Jekyll site down- en uploaden lukt allebei niet

Ik heb dit ook gehad toen ik mijn spullen van Soverin naar Freedom bracht… aangezien het echt niet direct kon heb ik geprobeerd mijn site aan Soverin kant te exporteren, verschillende keren na talloze minuten inderdaad een 504 en meldingen dat de mailserver onbereikbaar was. Toen zat ik toch wel even te zweten haha

Tijd niet gedaan maar idd, downloaden bij Freedom lukt niet. Ook mijn sites bij Soverin hebben hetzelfde euvel. Ze werken verder prima, vermoed dat er idd wat blijft hangen met download.
Zelf geen zin om het melden. Voor mij werkt de IDE redelijk en beter dan telkens handmatig integraal een nieuwe site gaan uploaden, de oude weg te hernoemen(of verwijderen) en dan mijn shortcut webeditor-links aan te moeten passen.
NB: Met file-drag - ook niet ideaal - kan je ook bestanden plaatsen.

… en net antwoord gekregen van de helpdesk. Ze kunnen het probleem reproduceren en melden het bij de beheerders van het platform :slight_smile:

3 likes

Na een tijdje weer opgepakt. Begonnen met resetten van de DNS-instellingen en vervolgens een nieuwe blanke site gemaakt. Dat werkt dus goed.

Met de host: regel kun je voor elk subdomein inderdaad naar een eigen site verwijzen. Ook dat werkt goed.

Nu probeer ik het wat fancier te maken met de templates die PtrO linkte. En daar loop ik dus tegen problemen aan dat ik niet weet welke plugins/gems er op de freedom-omgeving geïnstalleerd zijn. Is daar iemand die hier informatie over heeft/weet welke er werken?

NB: Het downloaden van “sites” mislukt nog steeds (gateway timeout). Kan helpen dat anderen daarover ook een ticket insturen.

Markdown (versie kramdown ) & “blog-post” is iig werkend. De blog-postfunctie zelf lijkt mij wat zinloos voor onwetende “gebruikers” omdat je bij Freedom/Soverin je site_contents inhoudelijk moet bewerken. Bij een ‘echte’ blog, upload iemand simpelweg de content die dan in het frame wordt geplaatst. Normaal uploaden kan echter niet. Om inhoud te plaatsen moet je inloggen op je ‘site’ en dan dmv drag-drop bestanden uploaden.

Wat ik heb gevonden over de standaard meegeleverd " Jekyll implementation of the Creative Theme template by Start Bootstrap " is op github oorsprong & basis

Vraag, wat wil je fancier :star_struck: maken ?

Ja, het uploaden van md-bestanden blijf ik uiteraard gewoon zelf doen. Da’s ook niet zo’n probleem. Heb niet veel zin om zelf js en html-templates te knutselen, dus zat aan themes zoals minimal-mistakes (GitHub - mmistakes/minimal-mistakes: Jekyll theme for building a personal site, blog, project documentation, or portfolio.) of midnight (GitHub - pages-themes/midnight: Midnight is a Jekyll theme for GitHub Pages) te denken, danwel aan cayman of zoiets. Maar zodra ik gems/plugins zoals jekyll-include-cache in mijn _config.yaml probeer te zetten, barft de editor. Dus kan ik dat zelf kennelijk niet aangeven.

Ik weet niet wat je bedoeld met “barft” ?

tldr; je kunt alleen de non-server gerelateerde configuratie/opties gebruiken, de rest in de _config.yml zoasl “remote_themes” wordt simpelweg genegeerd.

Dat er iets niet “werkt” komt simpel omdat “wij” als eindgebruiker geen volledige RubRail/Gems omgeving hebben. De thema-website, die je wilt toepassen, werkt op basis van aanvullende (gems) plugins die er niet zijn.
Jij, ik, als eindgebruiker kunnen geen aanvullende ‘gems’ installeren omdat “wij” geen E2E toegang hebben tot o.a. de Ruby (programmeertaal) packagemanager die actief is in/op de host/server.

Alles dat te maken heeft met de (server) omgeving waarop de “Jekyll” fysiek draait en wij onze website-inhoud plaatsen - dus ook remote-themes/api/sql/plugins/liquid - is simpelweg niet configureerbaar om te kunnen gebruiken.

Voorbeeld: de server “url:” of server “port:” instellen van je website zal niet werken. Net als (aanmaak) referenties gebruiken naar directories die buiten jouw eigen (afgeschermde) “root” filesystem staan.

Los van alles ben ik het met je eens om te weten hoe/wat de hostomgeving is ingericht die onze website (ver)toont. Het is/wordt dan mogelijk om beter te ‘begrijpen’ wat wel kan en niet beschikbaar is… zoals ‘remote-themes’.

Aanvulling: bestaande “themes” zijn relatief eenvoudig te converteren naar wat werkt op Freedom/Soverin. Je moet daarvoor zelf alle resources (directories en bestanden) met drag/drop uploaden. Negeer dus externe/server/imports instructies van github thema’s - zoals gems plaatsen - die wij immers niet kunnen doen omdat wij als eindgebruikers immers niet de host beheren.

Zie voor een stap-voor-stap:

begin dus in dat hoofdstukje vanaf Create a site – skip Build/Ddeloyments e.d. – … waarna je stap voor stap leert hoe de folder/directory te vullen. Het is, net als elke andere CMS, even een leercurve met een quirk. Een beetje als geblinddoekt leren fietsen

Onthoud dat ieder keer wanneer je je website bewaard, in de achtergrond (als alles serverside goed gaat) je site-inhoud opnieuw zal worden aangemaakt. Hou rekening met soms 5 minuten (als het te druk is) voordat dit gereed is.
Ik controleer mijn pagina’s, door ergens mijn website-tekst te voorzien van een liquid-variabele {{ site.time }} die dan het UTC tijdstip van laatste pagina aanmaak zal tonen.

