Langzame uitfasering KPN DSL netwerk

Je kan er bijna niet meer omheen. De uitrol van glasvezel in Nederland gaat steeds sneller. Glasvezel is de standaard geworden als het gaat om internetverbindingen. 
Glasvezel is sneller, stabieler en betrouwbaar en heeft als bijkomende voordelen dat de snelheid gegarandeerd is en de upload net zo hoog is als de download. 

KPN gaat op termijn het DSL-netwerk uitfaseren
Door de glasvezel uitrol, zijn er steeds meer huishoudens verbonden middels het DSL-netwerk én een glasvezel netwerk. Beide netwerken worden door KPN beheerd, daarom zal KPN op termijn de DSL-verbinding uitfaseren. Commercieel gezien is het aantrekkelijker om maar één netwerk te onderhouden, en dat is uiteraard het nieuwe(re) glasvezelnetwerk.

Lange adem
Voordat het DSL-netwerk is uit gefaseerd zijn we echt jaren verder, maar de eerste stapjes hiervoor zet KPN in 2023. Om een idee te geven van de impact: bij Freedom hebben we een lijst gekregen met ongeveer 400 adressen van klanten waarbij tussen begin 2023 tot medio 2025 de DSL-verbinding wordt uitgezet.
Is dit voor jou van toepassing? Dan krijg je vanzelf een e-mail met daarin de stappen die (indien gewenst) gezet moeten worden om over te stappen op glasvezel. Het eerste groepje klanten zal overgaan per februari 2023 en is reeds per e-mail geïnformeerd. De tweede groep verbindingen verwacht KPN pas in oktober te kunnen uitzetten.

Wanneer KPN DSL uitzet op jouw adres, dan kan Freedom vanaf dan alleen nog maar leveren over de glasvezel. Als je klant wilt blijven bij Freedom, dan kun je dat doorgeven. Je ontvangt hier later een e-mail over met instructies. Mocht je besluiten over te stappen naar een glasvezelabonnement bij Freedom, dan blijft de looptermijn van je huidige contract ongewijzigd en is deze maandelijks opzegbaar, nadat je jaarcontract is afgelopen. Wil je niet overstappen naar een glasvezelabonnement van Freedom, dan eindigt je contract op het moment dat DSL door KPN op jouw adres wordt uitgezet. 

Wat moet ik doen als Freedom DSL klant?
Als Freedom DSL klant krijg je op termijn, maar ruim van tevoren, een e-mail met instructies. Indien je wilt overstappen van DSL naar glasvezel bij Freedom, dan vragen we je in deze e-mail om via de MIJNomgeving een 'verhuizing' (van techniek) door te geven. Wil je dat niet of doe je niets, dan wordt de DSL-verbinding door KPN afgesloten en eindigt op dat moment je Freedom abonnement. Je moet dus actief de keuze maken om klant te blijven of niet. 

Voor de glasvezelverbinding gelden dezelfde tarieven als voor nieuwe bestellingen, maar de installatie wordt door deze verhuizing wel uitgevoerd op kosten van Freedom.

Wat moet ik doen als Freedom DSL klant

Als je nog geen e-mail hebt ontvangen hoef je voorlopig niets. We zullen je tijdig informeren en de instructies delen om je verbinding over te zetten van DSL naar glasvezel
 

Waarom gaat KPN het DSL netwerk uitfaseren

Het onderhouden van meerdere netwerken is duur. KPN drukt hiermee de kosten en geeft hiermee voorrang aan het snellere en stabielere glasvezel netwerk

Wat betekent dit voor mijn abonnementskosten?

We hebben ervoor gekozen om gelijke tarieven te hanteren voor al onze al onze klanten over hetzelfde netwerk. Afhankelijk van de gekozen snelheid, zullen de prijzen (iets) hoger liggen. Maar hiervoor krijg je wel een snelle, stabiele internetverbinding.


Zie het oorspronkelijke bericht op https://freedom.nl/nieuwsartikel/uitfasering-kpn-dsl-netwerk
1 like

en heeft als

toch zie ik hier op de Freedom Community vooral storingen op Glasvezel (dat IS er natuurlijk ook meer, maar toch)

en zie ik mensen klagen over de tegenvallende snelheden bij hun nieuwe (glazen) verbinding … …

Zelf vergelijk ik het wel eens met:

tegenover

Blijft ook de vraag:
haalt KPN na het uitfaseren hun oude rommel ook netjes uit de grond ?

't Zijn zo maar wat gedachtes bij bovenstaand nieuws … …

Hoi

Het geheel is een efficiëntie verhaal. Zo word ook de klassieke telefonie compleet afgeschaft. Packet switching [1] is immers zo veel efficiënter dan cirquit switching [2]. Telefoon centrales gaan dan ook verdwijnen.
Alles word vervangen door VOIP (hier in Leiden houd 31 december de
klassieke telefonie op).
[1] Packet switching - Wikipedia
[2] Circuit switching - Wikipedia

Het heeft dan geen zin om twee netwerken naast elkaar te hebben: Zowel koper als glas voor internet. Daar waar glas is word dan dus ook het koper afgeschaft.

Ik denk niet dat het koper dan ook meteen word uitgegraven. Dat is te
duur.
Maar als de grond toch open ligt voor andere werkzaamheden, kan je natuurlijk wel meteen de kabels uit grond plukken. Je kunt immers de materialen (aluminium, ijzer, koper, lood) (chemisch) scheiden en dan weer als grondstof gebruiken. Bv voor nieuwe kabels (zij het geen telefoon kabels).

Vr.Gr,
Rob

Ik denk dat het iets anders ligt, maar daar moet uiteindelijk Freedom echt zelf op antwoorden, voor een aantal topics doen ze dat te weinig. Zie dossier “Televisie”-communicatie.

Volgens mij zit het als volgt:
Ook ik zie een meer dan gemiddeld aantal meldingen over gehaalde snelheid op glasvezel.
Maar je kan niet alle opmerkingen over snelhied over één kam scheren, er zitten echt heel erg veel verschillen:
Verschillende belichters/netwerken, verschillende regio’s, dezelfde netwerken met verschillende berichters, dezelfde netwerken met dezelfde berichters via een andere tussenpartij (desnoods in dezelfde straat). En dan, als het geen 1GBit is: verschillende in abonnement/profiel.

Als er 10 meldingen over snelheid zijn, kan dat 10 verschillende oorzaken hebben, en gezien de complexiteit zal het ook erg vaak buiten de directe invloedsfeer van Freedom vallen. Neemt niet weg dat Freedom het aanspreekpunt is, maar je kan dus niet ervaring A en ervaring B bij elkaar optellen en dan generiek zeggen: “tegenvallende snelheden”.

Als iedereen klaagt, ja, dan doet Freedom in de core van hun netwerk iets goed fout, maar volgens mij zit het redelijk snor en (zie eerdere communicatie) wordt het komend jaar nog beter.

Neemt niet weg, dat men, net als bij de “Televisie”-communicatie waar we elke week precies horen hoe de voortgang is, soms ook hier wat helderheid moet geven: Welke belichters/netwerken zijn zorgenkindjes, waar wordt voortgang geboekt, waardoor ligt het stil, is het bij alle profielen 50Mbit/100Mbit of alleen bij 1GBit.

Waar het wel goed lukt die communicatie: Fibre Crew. Wellicht niet wat iedereen hoopte en dat het vandaag allemaal opgelost is, maar wel 100% transparantie wat er allemaal geleerd is de afgelopen maanden en welke besluiten genomen zijn. En dat zie ik hier dus wel en bij andere providers niet.
Maar, nog veel te leren :wink: .

Hoi

De toplaag is sowieso al tig jaar glas. Eerst 100 Mbps ATM, later 1 Gbps
ethernet en nu nog hogere snelheden. Voor zover er nog koper in gebruik is, is dat vaak niet verder dan tot een straatkast.

Koper heeft plenty problemen. Vocht in kabel moffen. Corrosie in kabels (hier en daar liggen nog oude papier-lood kabels). Storing van allerlei zenders. Met glas heb je al die problemen niet. Hooguit zit er wat stof op een connector.

Er waren vroeger plenty klachten over DSL snelheden. Veel meer dan met glas nu. Maar glas hoort wel gewoon te werken. Allerlei nadelige invloeden die je met DSL hebt, zijn bij glas afwezig. Glas problemen zouden dus makkelijker op te lossen moeten zijn.

Vr.Gr,
Rob

Het is iets offtopic… glas werkt wel beter als het eenmaal foutloos werkt.

Voordeel van koper en analoog e.d. was dat ook bij een storing op/in het medium zelf - denk aan wat vocht in een kabelmof - het functioneel veelal nog - desnoods met een wat een minder rendement - nog bruikbaar was.

Ik vergelijk het met analoge TV/radio. Slecht(er) beeld e.d. maar het moest wel heel raar lopen om totaal geen beeld of signaal te hebben.
Nu met digitalisering, optimalisatie en verkleinen van marges; hoeft er maar één bit dwars te liggen (of gelegd te worden !!) en alles gaat niet meer werken.
Daarnaast heeft glas de vervelende eigenschap dat je als gebruiker - vanwege de benodigde gereedschappen en vereiste technlogische competenties - dat niet zelf kunt herstellen.

Soms vraag ik mij serieus af of de vooruitgang niet vooral een beperking is van autonomie en de kracht van zelfwerkzaamheid.
Vroegûh konden we als particulier zelf internet tot leven wekken en nu kan dat alleen wanneer (netwerk) multinationals met hun instituties daar hun zegen aan geven.

4 likes

Hoi

Daar heb je dan weer een right to repair beweging voor of tegen. Ik zie mensen nog wel glasvezel montage setjes in huis halen. Gewoon voor de heb.
En als de storing buiten de deur zit, doe je er sowieso niet zo veel aan.

Die kromme bitjes, daar heb je dus redundantie voor. Als de SNR van mijn satelliet ontvanger iets boven de 6 dB komt, heb ik al perfect beeld.
Analoog heb je daar 46 dB voor nodig.

Een veel groter probleem is dat gedoe met onder aannemers. En onder-onder aannemers. En onder-onder-onder aannemers. Alles loopt over tig schijven.
Je kunt dan als bedrijf beter alles zelf doen. Zou bouwde / bouwt free.fr
z’n eigen DSLAM’s.
Mijn zus heeft dus al zes keer een afspraak gemaakt met een glas monteur, die vervolgens helemaal niet is komen opdagen.
Volgens mij het product van die uit besteed cultuur.

Vr.Gr,
Rob

1 like

tldr; we redeneren - gezellig hoor - vanuit verschillende richting.

Ik snap wat je poogt te zeggen maar je mist een stukje van het betoog dat we als samenleving niet meer ZELF onze techniek kunnen realiseren en voortdurend lijken te moeten streven naar perfectie.
Deels is dat ook hier waar mensen bv drukte maken dat ze geen 1Gbit halen en ik mij serieus afvraag of dat voor een consumentenaansluiting als criterium noodzakelijk is.

Die glassetjes moeten ook weer ergens ver hiervandaan komen en dat perfecte beeld - wat dan jouw maatstaf is - doet er (voor mij, en vaak) totaal niet toe wanneer het gaat om kennis nemen van communicatie. Mij boeit het geen zier of ik de snorharen van Welmoed kan waarnemen maar wil vooral weten wat en hoe zij het ‘blik nieuws’ brengt.

Inzake storing buiten de deur zijn er inmiddels ook geen alternatieven meer. Op het moment dat die glaskabel eruit knalt, is alles zwart. Vroegûh (10 jaar geleden) had ik kabel/tv, glas, adsl/analoog en isdn en kon ik zelf(s) spelen voor (inbel)provider.

Maar goed, vooruitgang is hier - voor mij - afscheid nemen van het zelf (kunnen) doen om nog sneller/meer overladen worden met iets dat - voor mij - niet perse noodzakelijk is.

Hoi

Het is absoluut essentieel dat we zelf controle behouden over de techniek. Je bent anders volledig overgeleverd aan de grillen, zo niet wanen van anderen. Ik doe niet aan Apple, Facebook, Google of Microsoft. Ze bekijken het maar lekker.
Ik heb hier een 50/50 verbinding en ben daar volkomen tevreden mee. Ik begrijp dus echt niet waar mensen 1 Gbps voor nodig denken te hebben.
Een perfect beeld hoeft voor mij niet. Ik heb geen HD TV.
Laat mensen eerst maar eens fatsoenlijke TV programma 's gaan maken;
Ik heb kabel en satelliet. Da 's toch ruim 1000 kanalen dacht ik zo. Het aantal dat ik kijk is minder dan tien. De schier oneindige bergen bagger
die mensen produceren. Ik zal dat dus nooit begrijpen. 8k bagger is nog steeds bagger.
En met het verlies van analoge telefonie verliezen we weer een stuk redundantie. Het maakt dingen wat dat betreft toch weer wat kwetsbaarder.
Als je onafhankelijk wilt communiceren kom je waarschijnlijk in de DIY draadloos hoek uit. Maar dat alleen voor zover je er geestverwanten voor kan vinden.

Vr.Gr,
Rob

Nog een bijkomend nadeel van al het gedigitaliseer: Een analoog radio ontvangertje was letterlijk met een handje vol onderdelen en zonder al te veel kennis te bouwen. Probeer dat maar eens met een DAB radio …
Bedenk ook dat die oude analoge telefoon voeding kreeg via z’n aansluiting en dus ook nog werkt als de in huis stroom uitvalt, de kans dat de stroom bij de centrale uitvalt is vele malen kleiner.

Iets meer on-topic:
Ik heb nu nog DSL, glas is hier (nog) niet beschikbaar maar dat zal ongetwijfeld gaan komen. Als ik dan ooit van DSL naar glas om ga, veranderen dan ook m’n IPv4 en IPv6 adressen? Dat geeft nogal wat werk namelijk :wink:

Hier nog steeds pair bonded DSL.
KPN roept al jaren dat ze hier glasvezel gaan leggen, zou al in 2020.Heb zelfs al toestemming gegeven bij KPN voor aanleg thuis.
Maar néé, het is er nog steeds niet en het staat nu gepland voor 2023, moet nog zien of ze dat gaan redden.
Maar ze blokkeren zo wel al vast dat andere glasvezel aanbieders zouden mogen gaan graven.

Ik denk van niet, zelfs als de grond open gehaald is.
De distributie kabel voor de radio is er ook nog steeds.(PTT)
Dat netwerk is al meer als 45 jaar opgeheven.

Ik ben wel blij met de glasvezel.
Beter dan die 12/1 telefoonlijn.

Ik ben toch benieuwd hoe dit straks gaat.
In mijn geval is de fiber van Freedom, en de VDSL een overblijfsel / backup van KPN4all.

Alhoewel ik zowel een blauwe als een groene fiber binnenkrijg kon XS4all de groene fiber destijds niet activeren, alleen de blauwe, en die was van XS4all en nu dus van Freedom.

Als KPN hier VDSL gaat de-activeren - en ik weet dat ik zo ongeveer de enige gebruiker ben van de koperkabel in de straat, een paar maanden geleden is deze kapotgetrokken en de monteurs hebben mooie overzichten van de gebruikers - dan kan KPN dus niet over op fiber, “want daar zit Freedom al”, en de groene fiber - “dat ging dus ook niet”.

Ik ben benieuwd of ik een brief ga krijgen “wij zeggen het abonnement op omdat we stoppen met VDSL en geen andere mogelijkheid hebben”.

Ik denk wel dat als ik VDSL opzeg, ik 't niet meer aan kan vragen. Freedom kan hier bijvoorbeeld geen VDSL leveren “omdat er glas in de grond zit”. Ik ben benieuwd.

.
.

Er is in Eindhoven overigens nog iets anders leuks aan de hand. Jaren geleden zijn ze hier, vanuit het Noorden van de stad, “de wijken aangesloten op glasvezel”. Dat ging wijk voor wijk en met een heleboel bombarie. En uiteraard heeft KPN het locale glasvezelinitiatief geassimileerd middels Reggefiber en zijn ze voor het noorden van de stad heer en meester (met bijbehorende tarieven)

Toen ze het centrum van de stad genaderd waren, veranderde de toon: “Met VDSL is ook goed genoeg, gebruik pair bonding”. Geen graverij meer, mensen werden verbannen naar VDSL en daar was niet iedereen gelukkig mee.

Een paar jaar geleden heeft T-mobile de kans gezien en heeft het centrum en het zuiden van Eindhoven verglaasd. Dat wil zeggen dat KPN in deze “techno-hoofdstad” een concurrent moet dulden, want er wordt niet twee keer gegraven, ook hier niet. En dus kan KPN in het centrum / zuiden niet leveren, ja alleen leveren via de glas-infra van de concurrent.
Ik ben benieuwd wat er in KPN bestuurskamertjes gezegd is toen ze ontdekten wat T-mobile gedaan heeft.

1 like

Hou er rekening mee dat dat zo is. Fiber en DSL landt namelijk op verschillende spullen, en op plekken waar ik “de overstap heb meegemaakt” kregen we nieuwe IP’s.
Het is handig om daar alvast rekening mee te houden.

1 like

Daar was ik al bang voor, wel goed om te weten zodat ik er rekening mee kan houden. Als ik net zoals bij m’n verhuizing van xs4all naar freedom m’n nieuwe IPv4 en IPv6 adressen een paar weken van te voren weet dan gaat het zeker goed komen.

Het zou mooi zijn, Glas is naar verhalen een stuk stabieler dan DSL, alleen moet er nog wel eerst glas gegraven worden hier. 100m verder is alles al verglaasd (Leiden) maar hier (Oegstgeest) heb ik nog geen activiteiten waargenomen in deze wijk. (20 jaar oud nu)

Ik ben benieuwd of je als groep particulieren (via een stichting of zo) zèlf het glas zou kunnen/mogen leggen in de wijk.
Daarna heb je wèl hele vrije keuze in wie het wijk-glas mag beheren.
't Is maar een gedachtenspinsel van mijn kant …

1 like

Hmmm, interessant idee… echter de aanleg (graven etc) zal niet eenvoudig te organiseren zijn, en lijkt me duur. Verder is de vraag waar je dan inkoppelt op het upstream netwerk

Er ligt wel fiber in de straat (van KPN, naar de DSL wijkkasten onder anderen, heb gekletst met de KPN jongens toen), echter de huizen hier zijn niet aangesloten, slechts 3 appartement gebouwen (nieuw, 3 jaar oud) hebben hierop een aansluiting, en de appartementen zijn dan ook voorzien van glas.

1 like

Voorbeeld: Internet - LomboXnet, met de snelheid van het licht en de kracht van de zon
Aansluiten? Gewoon een 06 nummer van iemand aan het einde van de straat bellen.

1 like

Dit topic is 14 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.