Sinds enkele dagen geeft mijn DigiD app de melding dat er ‘geen internetverbinding’ is. Die is er wel, all andere apps werken normaal. Dit is de langste storing van DigiD die ik ooit heb meegemaakt.
Geen info van DigiD zelf, wel aanhoudende meldingen op storingssites zoals deze:
Ik heb afgelopen dagen meermaals gebruik gemaakt van de digid app via wifi.
Geen storing ondervonden.
Dat mijn telefoon bleef hangen op een wifi in een andere woonplaats, kwam wel voor.
Ben daar nog niet achter, wat dit veroorzaakt.
Vermoedelijk een Android kronkel.
Ik kan helaas alleen de optie inloggen met de app gebruiken. Alle andere opties heb ik ooit uitgeschakeld.
Hotspot opzetten via mijn mobiele telefoon (Vodafone) is me nog niet gelukt. Bedankt voor de tip in elk geval.
[edit] Digid app staat op mijn tablet (Wifi only). Hotspot op mijn mobiel (Vodafone) werkt maar ik krijg op de tablet nog steeds dezelfde melding dat er ‘geen internetverbinding’ is.
Het is een platte browser link en hier dan bedoeld of je überhaupt via jouw spullen, hier ws. telefoon, bij die sitelink kunt komen.
Zo ja, lijkt mij de kans klein dat het een Freedom netwerkissue is.
De storing is bekend bij DigiD en treft een flink aantal gebruikers maar niet iederen. Storing is er al dagen.
Na het melden op hun website kreeg ik een telefoontje dat ze er heel druk mee bezig zijn, ze hebben veel klachten. Ze hadden gehoopt dat het gistermiddag na dagen zou zijn opgelost.
Niet dus.
Maar aansliuiten op een ander netwerk of herinstallatie of wat dan ook heeft volgens hen geen zin.
Je kan niets anders dan afwachten.
Een optie zou zijn op van een website die DigiD inlog verwacht DigiD via SMS te gebruiken ipv de app. Maar dat werkt niet voor websites die een hoger beveiligingsniveau verwachten.
Ik moet bij het CBR inloggen om de voortgang te kunnen zien van de beoordelingen keuring artsen. Wacht al paar weken op besluit van CBR. Maar inloggen via digid lukt sinds een week maar af en toe.
Ik blijf mij verbazen dat mensen (zo graag) een APP wensen te gebruiken.
Dat iemand een APP als tokenizer gebruikt, wil ik nog ergens volgen.
Hoe je je kenbaar maakt, naast mailmelding van een gebruik, zou altijd een keuze moeten zijn met als failback eventueel een (te vervallen) mastercode.
@wil1
Bij sommige instanties moet je niv. Substantieel inloggen.
Dan heb je geen keuze.
En SMS is minder veilig dan de App.
Dat zal ook in 2028 verdwijnen.
Ik een stapje terug zou zetten een dergelijk APP gebruik niet ansich te willen verplichten.
En dan zijn we weer rond met wat een aanbieder veilig acht en een onderhavige gebruiker voor zichzelf toepasselijk acht.
Vertel het ze maar dat ik/wij inmiddels invloed uitoefenen voor een zelf gekozen simpliciteit hebben opgegeven.
Ik vermoed dat men op/in de achtergrond wacht tot eID operationeel gaat. Of zo mogelijk via iDin (banken) dit toch (ook) gaat vervullen.
Die eerste groep (WDO:wet digititale overheid) vecht zoals EU/eID wat over totale controle en voor de laatste weer genoeg (bedrijfsmatige) voorstanders te vinden die geprivatiseerd (verplichte?) IDee helemaal prachtig vinden. Los daarvan zwerven er allerhande gedachten om DigiD af te gaan serveren.
Behalve dat ik twijfel aan het statement dat een app veiliger is (op een spionageplatform als andoid?), zal je toch ook altijd een alternatief moeten bieden. Er zijn zat mensen die geen app kunnen of willen gebruiken, en die kan je niet buitensluiten van het inloggen op overheidsdiensten.