Korte (PPP) lijn onderbrekingen

Hallo,

Recentelijk (weekje) bij de Freedom familie (al eerder als founding member, maar nu ook mijn verbinding).

Ik merk dat mijn mijn iets minder stabiel lijkt als eerder (Xs4KPN), heb afgelopen week een keer of 4 een “Timeout during PPP negotiation” gezien in mijn fritz. De (pairbond) VDSL verbinding blijft gewoon up, (netjes 210/65 Mbit/s) maar de IP verbinding is even onderbroken (plm. 1 minuut). Het gebeurt op (voor mij) random tijdstippen.

Ik heb een 7583 met het freedom profiel. en verbind naar asd-dc2-rtr1.cambrium.net Is dit een bekend verschijnsel ? (Kan me voorstellen dat het verband houdt met werkzaamheden oid, maar kan niks vinden.)

kan iemand hier iets over zeggen ?

Rudi

Hier had ik in het begin ook een instabiele verbinding en dit leek veroorzaakt te worden door een issue met de 7583 bij langere gebundelde aderparen. In de FRITZ!Box kun je onder Internet > DSL Information > DSL zien hoe lang de aderparen zijn. Bij mij wordt 293 en 285 meter aangegeven.

Zelf heb ik destijds de FRITZ!Box vervangen door een ouder model namelijk 7581 waarbij zowel de DSL als de PPPoE verbinding stabiel blijven. Er zijn ondertussen wel firmware upgrades beschikbaar gekomen voor de 7583 die mogelijk verbeteringen aanbrengen. Misschien helpt dat in jouw situatie ook?

Hmmm, de VDSL verbinding gaat niet onderuit, (dat zou je vermoeden bij fysieke lijnproblemen denk ik)

Het is de IP verbinding die er bovenop ligt. Lijkt ook dat IPtv (canal digitaal via settop box) er geen last van heeft. (geen hapering te zien) Dus vermoed ik dat de PPP terminatie voor internet aan de cambrium/freedom kant even een timeout geeft.

Ik heb de laatste 7583 firmware.

Rudi

Waar staat dat gegeven?

Ik merk niet echt problemen:

image

HIer :slight_smile:

(onder system->event log)

Inderdaad:

Ik heb dit probleem al langer met de FRITZ!box 7581, VDSL met pairbonding.
In mijn geval werkte de 7583 niet omdat ik hier te ver van de centrale zit. Vandaar dat ik de oude weer gebruik. Probleem al een tijd bekend bij Freedom, maar (nog) geen oplossing…
Eee aantal keren per week onderbreekt internet, IPv4 en IPv6, terwijl DSL volledig functioneert.

Ik heb tot nu toe na 2 weken Freedom verbinding met een 7583 pair bonded geen probleem. Ik zit volgens opgave Fritz!Box 750 m van de straatkast af. Dat klopt wel ongeveer met de gemeten afstand (Google maps distance tool) tot die straatkast. Ik denk dat de werkelijke afstand wat groter is, afhankelijk van waar die kabels precies langs lopen.

Ben voor nu even terug gegaan naar mijn good old 7581, (firmware version 7.16 xs4all profiel, geen freedom profiel beschikbaar in deze firmware lijkt het) na gisteren een groot aantal PPPoE (nu, na eerst slechts PPP eerst) timeouts en instabiele lijn.
Na 3 reboots noodzakelijk binnen een uur toch maar even terug.

Mijn lijnlengte is plm 310 m en ik train nu in met de 7581 op 215/65 Mbit/s.

Ne de voorjaarsvakantie maar eens goed onderzoeken, heb helpdesk ook even op deze thread gewezen

Rudi

Dat is hier 1176 m. Indertijd was er al verschil van mening tussen verschillende deskundigen en monteurs, of pairbonding hier mogelijk was.
Het is dus gelukt, alleen blijkt de DSL chip van de 7583 hier niet mee om te kunnen gaan.
Met de 7581 haal ik 41,8/5,5MB.
Behalve als internet uitvalt, dan heb ik daar weinig aan :frowning:

Even een Heads-up:

Lijkt met de 7581 die ik er nu tussen heb zitten wel iets stabieler. over 24 uur twee maal mijn DSL eruit gevallen, [PPP timeout] echter na 1 minuut (vanzelf) weer “up” gekomen (incl opnieuw intrainen van de lijn.). Eerder met hetzelfde modem, zelfde bekabeling binnen (en xs4KPN, behalve 1 maal, 1 dag voor de omzetting, en ook met de 7583 (toen)) nooit problemen.