1 like

Afgelopen donderdag een berichtje van de helpdesk dat het issue met onderhoud opgelost zou zijn. En inderdaad: ik kan de site nu downloaden.

Nu aan de slag om eens een siteje in elkaar te gaan prutsen, daarvoor hartelijk dank voor alle informatie in deze thread!

Het was een leuk projectje voor de kerstvakantie om nu eens verder uit te zoeken hoe de jekyll-compatible site-hosting werkt. Hier mijn aantekeningen voor wie er wat aan heeft - als jekyll-blogpost natuurlijk drink your own champagne. Dank aan alle bijdragen in dit forum, in het bijzonder van PtrO!

https://heesk.nl/2023/01/08/soverin-freedom-jekyll/

De grootste beperking is wmb de CSP (Content Security Policy) instelling in de http headers, maar ik vrees dat dat is wat het is, zonder over te stappen op full hosting. Dat ik site.tags niet werkend kreeg is wel jammer - is iemand dat wel gelukt?

4 likes

Hartelijk dank.

Waarom is deze info niet op de helpdesk pagina’s van Freedom te vinden? Ten minste ik kan helamal niets vinden over die Jekyll website optie.

Mooi coherent verhaal, wat op het eerste oog er prachtig uitziet.
Mijn complimenten voor je betoonde moeite dit op te pennen zodat het gedeeld kan worden.

Ik bouw(de) al vele websites en herken jouw gebaande weg dat ook voor mij begon bij wat Soverin daarover summier verteld(e) op haar blog/doc https://www.soverin.net/help/docs/site_setup/

Goed je aantekeningen te lezen om zo samen de quirks te gaan (uit)vinden. Beter is en zou geweest zijn dat er een heldere inleiding is op een helpdeskpagina.

Inzake CSP (dat ik gekscherend Cross Site Protection noem) (b)lijkt dit vooral een principiële keuze die begrijpelijk - vanuit beheer gezien - veel onverhoopte externe ingeslikte ellende gaat/kan voorkomen.
Verder zijn er idd wat eigenaardigheden die (voort)komen omdat men sommige Jekyll/Liquid zaken heeft afgeschermd zodat het multi-user te gebruiken is.

De “site.tag” gezien vanuit ons als eindgebruiker is immers een geheel andere dan de gedocumenteerde “site.tag” van de server die het proces uitvoert.
Onze sites zijn afgeschermd onderdeel van het totale “Jekyll” proces. Dit impliceert ook dat wij als eindgebruiker bv geen gems of modules kunnen installeren. Helaas is ook wat onbekend wat nu precies en vooral hoe is geplaatst.

Mijn ervaringen met deze mogelijkheid van Soverin zijn ook moeizaam, na een eerste geslaagde poging is daarna eigenlijk alles mislukt. Pas toen Jekyll maar liet voor wat ie was en mij tot html beperkte heb ik best een aardige site werkend gekregen ( met dank aan een Bootstrap voorbeeld). De grote schrik kwam vandaag: alle bestanden stonden op de site maar alle images waren op de beheerpagina niet meer te bekijken en werden ook niet meer op de site getoond, de html wel! ik dacht plaatjes weggooien (wat lukte) en opnieuw uploaden, wat resulteerde in allen maar
afbeelding
.
Stabiel is anders
hopelijk gaat ergens de komende dagen weer werken!

De boel ligt weer eens op een klont.
En dat er geen support op zit, is vwb beschikbaarheid onzin. Bij Soverin is dit normaal onderdeel van het abbo. Dat er geen support op zou zitten is wmb dan een escape-goat.

Imiddels heeft iets/iemand bij Freedom/Soverin de boel een aai gegeven en werken dingen weer.

Helemaal niet erg - dingen gebeuren - maar irritant dat de website functie, regelmatig (ook bij Soverin) nauwelijks serieus wordt genomen omdat het:
a) onbelangrijk zou zijn
b) de opzet zelf - in de achtergrond - complex is (gemaakt).
c) er - ook, zonder documentatie - weinig kennis van is
d) het daarom bij helpdesk ongesupporteerd is
e) er derhalve dan ook weinig gebruik van wordt gemaakt

Gisteren had ik een promo/demo die dus wat in het water was gevallen.(vervelend om te zeggen dat het vaak werkt maar nu even niet).

Jammer is verder dat er kennelijk nog steeds geen monitoring op websites zit. Een proces dat regelmatig FF up/download en dan een standaard website afscant. Niet heel moeilijk om in te richten.
Dit laatste - scannen of website beschikbaarheid - is simpel
met bv een “wget -mpEk https://....” in te regelen. Wanneer dan de opgehaalde sitedata qua aantal/grootte niet klopt, is er kennelijk wat mis of veranderd.

1 like

Ja, ook hier werkt alles weer!
Jammer dat wat op zich een mooi product is; voordelig, laagdrempelig en basic (wat vaak precies is wat je zoekt) zo weinig aandacht krijgt. Iets meer informatie, wat meer achtergrond info, welke plugins zijn er, etc… zou al veel schelen.Deze community pagina is in ieder geval al een prima steun!

FYI.

Voor hen die Freedom websites (willen door)bouwen, hier een redelijk overzichtelijk site die ik aantrof waarin alle(rlei)Jekyll zaken worden doorgenomen:

… NB de zg BUILD en SERVE options zijn niet toegankelijk voor eindgebruikers en worden door Soverin gehanteerd om de sites te hosten.

De info naast eerder in dit draadje genoemd: