Mail beantwoorden vanuit Freedom met andere domeinnaam

Ik ben voorzitter van een club waarbij ik mails krijg en stuur met mailadres voorzitter@xxx.nl
Deze kon ik altijd prima beantwoorden maar vanuit Freedom lukt dit opeens niet meer. Hoe kan ik dit instellen?

Leg uit wat niet kan. is xxx.nl van jouw zelf of doe je je daarmee voor(stellen) om zo namens een ander (domain) identiteit dan die van jezelf, (wat ik noem) mail te sturen. Dat andere sites dat “toestaan” is dan meer een gebrek aan veiligheid om niet te zeggen integriteit.

Krijg je ms deze foutboodschap:

An error occurred while sending mail. The mail server responded:
5.7.1 <MyFakeAdress@mail.fakeit.nl>: Sender address rejected: not owned by user

Klopt. dat is de foutmelding.
Ik begrijp dat het dus helemaal niet meer kan… Dat is knap waardeloos. Alle medewerkers van de club krijgen zo’n mailadres namens de organisatie, juist om niet je eigen adres te tonen. En om herkenbare mailadressen te krijgen.
Hoe lossen anderen dit op? ik zal niet de eerste zijn die hier tegen aan loopt?

Zelf gebruik ik MS Outlook 2013. Hier kan ik simpel een ander email adres in het “van” veld aanmaken/selecteren.
Als de ontvanger mijn mail beantwoord komt in zijn adresbalk mijn ikke@vereniging.nl te staan. Als hij in de mail header kijkt, kan hij wel heel simpel mijn eigen email adres zien, maar dat vind ik verder geen probleem.

OK. dat is dan puur tekstueel (Replyto ?) adres en hoe iemand zichzelf daar wil noemen, moet die dan zelf weten. Onder water, blijft je eigen/geldige mailadres gehandhaafd.

Ik snap natuurlijk dat het voor bepaalde verzenders “fijn” zou zijn dat die wel iemand kan sturen sturen die dan door de ontvanger niet getraceerd kan worden. Zoiets heet bij mijj spam.

@jlslager, leg 's uit hoe je dan die fake adressen wilt/kan gebruiken, laat staan uitdelen als daarmee niet kan legitiem worden (terug)gemaild ?

Ik snap het privacy aspect ook niet zo goed om je met een andere identiteit voor te doen omdat onderwater van alles sws traceerbaar zal zijn. Dat iemand, onkundig, dat niet ziet is dan “security by onbscurity”. los daarvan is privacy is vooral voor de geadresseerde en niet om de verzender te verbergen.

Terzijde heb je bij Freedom ook mailadressen die je ontvangende identiteit verbergen door gebruik te maken van een tijdelijke (ontvangend) mailadres dat na een bepaalde periode niet meer bruikbaar is voor de verzender en op geen enkele wijze te koppelen is met jou als persoon.
Dit mailadres gebruik je dus niet om mee te communiceren maar uitsluitend om mail op te ontvangen. Bv voor het inschrijven op een forum.

Als je gebruik wil maken van een domeinnaam dan dient de SMTP server van dat domein de e-mails verzenden. Dat betekend dat elke medewerker toegang moet krijgen tot die SMTP server om e-mail te mogen verzenden uit naam van de organisatie.

Wil toch mail verzenden via een SMTP server van iemand anders waar je ook een account hebt dan is reply-to een tussenoplossing. Zoals hierboven aangegeven is het verzendende e-mail adres zichtbaar omdat die verantwoordelijk is voor de e-mail.
Een eventueel antwoord kan via de SMTP server van de organisatie afgeleverd worden of als de beantwoorder dat wil dat negeren en direct terugmailen aan diegene die het e-mail adres die als verzender is vermeld.

Het gebruiken van reply-to is geen spam aangezien alles klopt en je niemand voor de gek houdt want de originele gegevens zijn gemakkelijk te achterhalen.

Wellicht zie ik iets over het hoofd maar wanneer je namens xyz.nl mailt met een SMTP-server van Freedom/Soverin valt je mail toch gewoon in spam bij de meeste ontvangers?

Of staan SPF/DKIM/DMARC juist geconfigureerd?

Dat kan bij Freedom, toch? Met Freedom mail en je domein bij Freedom.

Het probleem is, dat alles overal steeds strenger wordt om spam tegen te gaan.
Ik ben ook bereikbaar op zo’n club adres.
Ik krijg geen toegang tot de SMTP server van de club,
Ik heb daarvoor een alias aangemaakt, die voor de club bedoelt is.
Daar communiceer ik op verder.

Als voorzitter zou ik toegang tot de club SMTP server vragen.
Die voer je dan in. In mijn geval Thunderbird.
Het programma, laat dan de uitgaande mail van de club over die server lopen.

Dit voorkomt ook, dat je mail in het niets verdwijnt.
Je vorige provider verzond het wel dom voor je.
Steeds meer mail verdwijnt in het niets omdat ze de spam zat zijn.
Freedom is goed bezig, door het aan de bron tegen te houden.

2 likes

Ik heb dat heel simpel opgelost.
Ik beheer de mail voor onze vereniging. Alle bestuursleden en werkgroepleden hebben hun eigen @vereniging.nl email adres.
Iedereen gebruikt (als ze mijn instructie opvolgen :blush:) hun @vereniging.nl adres als antwoord adres in hun eigen privé mail omgeving.
Op de mailserver heb ik alle adressen staan als forwarding naar hun privé email adres.
Grote voordeel hiervan is dat bij ziekte of wisseling van bestuursleden, ik slechts de forwarding hoef aan te passen.
Hier heb ik al vele malen gebruik van moeten maken.
Onlangs nog met een overlijden van de partner van een van de bestuursleden. Je wil dan uiteraard die persoon een tijd zijn rust geven.
Hoefde dus slechts de forwarding tijdelijk naar een ander bestuurslid te zetten.
Zou je het zoals hierboven geschreven via mail aanpassing in het mailpakket van het betreffende bestuurslid regelen, dan maak je het jezelf als beheerder alleen maar extra moeilijk.

Overigens gebruik ik niet naam@vereniging.nl, maar functie@vereniging.nl.
Ook dit heeft op de lange duur zeer grote voordelen, vooral voor de buitenwereld.

ik gebruik inderdaad meerdere SMTP-servers van de verschillende domeinen, zodat ze altijd gevalideerd verstuurd worden. Dit doe ik door middel van meerdere mail-accounts op macOS en in de details kun je daarbij aangeven dat er gebruik gemaakt moet worden van een specifieke SMTP-server als ik voor die betreffende club/domein wat verstuur.
Deze SMTP-controle stap werd in het verleden nogal eens niet uitgevoerd door de ISPs maar wordt steeds meer aangezet, zonder de impact daarvan goed te communiceren met dus ‘vage’ klachten in het veld.

Ik had bij de vereniging ook geregeld dat er redirect email adressen waren met als naam functionaris@vereniging.nl. Deze adressen werden als redirect naar een door henzelf gekozen emailadres doorgestuurd. Ik had daarvoor binnen ons eigen domein van freedom een alias gemaakt vereniging@onsdomein.nl die verbonden was aan mijnnaam@onsdomein.nl.

In Thunderbird had ik vervolgens op mijn mailbox een extra identity aangemaakt met als
Weergavenaam: Functie Vereniging
emailadres: vereniging@onsdomein.nl
reply-to adres: functionaris@vereniging.nl
Organization: vereniging
en een aparte signature

Omdat ik als emailadres een geldig alias binnen ons freedom domein gebruik werkt het. De ontvanger kan niet zonder moeite mijn email adres zien, alleen de verenigingsalias als afzender en de reply-to gaat naar de redirect alias van de vereniging.

Aan het einde van mijn bestuursperiode is de redirect van de vereniging omgezet naar mijn opvolger en heb ik de verenigingsalias binnen ons domein opgeheven. Mensen die netjes de reply knop gebruiken sturen hun mail nu naar mijn opvolger en mensen die naar mijn verenigingsalias sturen zoals die in de afzender staat, krijgen een foutmelding terug dat het adres niet bestaat.

Werkt prima.

1 like

Wat mij betreft is het het beste om de e-mail omgeving zo op te zetten dat mensen de e-mail ontvangen op functie@vereniging.nl en ook de e-mail versturen vanuit dat adres.
En je hoeft in het geval van een verandering alleen de toegang maar aan te passen tot die e-mailbox (IMAP). Dan kan je volgende persoon nog gewoon bij de oude e-mail en blijft het archief intact.

Sommige spamfilters geven ook strafpunten als je reply adres af wijkt van het verzend adres.
Dat wil niet zeggen, dat het niet aan komt. Je staat wel op scherp.

Wow, wat een hoop informatie. En wat voel ik me dan toch een dummy.
Ik begrijp dat wat ik deed in strijd was met wat goed email-gedrag is :flushed:
De oplossing die Gerben biedt klonk mij goed in de oren maar valt voor sommigen dus ook weer in die categorie. Ik denk dat ik die toch even ‘misbruik’; als het goed is wordt het systeem van de vereniging binnenkort omgegooid - dan loopt het allemaal wel via een eigen server. En willen ze het onmogelijk maken dat de mail binnenkomt via andere kanalen om te voorkomen dat google en microsoft de mails (leesbaar) op hun servers krijgen.
Dank allen voor jullie meedenken en uitleg!

Verschil tussen afzender en ontvanger vind ik niet vreemd:
een persoon mailt jou,
en jouw antwoord komt terug bij de hele groep waar de zender in zit.

Maar het kàn natuurlijk ook een (kleine) aanwijzing zijn voor spam of zo.

mwoah, zo gek is dit toch niet?
Ik krijg af en toe nog mail binnen op mijn XS4All-account en die beantwoord ik vanaf mijn Freedom-account om duidelijk te maken dat ik geswitcht ben.
Dat kan met meerdere accounts in Apple Mail heel simpel, maar ik denk in andere pakketten ook wel.

Maar dat is anders:
jij ontvangt de mail in oudeMbox-van-MacOSJan,
en geeft antwoord vanuit een andere mailbox MacOSJan@Freedom.

Jouw uitgaande mail heeft dan in de headers staan
dat de afzender MacOSJan@Freedom is,
en in het Reply-To veld staat dan diezelfde MacOSJan@Freedom.

Ja, daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben dat de afzender&reply-to vervangen worden door het nieuwe overeenkomende Freedom-account.
De mailtrail van accounts blijft dan volgens mij wel bewaard en in te zien.
Ik heb dat onderwater niet bekeken.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.