[Freedom Server:] locatie IP-adres

ivm met privacy, een privee berichtje gestuurd

In verband hiermee. Twitter melde me dat ze de hun GeoIP database hebben gefixt. Of we dat even kunnen testen.

Dus… Twitteraars die eerst advertenties in het Arabisch te zien kregen zouden die nu niet meer moeten zien. Laat het me alsjeblieft even weten of dat zo is :slight_smile:

1 like

Wij hebben sinds kort internet van freedom en hebben een zelfde soort probleem met de Ziggo GO app. Kennelijk gebruiken veel van dat soort diensten de MaxMind database en daar kun je ook zelf een correctie aanvragen via deze link:

https://support.maxmind.com/geoip-data-correction-request/correct-a-geoip-location/

Wij kregen vrij snel een vriendelijk mailtje terug dat ze het gingen fixen. Hopelijk heeft nog iemand hier wat aan,

Groeten,
Ralph

1 like

Hier nog steeds Arabisch. IP 45.155.156.XXX

Ik heb ook een 45.155.156.x adres, maar de meeste omgevingen geven aan dat het in Amstelveen thuis hoort, enkelen in Eindhoven en er is er een die Apeldoorn als locatie aangeeft. …
Twitter.com spreekt me aan in het engels. (Kan aan de browser instellingen liggen).
[ Note: ik heb er geen account en onderdruk veel reclame ]…

Aanvulling na wat doorklikken, dan verschijnt er wel een arabische text bij “trending”… (het woord “trending” zelf is dan wel weer engels).

Mijn IP-adres is in het verleden gealloceerd geweest in Slovenië. Sonos denkt dat dit nog steeds zo is. Bij Sonos Radio krijg ik bij radio-voorkeuren in de buurt de Sloveense zenders. Er is al heel wat bewijslast die kant opgestuurd (ze dachten natuurlijk dat ik echt in Slovenië verbleef en ze gek probeerde te maken >:-) )met uiteindelijk een vraag of ik mijn Sonos wilde aansluiten op het netwerk van de buren om te kijken of het probleem er nog steeds is. Dat laatste heb ik natuurlijk niet gedaan, maar heb de bewijslast aangeleverd door de Sonos-apparaten even via een OpenVPN-server met “NL-IP” te routeren waarbij de weergave wel goed is van zenders in de buurt.

Daarop kreeg ik 15 januari de volgende reactie die ik graag met jullie delen wil:

Hoi,

We hebben onlangs onze IP-database bijgewerkt. Volgens onze database is je IP zeldzaam. Je hebt dit getest met een andere telefoon en netwerk en het gaf de juiste resultaten voor de signaal.

De beste manier om nu verder te gaan, is om contact op te nemen met je ISP omdat we hier helaas niets aan kunnen doen voordat ISP hun database controleert en bijwerkt. We kunnen onze database niet wijzigen als het verzoek niet door de juiste kanalen is gekomen (bijvoorbeeld ISP)

Met vriendelijke groet,

<knip>
Sonos Klantenservice

Daarop maar een reactie gestuurd of ze me kunnen uitleggen wat een zeldzaam IP is en hoe ik het signaal moet opvatten. Vervolgens voor de 15e keer de whois-output van RIPE gedeeld.

3 likes

Dit is echt een probleem van Sonos, zij moeten hun database updaten.
Stuur anders even een mailtje naar de helpdesk van freedom. Misschien dat zij Sonos kunnen bewegen hun database te updaten.

Ik weet dat het probleem is van Sonos. Maar als je ziet wat voor onzin er uit gekraamd wordt, dat wilde ik jullie vooral niet onthouden en vooral niet opgeven. Ik wacht de reactie van Sonos nog even af en mail misschien de helpdesk, maar dit heeft ook weer geen top-prio voor Freedom wat mij betreft (-;

4 likes

@Anton Ik vrees dat een mailtje naar ons ook niet zo heel veel uitmaakt. Sonos zelf beheert de geoip database vrees ik niet. Dat zijn de Maxmind’s en ipdata’s (en nog tientallen meer) van deze wereld.
Ik zie mijn collega meestal met 36 tabjes (als het er niet meer zijn) open wanneer hij alle instanties voor geoip langs loopt.

Voor de nerds:
Zag vandaag wel iets interessants voorbij komen.
https://datatracker.ietf.org/doc/rfc8805/
https://datatracker.ietf.org/doc/draft-ietf-opsawg-finding-geofeeds/

3 likes

Wow, cool. RFC8805 zou echt veel kunnen oplossen als er ook daadwerkelijk gebruik van gemaakt zou worden.

1 like

Maxmind heeft dan wel weer de juiste info…

Ja, dat is ook wel het storende het is maar welke bron je pakt. Ik had een post gemaakt die “weg is” maar met hulp opnieuw post

Na wederom twee e-mails “heen en weer naar Sonos” kom je eindelijk erachter welke bron zij gebruiken. Omdat er ook weer flink wat onzin opschreven wordt deel ik beide e-mails maar. Je zou toch mogen hopen dat voor ze termen als adverteren gebruiken ze eens nadenken wat iemand mailt en dan hoop je toch dat ze een zoekterm doen “wat is ripe” (-;

Beste Gerjan,

Excuus, wij hebben geen invloed op hoe een internet provider uw IP adres het internet op adverteert.
We hebben uw verzoek ook bij onze 2e lijns neergelegd in de hoop aan onze kant een oplossing aan te dragen.
Helaas kunnen wij weinig betekenen in dit huidig probleem, u wilt met uw internet provider contact opnemen om dit probleem van een oplossing te voorzien.
Zoals u al ervaart, via een andere internet verbinding van bijvoorbeeld de buren, ervaart u de problemen niet, wat nog meer de conclusie geeft dat Sonos netjes oppakt wat deze aangeboden krijgt.

Je casenummer is: XXXXXX
Ik hoop je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Mocht je verdere vragen hebben dan horen we dat graag.

Met vriendelijke groet,

Sonos | Customer Care

Daarop toch maar weer even ingegaan:

Beste T.S.

U gaat helaas niet in op de vragen die ik gesteld heb over signaal en zeldzaam IP.

Ik heb meermalen gewezen op het feit dat mijn internet provider, Freedom Internet, haar IP-blokken juist geregistreerd heeft bij bij de officiële instantie namelijk RIPE (http://www.ripe.net) en ter info nogmaals de whois-gegevens Webupdates — RIPE Network Coordination Centre . Hieruit blijkt dat deze IP-adressen in Nederland geregistreerd zijn.

U stelt dat Sonos het netjes oppakt, maar dat is niet zo. Uw geo-IP informatie, die u als waar bestempeld zegt dat ik in Slovenië woon. Ik woon in Nederland. u of uw GEO-IP-leverancier dient deze gegevens aan te passen.

Hopelijk kunt u mijn vraag beantwoorden,

Groet, Gerjan

Daarop kwam eindelijk de bron:

Bedankt voor het contact opnemen met Sonos support.

Helaas bij mijn collega J. kwam een auto-correct vertaling niet helemaal goed uit.
De intentie was om in de email te beschrijven:
Volgens onze database is je IP in Slovenie, helaas werd “in Slovenie” vertaalt naar het woord “zeldzaam”.
Excuus voor de verwarring die dit veroorzaakt.

Aangaande het probleem.
Kijkende naar de volgende websites:

Trace IP Address
&
IP-adres zoeken

Doet ons toch denken dat het probleem zich niet in ons data-base bevind.
Als u zeker weet dat u niet achter een VPN zit, dan zal uw internet provider er voor moeten zorgen dat uw IP adres goed op het internet geadverteerd word.
Excuus dat we aan onze kant geen oplossing kunnen leveren.

Daarbij kan RFC8805 inderdaad een oplossing bieden. Geo-providers zouden ook wat meer kunnen minen in de whois-data natuurlijk… Country prefix e.d. zijn er niet voor niets.

Ik heb overigens whatsmyip.com een mail gestuurd…

3 likes

Helaas, ze hebben een ander beeld van de wereld dan dat wij hebben. Hun gegevens kloppen RIPE bestaat voor hun niet.

Beste Gerjan,

Excuus, wij kunnen helaas niks betekenen omtrent een oplossing aangaande dit probleem.
Het is voor u van belang dat uw informatie in goede orde over het gehele internet word verspreid.
We hebben geen andere klanten met deze melding, u bent de enige die dit probleem bij ons heeft aangekaart.
Onze 2e lijns geeft aan dat wij naar correcte informatie kijken, een wijziging binnen ons systeem zal niet plaats vinden.
Mocht de correcte informatie bij ons binnenkomen, dan zal u op uw systeem ervaren dat de lokale radio weer goed word weergegeven.

Je casenummer is: 0250XXXX
Ik hoop je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Mocht je verdere vragen hebben dan horen we dat graag.

Met vriendelijke groet,

Sonos | Customer Care

Ze zeggen eigenlijk u kunt wel zeggen dat u in Nederland woont, maar wij vinden dat het Slovenië is. Ook al is het anders, dan nog kunt u ons niet overtuigen dat we fout zitten want we hebben gelijk.

1 like

Heb je de kassabon nog?

3 likes

De geofeed van Freedom staat hier iig. https://freedom.nl/geofeed.csv

:angel:

7 likes

@Gerjan
Ze zeggen daarmee, dat ze geen interesse hebben in 1 klant die klaagt.
Pas na 3 verschillende klachten verder zoeken, zie je wel vaker.
En degene die begrijpt wat een geofeed.csv is, schudden pas wakker na de 3e klacht.

4 likes

Je bent gewoon LASTIG :grin:

3 likes

Zeker! En ik geef ook niet op! Ik heb er net weer een mail aan gewaagd…

@bastiaan dank voor de url. Die is opgenomen in de e-mail. In deze email ook nog maar eens stilgestaan bij hoe IP-adressen verdeeld worden en welke bron dan “waar” is :wink:

2 likes

Anders kunnen we het altijd nog op Twitter gooien, dan zijn ze vaak veel sneller met oplossingen :slight_smile:

1 like

De reacties worden steeds briljanter:

Beste Gerjan,

U staat uiteraard volledig in uw recht om onze informatie in twijfel te trekken, toch blijft dit wel het antwoord van Sonos.
We hopen dat u de oorzaak van het probleem vind, zodat niet alleen bij Sonos, maar ook andere instanties correcte informatie aangaande uw IP aangeboden krijgen.

Je casenummer is: 0250XXXX
Ik hoop je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Mocht je verdere vragen hebben dan horen we dat graag.

Met vriendelijke groet,

Sonos | Customer Care

De oorzaak van het probleem zijn ze zelf… maar Sonos leeft in de perfecte wereld dat zij geen fouten maakt :wink: