Krijg Draytek Vigor 2926 niet juist geconfigureerd? Wie kan mij helpen (freedom laat mij barsten)

Vandaag overgegegaan van XS4ALL naar Freedom. De grootste deceptie sinds jaren. De helpdesk is zeer slecht bereikbaar, zeer onkundig, en zeer onbehulpzaam. Wie met een Draytek kan mij uit de brand helpen? Ik ben online, maar de verbinding is brak en ik heb slechts 300Mb van de 1Gb die ik zou moeten hebben. Met de instellingenpagina kom ik er in ieder geval niet. Wie kan zijn instellingen delen?
Mijn dank is groot!

Beste Ricahrd1,
Ik wil nu toch even opkomen voor de helpdesk. Ik ervaar de helpdesk totaal anders. Ze zijn snel en deskundig.
Je hebt bij Freedom een vrije modemkeuze maar ze zijn duidelijk over de ondersteuning:

Welke instellingen heb je nodig voor je eigen modem?
Je kunt bij ons je eigen apparatuur gebruiken om een internetverbinding op te bouwen. Houd er wel rekening mee dat wij hier geen ondersteuning op bieden.

Op die pagina kan je trouwens de meeste instellingen vinden…

2 likes

Fijn dat jij goede ervaringen hebt, maar Indien er iemand is die zelf een Draytek heeft en bereid is mij te helpen dan hoor ik het graag.

Als het hiervoor werkte bij XS4ALL zou je helemaal niets aan je instellingen hoeven te veranderen wanneer er een poortloze migratie naar Freedom is gedaan. Dat geldt in principe voor ieder modem en iedere router. De instellingen voor KPN WBA zijn gewoon identiek.

Je enige concrete probleem is dus een lagere throughput dan je zou verwachten? Hoe test je dat dan precies?

3 likes

Dat is dus precies wat ik ook dacht. Zelfde netwerk. Zelfde instellingen. Bij xs4all haalde ik op bijvoorbeeld fast.com of speedtest makkelijk 500Mbit tot soms wel 700 Mbit. Nu blijft de boel steken bij 320Mbit. Dit terwijl ik eerst een 500Mbit abo had, en nu een 1Gbit.

Is altijd lastig om mensen met Draytek spullen te helpen omdat je daar niet een kort en bondig overzicht van de instellingen kunt maken maar terug moet vallen op screenshots, vele screenshots.
Maar als je die gegeven link naar de instellingen bekijkt dan vind je de relevante info. Wellicht is er wat fout met de MTU/MRU of moet je MSS clamping gebruiken.

Op fast.com kom ik met mijn 1Gbit verbinding momenteel niet veel verder dan 93Mbit. Ook op https://speedtest.freedom.nl/ is dat met 96Mbit niet veel beter.
Ook een $ wget -O /dev/null http://download.xs4all.nl/test/1GB.bin gaat met 11.2MB/sec bizar langzaam.

Update: Na mijn brakke switch gereset te hebben, geeft fast.com 270Mbit, http://speedtest.freedom.nl 187Mbit en de wget@xs4all doet 107MByte/sec (dus perfect 1Gbit), Wil alleen maar aangeven dat snelheden, relatief zijn.

Kernvraag moet vooral zijn, gaat het (je) om het cijfer of ervaar je ergens een probleem ?
Er zijn trouwens meer forum-draadjes die snelheden en de beleving daarvan bespreken.
Ik ben geneigd te denken dat je technisch, geen probleem hebt maar dat een eventuele vertraging, ergens buiten jou, mijn (e/o Freedom) beeld in het netwerk zit.

1 like

Ik heb enkele zeer bedrijfskritische servers draaien. Iedere bit telt. Met XS4ALL heb ik jaren lang probleemloos gedraaid, en kwam ik zoals ik al zei met gemak aan 500/500 met mijn 500 abo. Nu investeer ik in een snellere verbinding maar komen de cijfers (op hetzelfde netwerk) niet eens in de buurt. Ik denk eerlijk gezegd ook dat de router goed staat. Maar freedom wil de moeite niet doen dit even te checken. Daarom wilde ik voordat ik weer ga bellen zeker weten dat ik qua router alles goed heb staan. Maar ik zou niet weten wat ik behalve de MTU nog aan kan passen als de verbinding er is.

OK, kan mij voorstellen dat als je het zakelijk beziet; er andere contract/criteria zijn en dan ook mag verwachten.
Wanneer je echt serieus zakelijk belangen hebt, zou ik je aanraden een gesupporteerde FritzBox (bv een 7590) erbij te nemen zodat je bij probleen die inzet en dan in de communicatie geen discussie (of twijfel) hebt over je apparatuur(keuze) of instelling. Beginnend helpdeskpersoneel, weten ook niet wat jij al weet, kan irritant zijn en dan kun je maar beter hun protocol volgen.

Nogmaals, ik ben geneigd dat wanneer je glasvezel (thuis)verbinding boven de 50Mbit scoort, het niet aannemelijk is dat jijzelf een probleem hebt of bent.
Ik vrees ook dat klacht lastig is uit te zoeken (en sws tijdrovend & langdradig).

Ik zou mij in jouw geval sws gaan baseren op de metingen verkregen vanuit/met https://speedtest.freedom.nl/ ovv Test-Id die dan aan hun kant, door Freedom ook zelf zijn te traceren (en te controleren).

Suc6 en benieuwd hoe het afloopt.

Dat je bij Xs4all kon ‘bursten’ naar een hogere snelheid voordat de begrenzers ingrepen is waar. Niet zo lang geleden toen de KPN1 Gbit/s beschikbaar maakte op het WBA was dit voorbij, je krijg nu echt niet meer dan waar je voor betaalt…zelfs niet voor een paar seconden.

