Kan men bij Freedom een website hebben, zoals men dat gewend was bij xs4all.nl?

Ik vraag dit voor een vriend die over wil stappen van xs4all naar Freedom.
Hij is al founding member.
Of moet men een website ergens laten hosten.
Ik zie wel dat men via Freedom kan hosten, maar dat is voor hem veel te duur, vanwege de simpele website die hij heeft.
Wat raden jullie aan?

Hoe simpel is simpel precies? In je dashboard, onder domeinen en dan je eigen domain, bijvoorbeeld example.com, staat een menuutje “website”. Daar heb je de mogelijkheid om een simpele Jekyll-compatible site te maken of te uploaden. Als je DNS elders gehost wordt maar je toch domein config hebt onder Freedom kun je bij je DNS provider een CNAME maken naar Soverin.site.

Kun je ook een hostingfirma aanraden?
Het wordt voornamelijk een website om computerprogramma’s neer te zetten, zodat andere mensen die ook kunnen gebruiken.

Ga vooral niet alleen op mij af, maar ik denk dat je met TransIP altijd wel iets kunt. Ik houd niet erg van de massahosters zoals Strato/Hetzner, maar waarschijnlijk kun je daar ook goed mee uit de voeten. Site4U, dedicated en klantvriendelijk.
Post anders eens even wat voor dingen er nodig zijn, heb je bv Python of PHP nodig?

Hij maakt op dit moment gebruik van de shellserver bij xs4all.
Het enige programma wat hij nodig schijnt te hebben is vimdiff.
Aangezien hij ook regelmatig webmail nodig heeft en hij is overgezet naar kpn, is de wens om over te stappen naar Freedom ineens zeer gewenst.
Om het zacht uit te drukken hij is bepaald geen fan van kpn.
Ik heb zelf geen website en ik ben al 1.5 jaar geleden overgestapt van xs4all naar Freedom.

Geen shell helaas, dus ook geen sftpserver/sshfs. Die functionaliteit is verloren gegaan.

Is trouwens a “huge loss”. Pijnlijk om 25GiB remote storage te hebben maar geen “file server” functionaliteit zoals fuse-sshfs.

Ik had bij xs4all een Debian repository in ~ en mijn debbuild/deploy script mounted het locaal met fuse-sshfs en daarna reprepro …

Was ideaal.

En inderdaad. Ik denk ook dat die tijd voorbij is. Ik mis die bevlogenheid van toen.

Als het puur om een shell/web server gaat dan is hostingvereniging Soleus mogelijk het overwegen waard:

https://soleus.org

Shell servers bij Freedom staan helaas niet hoog op de lijst. Die hebben kennelijk veel voeten in de aarde voor een heel klein percentage van het publiek. Dat wil niet zeggen dat die dingen nooit zullen komen.

1 like

Yep. “in all fairness” al die features zijn het resultaat van tijd. Het is onredelijk om te denken dat Freedom dat zomaar kan repliceren. Kost tenminste tijd. Er zijn waarschijnlijk belangrijkers zaken zoals misschien de energie rekening de komende tijd en dergelijke.

Oh, Soleus klinkt goed. Site4U doet aan Shell access: https://www.site4u.nl/wiki/verbinding-maken-met-een-hosting-account-via-ssh/
Alle partijen die ik eerder noemde hebben ook Virtuele Machines, net als Soleus; Dan kun je alles in de hand houden maar zul je ook zelf beheer moeten doen.OpenBSD.Amsterdam biedt VMs voor €60pj, en eventueel kun je ook aan AWS denken (maar liever niet).

1 like

Ik draai alles bij DigitalOcean, echt ideaal.

2 likes