Weet iemand wat het cirterium van / voor een KPN onderzoek is, ik begin een beetje te denken aan een crappy-patch in de straatkast oid. ?

(ik rapporteer hier even, want wil de lieve jongens en meisjes van de helpdesk niet dagelijks spammen)

Rudi

Ik heb het wel bij de helpdesk gemeld, maar toegevoegd aan de ticket waar ze toch al aan bezig zijn. Misschien dat het helpt…
Overigens de afgelopen jaren vaker storingen gehad die later door crappy patches in de straatkast bleken te komen, maar dat waren telkens storingen aan up- en downloadsnelheid. Niet deze uitval

Destijds hebben de lieve mensen van de helpdesk voor mij een melding gedaan bij Cambrium/KPN Netwerk. Heel snel (binnen twee dagen als ik mij goed herinner) kwam er een monteur namens KPN Netwerk langs die een en ander in de kabelverdeelkasten heeft gedaan waardoor de up- en download snelheden op de 7583 op hetzelfde niveau kwamen als bij de 7581 destijds.

De verbinding werd pas stabiel toen ik overstapte naar de 7581 waar ik de optie PPPoE Passthrough gebruik voo een Mikrotik die dan de PPPoE verbinding opzet.

Ondertussen is hiervoor een Ticket aangemaakt bij KPN door de helpdesk, nadat de 7581 (xs4all profiel (geen freedom profiel beschikbaar), 7.16) weliswaar stabieler bleek dan de 7583 (freedom profiel, 7.29) maar ook plm 1 maal per dag de (bonded vDSL) verbinding even verloor.

Nadenkend (b)lijkt dat het

  • Niet aan het modem ligt (modem swappen helpt niet, 7583 heeft voor het issue ruim 1 maand prima stabiel gewerkt, nadat de 7581 een line uptime had van > 400 dg bij upgraden naar 7583)
  • Niet aan de provider ligt (heb het issue (één keer, 2 dagen vóór mijn migratie naar freedom van xs) voor het eerst gehad, dus toen nog bij xs.
  • Niet aan de binnen bekabeling ligt (binnen bekabeling NIET veranderd, voorheen heeft de 7581 en later 7583 het superstabiel gedaan met exact zelfde binnenbekabel)

Het is dus niet mijn lijnsnelheid, (die is vergelijkbaar tussen 81 en 83) maar de stabiliteit van de verbinding hier. (heb iets van 210/65 Mbit/s)

KPN WBA gaat nu verder onderzoeken…
bedankt FREEDOM helpdesk voor de superservice !!

Ik rapporteer hier weer als er zaken te melden zijn

Pluggen ze soms na een aantal dagen na provider wissel wat om in de straatkast?

Was al mis bij xs4all, paar dagen vóór mijn providerwissel. :wink: :wink:

Ondertussen maandag avond weer mijn 7583 ingezet, na wat issures (had een paar reboots nodig om goed en stabiel te zijn … hmmmm…) lijkt redelijk stabiel, maar zie iets hogere latency.
Volgende week dinsdag een afspraak met KPN WBA engineer. kennelijk hebben ze gemeten en willen verder kijken.

Ben benieuwd. Hier vanochtend ook weer een onderbreking…

wat zegt je logging ? PPPoE timeout ? PPP timeout ?

Zie nu dat het toch om een DSL onderbreking gaat, dat was niet in de timeline te zien. Resulteert in ‘Timeout during PPP negotiation’. Vervolgens hernieuwde sync.
Ws wat anders dan jij meemaakt