KPN legt geen FTU & NTU meer aan in Leiden Noord?

KPN Netwerk is bezig geweest met het aanleggen van glasvezel in Leiden Noord, alsmede in mijn straat. Vandaag werd ik echter “opgeschrikt” door een stel KPN Netwerk medewerkers die in mijn voortuin opeens een glasvezel (die voorheen naar boven uitstak) stonden te verbinden aan een doosje dat ze op 30cm diepte begroeven.

Bij navraag wat dit moest voorstellen (zoals gebruikelijk geeft KPN Netwerk 0,0 informatie) gaf de medewerker aan dat KPN iets nieuws aan het proberen was en de glasvezel voortaan op 30cm diepte aansloten werdt op een doosje. (BUP/BOP?) De provider was volgens hen daarmee verantwoordelijk om een FTU/NTU aan te (laten) leggen van dat kastje in de voortuin tot in mijn meterkast.

Recent kon ik nog bij Freedom een pre-order plaatsen voor glasvezel en nu niet meer… klopt dit verhaal van KPN Netwerk en ben ik gedoemd om een doosje te houden op 30cm diepte (met de risicos van dien)? En gaat Freedom te zijnertijd inderdaad een FTU en NTU aan (laten) leggen?

Ik vond het allemaal maar een vreemd verhaal en ben er ook niet van gecharmeerd dat er nu zo’n kastje op 30cm diepte ligt.

Mag dat trouwens uberhaupt zomaar? Ik heb daar geen toestemming voor gegeven… ik heb toestemming gegeven voor een kabel van de straat naar mijn meterkast op degelijke diepte… niet voor een kastje vlak onder de grond op een min of meer willekeurige plek in de voortuin. (ligt midden in de voortuin)

Of het mag of niet zal beschreven zijn in de overeenkomst.
Het is wel interessant wat hier ten grondslag aan ligt.

Dat kastje (Fibre Optic Box) in de grond lijkt mij niet het probleem en heeft geen groter risico dan zeg het ingeschoten kabeltje.
Vb:

Het voordeel is dat een KPN hiermee de aansluiting van binnen naar buiten verplaatst. Iets dat je in andere landen wel meer ziet.

Het is makkelijker om netwerken, werkend, uit te rollen.
Een KPN - als belichter - test/checkt dan de boel tot in het kastje.
De aansluitprovider verwerkt dan de techniek bij iemand E2E thuis waarna de dienstprovider haar functies kan gaan bieden.

Een volgende stap zou zijn dat het aansluitkastje op de erfgrens - denk aan buitengebieden - wordt ingegraven.

Dank voor de reactie @anon0224 en de toelichting.

Ik kan me er ook wel iets bij voorstellen, maar ik had liever gehad dat men de FOB op de erfgrens hadden ingegraven en daarna een (degelijk beschermde) kabel op 60+cm diepte van de FOB, onder de grond en mijn fundering door, naar mijn kruipruimte hadden geschoten. (voor mijn voordeur)

Nu kan ik er niet zomaar in de buurt graven, noch er (bijv) een plant plaatsen. (ligt immers niet voor de voordeur maar verder richting het midden van de tuin.)

De doos op jouw afbeelding lijkt trouwens een stuk groter dan wat ze bij mij hebben ingegraven… bij mij had het meer het formaat van een groot uitgevallen 8 poorts netwerk switch. Waar ze vervolgens twee kleine oranje kunstof plaatjes bovenop hadden gelegd ter “bescherming”.

Ben benieuwd of KPN nog een FTU komt aanleggen of dat men verwacht dat Freedom dat komt doen. (dat laatste is het idee, was de indruk die ik kreeg van de KPN Netwerk gravers vanochtend)

KPN Netwerk is er alles aan gelegen om zsm het aantal “FTTH Homes Passed” op te krikken. Lokale kleine initiatieven of andere grote spelers voelen ze in hun nek hijgen.
En wellicht doen ze dat nu door alles wat voor een werkende verbinding noodzakelijk is te negeren, en alleen maar kastjes in de voortuin te begraven of een “gebouw kast” tegen een appartementen gebouw te plaatsen.
Daarmee heb je natuurlijk nog geen werkende FTTH verbinding, en dat “probleem” wordt met een soort “sneeuwschuiver” verdorop in te tijd geparkeerd.
Ik hoor de term “vraagbundeling” weer vaak voorbij komen, dus wellicht worden alleen klanten die intekenen bij een provider over X maanden echt in huis aangesloten voor een soort 1e fase. Lijkt me uiteindelijk ook goedkoper als ik kijk hoe het hier 8 jaar geleden ging.
Uiteindelijk zal KPN het kopernetwerk uitfaseren en dan komen ze echt wel bij je binnen, mits je klant ben en niet bij Ziggo zit.

