehad met geoip trouwens.

Ik krijg veel sites die meerdere talen aanbieden in het Duits.
Blijkbaar had ik dus mazzel met mijn 2e hands ip adres :grin:

Met in het achterhoofd hetzelfde waarschijnlijk nog een keer te moeten doen als IPv4-subnetten binnenkort(?) aangeboden worden. Ik zie het als de generale repetitie :slight_smile:

Voelt fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met deze uitdagingen. Ik ben helaas ook bekend met de beruchte NDR berichten Please contact your Internet service provider since part of their network is on our block list (S3150). Zou inderdaad fijn zijn als dit verbeterd.

Is er een overzicht van welke IP ranges het om gaat?

Mijn IP, in de range 45.155.156.0/23, verandert in ieder geval ook.

Bij mij ook een nieuw ip-adres: blok 45.88.8.0/23

Gaat dit met alle 45.x.x.x adressen gebeuren?

Nee het gaat alleen om:

  • 45.88.8.0/23
  • 45.95.64.0/23
  • 45.148.140.0/23
  • 45.155.156.0/23

– Ariën

1 like

Wordt het PTR record bij het overzetten naar een nieuw IP ook overgenomen?
Ik heb namelijk een PTR record dat wijst naar mijn eigen domein en ik zou het fijn vinden als dat ook op mijn nieuwe adres gezet wordt.

Ja alle PTR-records zullen worden overgezet naar de corresponderende nieuwe adressen.

2 likes

Ik werk vooral remote. Mijn IP-adres wordt gebruikt in VPN’s, firewalls, white lists, Azure NSG’s, website backends, etc., etc… Dan ik dus opeens nergens meer bij.

Hoeveel tijd heb ik vanaf het moment dat jullie mij het nieuwe IP-adres doorgeven en de daadwerkelijke switch wordt gedaan?

Misschien handiger om een FQDN te gebruiken voor dat soort zaken?

Dan hoef je maar op 1 plek het IP adres te wijzigen: de DNS.

Jawel, maar ik kan bij Freedom nog steeds geen eigen PTR record instellen zoals dat vroeger bij Xs4all wel kon. Vind ik geen nette oplossing.

Daarnaast wil ik alleen maar weten hoeveel tijd ik heb om overal mijn IP adressen aan te kunnen passen.

PTR record kan de helpdesk voor je instellen.

Bij XS4ALL moest je daar ook de helpdesk voor mailen…

1 like