Ik heb nu bij Freedom ook een 500 Mbit/s verbinding en dezelfde snelheid nu als toen na het beschikbaar maken van 1Gbit/s verbindingen.

Bij fast.com krijg rond de 450 Mbit/s en dat komt overeen met de wat ik verwachten en dan gaat het verkeer bij mij ook nog eens door een VPN.

Verder is al een paar keer voorgekomen dat hier ook mensen kort na het opleveren van de verbinding nog niet hun snelheid halen en dat is meestal na een dag of twee goed en anders kan zeker de helpdesk hier in helpen want dan moet er nog iets in de pijplijn niet goed staan.

Ik hoop dat de snelheid bij jou spoedig weer naar tevredenheid is.

Dit is volgens mij meestal met een *DSL verbinding omdat deze moet intrainen.

Tja dan is het natuurlijk wel de vraag of je het beste af bent met een internet provider voor consumenten en een router die door de fabrikant al end-of-life gemarkeerd is…
Ik denk dat het geen slecht advies is om de ondersteunde router te gebruiken of anders zelf een router te kopen die bij dat gebruikspatroon past en die je zelf 100% begrijpt zodat je de gegeven instellingen er in kunt zetten en performanceproblemen in de router kunt uitsluiten.

Dat daargelaten moet je er altijd rekening mee houden dat op een (overboekte) consumenten verbinding de snelheid niet altijd gehaald wordt. Zeker in de avonduren toen je dit geplaatst hebt en dus wellicht ook gemeten hebt. Een bedrijf als Freedom koopt niet voor iedere klant de snelheid in die ze in de eigenschappen van de verbinding vermelden, en als een hoop mensen lekker zitten te downloaden kan de snelheid zeker voor degenen die een snel abonnement hebben wel eens wat teruglopen. Dat zag je bij XS4ALL ook gebeuren, zeker in het begin van de snelle verbindingen. Het gaat vaak ook in golfbewegingen: het wordt op een gegeven moment langzamer, dan ontdekt een of ander monitoring systeem dat en dan wordt er weer snelheid “bijgeplaatst” en is het ineens weer prima tot het een paar maanden later weer minder wordt (omdat er weer meer klanten zijn).
Wil je dat allemaal niet, tja dan moet je eigenlijk een “niet overboekte zakelijke verbinding” nemen. Kost wel meer.

2 likes

Het kunnen ook de limiters van de netwerkbeheerder zijn. Intrainen van DSL duurt doorgaans een minuut; geen dagen.

1 like
Performance

NAT Throughput 500 Mbps
NAT Throughput w/ Hardware Acceleration 900 Mbps
IPsec VPN Performance 80 Mbps (AES 256 bits)
SSL VPN Performance 45 Mbps
Max. Number of NAT Sessions 50,000
Max. Concurrent VPN Tunnels 50
Max. Concurrent OpenVPN + SSL VPN 25

Is het niet gewoon de NAT doorvoer die je limiteert?

1 like

Onlangs ben ik over gegaan op glasvezel. De twee monteurs die een kop koffie kwamen drinken gaven beide aan dat het bij glasvezel ook een paar dagen kon duren voordat de snelheid is zoals hij moest zijn. De eerste dag haalde ik niet eens de helft. Nu haal ik prima de geadverteerde snelheid.
(raar maar waar, mogelijk zijn er 1 of meerdere rate limiters die iets doen)

Eirikr, nee, mijn 1Gb snelheid is nu veel lager (~350Mbit) dan mijn 500Mb snelheid die ik eerst had.

Heb je deze topics al bekeken?

Ik heb wat ervaring met DrayTek routers. Ik zou willen voorstellen @richard1, om je detailed settings eens te posten (bv. screenshots), dan zal ik daar doorheen kijken, om te bezien of ik suggesties heb.

Hoe heb je dat (ook als referentie) gemeten ? Met eoa speedtest, iperf of via een binaire download ?
Mijn ervaring met speedtesters is dat die structureel andere cijfers duiden als ze door een concurrent worden benaderd. Ik ken zelfs gevallen waar ze vooral op hun (ISP toegesneden) accent rapporteren. Met sliding windows is bv meer througput dan bv op kleine packets die dan anders responderen.

Kun je daar voorbeelden van noemen? Want ik heb bijvoorbeeld niet de ervaring dat als je bijvoorbeeld de Ziggo speedtest gebruikt vanaf een KPN (of vroeger XS4ALL) verbinding, dat die dan heel slechte resultaten geeft ofzo. Maar kennelijk heb jij dat soort ervaring wel?
Ik denk wel dat het speedtesten met een webpagina altijd een beetje tricky is. Deze testen gebruiken vaak relatief veel CPU op je computer en het kan dus zijn dat als je het op een oude computer test de snelheid lager is dan wat je (zelfs op die oude computer) zou halen met een download. Ook kan het zijn dat de snelheid tussen de speedtest server en je eigen aansluiting niet representatief is voor de snelheid richting andere systemen. En uiteraard kan er een andere bottleneck zijn bijvoorbeeld als je test via een WiFi connectie of als bijvoorbeeld je computer met 100Mbit aangesloten is. Dat zal vast allemaal niet het geval zijn bij de vraagsteller, maar je hoort wel vaak dat mensen lage getallen uit een speedtest halen en het aan zo iets kan liggen.
Dan hebben we het nog maar niet eens over “het gebruiken van een VPN” wat sommigen tegenwoordig standaard schijnen te doen.