Kan correcte mail niet doorsturen: wordt als spam gezien

Ik wil mail in mijn Freedom (eigen domein) Inbox doorsturen naar een ander (Freedom) mailadres. Als ik dit op mijn Android smartphone probeer, krijg ik sinds een paar weken consequent de melding dat het bericht niet verzonden kan worden: e-mailprovider ziet het te versturen bericht als spam! Als ik hetzelfde probeer op mijn PC is het doorsturen geen probleem. Als ik op mijn smartphone het vanaf-adres verander (naar mijn xs4all adres) wordt de mail WEL probleemloos doorgestuurd.

Ik had iets vergelijkbaars maar wel anders:

Als ik foto’s in een email stop vanuit de gallery wordt het niet verstuurd want spam.
Als ik de email eerst aanmaak en dat de foto’s attach is het opeens geen spam bij versturen.

Uitermate vreemd.

Welke SMTP-server gebruik je op je Android toestel en welke op je PC?

Op Android gebruik ik smtp.freedom.nl en op PC alleen webmail.
Begrijp ik dat het een probleem van een bepaalde server kan zijn? Wat dan?

In beide gevallen: smtp.freedom.nl port: 465

De SMTP-server van Freedom staat toe dat je e-mail verstuurt met een freedom.nl e-mailadres. Is je domein gekoppeld?

“Ik wil de SMTP server gebruiken om mail van een niet gekoppeld domein te versturen. Kan dat?”

Nee, dat kan niet.

De SMTP-servers van Freedom ondersteunen geen relaying. Dit betekend dat je niet de mail van je @xs4all.nl, @gmail.com, @yahoo.com, etc. adres kunt versturen met de SMTP server van Freedom ingesteld in je mail programma. Hiervoor gebruik je dan de SMTP server van het maildomein zelf.

Wel kun je de SMTP server bij Freedom gebruiken om mail te versturen vanaf je @freedom.nl adres en eventuele domeinen die je hier aan gekoppeld hebt.

Is hier nog ooit wat meer over bekend geworden?

Als ik het lees heeft het niks te maken met relay restricties (die inderdaad naar mijn overtuiging verkeerd zijn ingericht; na authenticatie vind ik het billijk om elk adres, en zeker elk adres in een eigen domein, als afzender toe te laten) - het gaat om een forward adres dat doorstuurt naar een ander adres.

Datzelfde leidt ook bij mij reproduceerbaar tot een “554 5.7.1 Spam message rejected” van de forward.soverin.net MTA. Heel simpel; een valide sender address (wordt ook geaccepteerd) van een eigen domain; een valide forward als destination address. En boem.

Ook gemeld bij de helpdesk, een kleine week geleden. In mijn optiek een niet onbelangrijke storing, want mail doet 't goeddeels hiermee simpelweg niet, maar… crickets.

Ik heb een probleem dat ik vermoed ook hiermee te maken heeft. Ik probeer een nieuwe mailbox op een domein bij een andere provider te testen, maar wat ik ook probeer ik kan géén email versturen naar mijn account bij freedom. De mail komt terug met:

host mx.soverin.net [185.233.34.143]
SMTP error from remote mail server after end of data:
554 5.7.1 Spam message rejected

Ik heb geprobeerd het SPF record van de mail server aan te passen, maar ook dat hielp niet…
En deze boodschap van de soverin.net server geeft ook weinig houvast wat ik zou moeten veranderen.
Voor de duidelijkheid: dit zijn simpele berichtjes met onderwerp als b.v. ‘TEST’ en Body “Ben benieuwd of dit nu wel werkt” - kan me niet indenken dat dat als SPAM gezien wordt…