Ipv6 via Google Wifi

Sinds gisteren heb ik internet van Freedom. Bijna alles werkt naar behoren. Ik gebruik een Google Wifi router achter de FRITZ!Box vanwege de mesh functionaliteit wat het ontvangst in huis sinds een paar jaar flink verbeterd heeft.

Het enige wat ik niet voor elkaar krijg is om een ipv6 verbinding te maken. Ik weet niet precies hoe het komt, maar wat ik wel zie is dat wanneer ik met de Google Wifi verbinding maak, ik andere DNS servers doorkrijg dan wanneer ik met de FRITZ!Box verbindt. Iemand een idee welke instellingen er gewijzigd moeten worden in de FRITZ!Box en of wat ik wil uberhaupt mogelijk is?

Simpel ipv6 op de Google Wifi aanzetten is niet voldoende.

Google WiFi is een ramp. Het werkt verre van standaard en er valt niet veel aan in te stellen. Een voorbeeld waar ik in het verleden tegenaan liep: Apparaten verbonden via 2.4 GHz konden apparaten verbonden via 5 GHz niet zien. Helemaal van de gekke dat een Google Wifi punt zich op dat niveau er mee bemoeit, dat is iets voor de router, niet voor een WiFi access point die op radio niveau denkt netwerken van elkaar te moeten scheiden.

Dus bij mij geen Google Wifi, heb 3 stuks FritzRepeater 1750E, bevalt me prima en werkt uitstekend samen met de FritzBox.

1 like

Ik heb positievere ervaringen met Google Wifi (privacy daar gelaten). Hoewel ik het met je eens ben met de beperkte instelmogelijkheden ben ik benieuwd of ik het wel werkende kan krijgen met ipv6 i.c.m. de FRITZ!Box. Ik heb deze set nog maar een paar jaar dus ik vind het zonde om ze nu alweer weg te doen. De FritzRepeater 1750E krijg ik er bij mij thuis niet in. Te hoge eisen qua inrichting van medebewoners. Het is niet een van de mooiste mesh-oplossingen. Daarnaast wil ik voor de performance gebruik maken van een ethernet backhaul. Dan moet je maar net een ethernet aansluiting hebben bij een mooi gepositioneerde stroompunt en die heb ik zowel boven als beneden niet. Dus helaas voor mij geen optie.

Mocht je een idee hebben voor mij oorspronkelijke vraag, dan ben ik zeer geïnteresseerd.

Je kan alleen gebruik maken van ethernet backhaul, als de Google Wifi je netwerk instellingen regelt. Het probleem is juist, dat Google Wifi dingens als VLAN tagging, PPPoE en IPv6 zoals het binnenkomt niet ondersteund.

Hoe heb je de FritzBox nu ingesteld wat betreft IPv6 aan de WAN kant en wat aan de LAN kant?

Doordat je waarschijnlijk dubbel aan het NATten bent, moet wellicht het subnet ook wordt opgedeeld worden. Dan zou met IPv6 gewoon moeten kunnen, en het subnet ondersteund dit ook gewoon, al weet ik niet hoe de FritzBox daar mee gaat.

Hi Jgelauff, thanks voor je antwoord. In je tweede link die je stuurde staan dingen waar ik nog weinig verstand van heb, maar de oplossing loopt al stuk op het punt dat je twee verbindingen tussen je Google Wifi en je modem/router nodig hebt. Aangezien mijn fritzbox in de meterkast staat en mijn google wifi in de woonkamer wordt dit hem niet. Daarnaast gebruik ik de tweede lan poort op de wifi router om het netwerk verder via de kabel uit te breiden met switches. Toch bedankt!

Wat betreft een ‘echte router’. Ik ben voor nu op de fritzbox aangewezen omdat deze met glasvezel direct op het kastje is aangesloten waar glasvezel binnenkomt.

Bedankt voor je reactie!

Ik heb de standaardinstellingen aangehouden, aangezien ik te weinig verstand van IPv6 heb.

WAN kant


MTU heb ik niets aan verandert.

Aan de LAN kant



Het lijkt erop alsof er zeker aan de LAN kant wel instellingen zijn, die het mogelijk maken om een tweede router te gebruiken achter de fritzbox voor IPv6

Wat betreft de dubbele NAT begreep ik dat de instelling Open this device completely for internet sharing via IPv4 (exposed host) onder InternetPermit Access daar een oplossing voor zou moeten bieden. Het zou als een soort DMZ moeten werken. Maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen.

Als ik zo naar de afbeelding van de instellingen krijg, zou ik de optie Assign DNS server, IPv6 prefix (IA_NA) and IPv6 address (IA_NA) kiezen bij Enable DHCPv6 server in the FritzBox for the home network.

Thanks. Ik ga het proberen.

Graag gedaan :slight_smile:

Hopelijk gaat het werken, ik ben heel benieuwd

Ja! Het heeft gewerkt. Dank je man! Hopelijk hebben anderen er nog wat aan.

Het enige wat ik nog niet voor elkaar krijg is om de filtering van ICMP messages uit te schakelen.

Mocht je daar nog een idee voor hebben, graag :slightly_smiling_face:

Ik heb al geprobeerd om Enable PING6 aan te zetten onder InternetPermit Access. Helaas zonder succes.

1 like

Dit is waarschijnlijk Google Wifi. Die blokkeerd dat n.l. standaard uit en kun je niet aanzetten. Op de support fora geven ze aan dat ze dat doen vanwege security. Maar de vuistregels is eigenlijk dat je nooit ICMP moet blokkeren: http://shouldiblockicmp.com/.

Oké, helder. Over een paar jaartjes, wanneer wifi 6e routers betaalbaar zijn geworden maar overschakelen naar een ander merk router.

3 likes

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.