Plaatje, zomaar een leverancier met hun “oplossing”. Kan dus in gedeelten worden aangelegd t/m 2A/B. En wellicht alleen als er een aanvraag is de stappen 2C en 3.

1 like

Wordt interessant hoe dit verder gaat.
M.n. het aansluitprotocol, wie wat op welk moment en op wiens kosten & beheer; een aansluiting in bedrijf gaat stellen.
De grote & uitvoering van kastjes voor connectie, kan idd van alles zijn.

Blijft vervelend dat dit soort dingen niet vooraf bekend zijn gemaakt. iets dat ik ook had toen mijn fiber werd aangelegd het maar afwachten werd wie wat wanneer en waar/mee kwam doen.

De eigenaar van een woning, kan bezwaar maken dat aanvoerleidingen anders moeten worden geplaatst. Grote kans dat daarvoor dan een (doorgaans flinke) rekening komt die dat idee doet herzien.

Inzake kabels en graven is dat idd altijd flink oppassen.
Ik zou je aanraden goed/ruim af te tekenen waar wat is neergelegd.
Formeel dien je bij graven - ook als particulier - een zg KLIC-melding (cq verzoek) te doen.
Jouw toevoer, kan bv best wel 's worden gedeeld of doorgelusd met/naar iemand anders. Bij schade veroorzaken, gaat iemand die rekening & ongemak niet verwelkomen.

1 like

Een KLIC melding is volgens mij alleen nodig als je machinaal gaat graven. Als je gewoon met een schep in je eigen voor- of achtertuin staat te graven is dat anders volgens mij.

Hoe dan ook, we gaan het wel zien denk ik. Ik zal dit topic up-to-date houden als ik eraan denk. De planning voor “aansluiting van de woning” stond eerst voor december/januari en is nu al opgeschoven naar maart/april.

1 like

Nuance is dat bij graven met een machine, een KLIC-melding wettelijk verplicht is. Of het nodig is, is weer een “afweging” omtrent gevaar en (gevolg)risico.
Formeel mist een niet ter zake deskundige (particulier), de competentie om die afweging te (kunnen) maken.

Zover ik weet, ligt mijn glasvezel een meter diep.
30cm is een rare diepte in een tuin.

Kwam nog een filmpje tegen over de BOP.

Laatste stukje schieten ze vaak.

Is dat het kastje?

De variant voor Flats.

2 likes

Alleen denk ik dat een kabel en kastje aanleggen op 30 cm niet mag. Het moet volgens mij op minstens 50 cm diepte zijn, omdat je in principe vrij bent om in je eigen tuin handmatig te graven en te doen wat je wilt tot 50 cm diepte.

Ik neem aan dat kastjes op een logische plek liggen in niet midden in het gazon waar iemand een mooie vijver wil aanleggen.

Dingen zij natuurlijk afhankelijk van situatie en meen dat leidingen - bouwtechnisch vanwege vorstschade/grondverdrukking - minimaal op 30cm diepte liggen.
Of en wat de tuindiepte moet zijn zal bepaald worden door situatie, erfdienstbaarheid, gemeente en (zeker bij nieuwbouw) onderdeel zijn van het bouwbestek.
Doorgaans hebben kabel/leidingleggers, zeker die van nutsvoorzieningen, behoorlijk wat vrijheden om te doen wat zij nodig achten.

Los daarvan “neemt” iemand imo vrijwillig glasvezel met wat daar dan ook voor nodig is en bij komt kijken. Dat iemand iets niet verwacht, is een andere discussie.

Zo als ik het zie, is het de bedoeling dat het kastje strak tegen de gevel moet liggen en niet in het gazon.
De kabel moet van dieper komen, 60 cm graven in de tuin is heel normaal.
Er zit ook nog een extra buis om de kabel in het tuin gedeelte.