Is een Freedom mail adres nu echt veiliger dan Strato?

Heb al eens eerder hier geschreven over het overstappen van provider omdat de kosten de pan uit steeg. Nu zat ik te denken aan een Freedom account voor mijn mail of een Strato account. Inmiddels is het een Freedom account geworden (die ik gratis bij mijn abonnement kon afnemen) en mijn andere mailbox staat bij Strato.

Nu kwam ik internet.nl tegen waar je je mailserver kan controleren. Dat heb ik gedaan en wat valt mij op, via Freedom is mijn score 100% en via Strato is deze 50%. (heb nog een oud Ziggo account, die overigens deze maand stopt omdat ik geen Ziggo klant meer ben, en die geeft 85% aan).

Nu is mijn vraag, in hoeverre moet je nu kijken naar de % aantallen? Is het nu echt zo dat als het 100% is, dat het dan goed is. Of kan ik met 50% ook wel af, als er maar bepaalde dingen goed zijn ingesteld? Ben er zelf niet zo in thuis maar moet voor iemand anders z’n mail goed gaan beveiligen en ik vraag me dan af waar ik goed aan doe en welke provider ik die iemand kan aanbevelen. Hij zit nu bij een provider waar de uitslag 62% is.

Is er iemand, of zijn er meerdere mensen, die hier iets meer over kunnen vertellen. Mij wegwijs kan maken waar ik nu echt op moet letten en eventueel een provider kan adviseren om bij af te sluiten (hij moet al z’n mail bewaren dus die loopt nu wel erg op, zakelijk account)

Ik heb ook mail bij een hosting provider. Waar al jaren website en mail staat.
Om op 100% te komen, moest ik ook zelf dingen ondernemen.
Er is ook een gedeelte, dat de provider moet doen.
Ik heb me stapje voor stapje, verdiept in de punten van internet.nl

Ook gaat de lat steeds hoger in de loop van de jaren.
RPKI telt nog niet mee, om de 100% te krijgen.
Bij Freedom is nu alles al op groen.

Om op 100% te komen, heb ik bij Freedom niets zelf hoeven te doen.

Of je er waarde aan moet hechten, bepaal je zelf.
Verdiep je in de zwakke plekken en de gevolgen die het kan hebben.
Begin met de begrippen SPF en DKIM.

Naast de veiligheid, is er ook nog het bedieningsgemak.
Welke toeters en bellen, wil je hebben.

1 like

Veiligheid is een perceptie van een (verondersteld aangepraat, eigen) risico.
Kijk niet (te)veel naar percentages want die komen ook weer voort uit een (andermans) maatstaven (iets met statistiek en leugens voor een doel).

Ik hanteer zelf o.a. de volgende invalshoeken:

  1. Wat is het intrinsieke beleid t.a.v. maildata waarbij privacy bij mij op 1 staat. Wmb is hier niets op af te dingen.
  2. In dat verlengde, is de mail een hoofd of bijzaak voor/bij een provider.
  3. Technische mogelijkheden, transparantie, instelbaarheid en betrouwbaarheid t.a.v. de totale mailinrichting

Inzake van item3 vind ik het belangrijk dat ik mijn mail desgewenst - autmatisch - ter afscherming kan coderen, voldoende ruimte heb en niet afhankelijk ben van “provider” gimmicks zoals mailinterfaces zodat ik op elke gewenst moment - mijn mailvoorziening - zelf of naar elders kan verhuizen. Voldoende ruimte is relatief en voor hoe lang.

Zakelijk maar ook in dat verlengde privé gaan wat andere factoren meespelen zoals de mate van mail integratie/koppeling met andere systemen zoals van kantoor, boekhouding en logistiek.
Privé wil ik tenminste via “mail” off- en online kunnen agenderen, adreslijsten (bij)houden en taken instellen.

1 like

En welk mail provider gebruik jij dan?
De dingen die je schrijft spreken mij wel aan :stuck_out_tongue: