[Overheidsbeleid:] Keuzehulp verkiezingen

Misschien leuk/nuttig om hier de standpunten ivm (internet) privacy van de verschillende politieke partijen te verzamelen.

Uiteraard is dit niet bedoeld een politieke positie in nemen of stemadvies te geven.

Actuele links

D66.

Deze partij heeft altijd al zowel in de EU als in Nederland zich hard gemaakt voor bescherming van de privacy.

Stukje uit hun huidige programma:

Bij Strategisch stemmen stem je m.i. NIET. Je kiest niet wat je wil maar je probeert ongewenste invloeden af te wenden door niet op de eigen keuze te stemmen.
Als partij X de drempel wel of niet kan halen, maar iedereen gaat “voor de zekerheid” toch wat anders stemmen, stemt dus voor dat andere… natuurlijk slechts voor de zekerheid. partij X die net wel/net niet de kiesdrempel haalt, zal op deze manier NOOIT voldoende stemmen krijgen. Je weet een ding zeker, dit land zal altijd (gelukkig maar) een coalitie regering krijgen waarmee er altijd geschipperd zal worden met de programma’s.

Ik heb de partijprogramma’s ook nooit als zeer waardevol gezien. Het zijn hemelse visies op zaken die niet gerealiseerd kunnen worden… immers bij een coalitie moet er water in wijn, en de over het algemeen zijn de voorstellen veel te rooskleurig voor de werkelijke wereld.
Dan de volgende, als iedereen strategisch stemt wat is er dan ECHT gekozen?

In iedergeval hebben vrijwel alle huidige bewindslieden laten zien ICT en aanverwante zaken niet te begrijpen…
Recentelijk: Ferd Grapperhaus die denkt dat wiskunde aan of uitgezet kan worden afhankelijk of iemand een strafblad heeft of niet.
Maar ook de uitleg van Hugo De Jonge met het start traject van de Corona App, het GGD/GHOR ICT debacle.
Ook vermoedt ik dat Minister president Mark Rutte, niet verweten kan worden er enigszins iets van begrepen te hebben.

1 like

Je moet realistisch blijven met je keuze.
Er is een grote groep die baat heeft bij de witte boorden criminaliteit en stemt gewoon vvd.
Ik kijk vooral, wie me verrast heeft afgelopen periode.
Partijen die op dit moment niet in de kamer zitten doe ik hier mee te kort.
Peilingen hebben wel degelijk invloed op mijn keuze, omdat ik niet op een dood paard wil stemmen.
Het zou goed zijn als er meer ICT kennis in de kamer komt, maar haalt die nieuwe partij het.
Met stemwijzers kom ik ook niet verder.

Dit jaar kon het wel eens heel anders uitpakken, omdat alles anders is.
De stemming van de bevolking is door de omstandigheden helemaal anders.
Daar reageren velen helemaal anders op dan normaal.

Ik keek zojuist de Zondag bij Lubach terug…, dat ging ook over Digibeten, DigiSlechter/Digibeter… mb.t. de politiek…
Het loopt nu wel een beetje te hoop over ICT kennis gebrek.

Er waren twee partijen die iets noemen in hun programma van verkiezingswensen… Piraten Partij, Volt. (beiden outsiders in de huidige politiek).

Toevallig hoorde ik vandaag iemand van bitsoffreedom bij een podcast en er werd aangegven dat er een debat over digitalisering komt met 8 grotere partijen, dit op 3 maart (16:00).

Voor de geintereseerde hier meer info.

3 likes

Hier is een site https://technologiekieswijzer.nl/

2 likes

AG Connect / de datavakbond hebben partij programma’s vergeleken…

https://www.agconnect.nl/artikel/politieke-partijen-opvallend-eensgezind-met-techstandpunten

https://datavakbond.nl/?page_id=1444

2 likes

Als ik de uitspraken van Merkel lees, is het in de EU al zo goed als besloten een digitaal vaccinatiepaspoort in te voeren. Uitvoering neemt 3 maanden in beslag.

In de oorspronkelijke EU plannen stond het voor 2022 op de agenda.
Maar Israël heeft al een systeem.
Ik lees hier en daar de kreet adopteren.

Die dienstplicht is er al in NL, nooit weggeweest ook.
We hebben alleen geen opkomstplicht meer.

@anon17744841 had het over dienstplicht voor iedereen. Volgens mij geldt de Nederlandse dienstplicht alleen voor de mannelijke helft van de bevolking.

Kijk eens hier? klik

Dat vaccinatie-paspoort is al lang geen Nederlandse kwestie meer.
Als Europa beslist dat het er komt, heb je geen keuze.
Voor een jaar geleden hadden ze het er al over, het is gewoon doorgeschoven naar het Europees Parlement.

En het stoort me enorm, hoe makkelijk ze er over praten dat dit wel even in de telefoon kan.
Gaan ze iedere toegang aan een evenement opslaan?
Over de app in Israël zijn ook al horror verhalen waarvan je niet weet of ze waar zijn.
Maar je mag daar de QR ook op een papiertje meenemen.

Kan ik ook de QR van de buurman meenemen?..
Ofwel hoe fraude gevoelig wordt dit, hoe goed beveiligd wordt het…

Dat staat dan weer op gespannen voet met een ander EU proefballon afzwakken van encryptie…
Maar dat zijn allemaal zaken waar de politiek niet zo druk om maakt, dankzij een overweldigend gebrek aan kennis.

De Grapperhaus wet, terug naar TLS 1.0 :clown_face:

Wat mij betreft is iedere vorm om de (horeca) bedrijven weer open te krijgen welkom.
Deze situatie is voor ondernemers niet te doen.
9 maanden dicht en alle kosten lopen gewoon door.
En begin alsjeblieft niet over de bijdragen van de overheid, wat dat is echt een lachertje!

Gr. E

Gelijk @Captain !

Wat wij kunnen doen, dat is nu (en straks) binnen de gestelde grenzen de (horeca-)ondernemers zoveel mogelijk helpen; een kopje meeneemkoffie, straks gaan eten op het toegestane terras, enz.

Één mens kan niet zoveel, maar als alle Nederlanders gaan helpen (i.p.v. klagen) dan helpen al die vele druppels,
èn ze houden de sfeer positief.

1 like

Zodra het beter weer wordt, zullen er weer rellen ontstaan.
Dan breekt de bronstijd aan en gaat het helemaal uit de hand lopen in ons land.
De maatregelen zijn ook niet meer geloofwaardig.
De dokter zegt al jaren, je moet niet drinken,roken en te veel eten…bla bla.
Daar trekken we ons ook massaal niets van aan.
Deze witte jassen hebben ons land in de greep.
Ik ben het helemaal zat.