Mail dat niet kan worden ontvangen

Ik loop tegen een vreemd iets aan. Heb via Freedom een website adres die ik verder niet gebruik, alleen de mail. Ik gebruik namelijk deze mail voor alle bedrijven met hun eigen naam. BV: vodafone@mijndomein.nl - schoonenberg@mijndomein.nl - blokker@mijndomein.nl - karwij@mijndomein.nl enz enz

Handig, dacht ik. Tot ik zojuist merk dat een bedrijf, die ik dan zelf wil mailen met hun naam in de mail, als afzender, niet aankomt. Ik krijg dan het volgende binnen:

This is an automated message from Soverin.

I am sorry to have to inform you that your message could not be delivered to one or more recipients. It’s attached below.

If the message below mentions “TLS is required, but was not offered by host” see Soverin TLS Required for more detail.

For further assistance, please send mail to support@soverin.net. If you do so, please include this problem report. You can delete your own text from the attached returned message.

Regards,
Soverin

Wat moet ik doen zodat het wel weer werkt? Vreemde is dat ik het alleen bij 1 bedrijf krijg, bij veel andere bedrijven gaat het wel goed. Dus ik zit ook nog te denken dat het misschien dan dat ene bedrijf ligt. Maar dat weet ik natuurlijk niet. Iemand misschien iets waar ik wat aan heb? :slight_smile:

Bedankt!

De ontvanger ondersteund niet het ontvangen van versleutelde mail via TLS.
Dit is een functie die Freedom standaard aanzet, het is een extra beveiliging van het mail verkeer.
Je kunt dit uit zetten, maar dit geld dan voor alle adressen van jouw domain, en jouw freedom adres, je verstuur dus nooit meer versleuteld jouw mail.

Ik zou de ontvangende partij hier op aan spreken.

Dat is een te te vroege conclusie. Er staat immers “If the message below mentions …”
Belangrijk is hier de “If”. Die zin staat er namelijk altijd als er iets misgaat (!), ook als het niets met TLS te maken heeft.

De rest van de foutmelding is niet bijgesloten door Internetjunk. Dus is analyse van het echte probleem hier niet mogelijk.

En let op: Met TLS is de mail alleen versleuteld tijdens het transport van de ene mailserver naar de andere. Op de tussenligende mailservers is de tekst van de email altijd gewoon leesbaar voor mensen en computers. Verder weet je nooit hoeveel en welke mail servers er allemaal tussen zullen zitten.
Het mailtje van Freedom over de keuzes voor crowdfunders naar mijn email adres bij Freedom liep bijvoorbeeld via de mailservers ‘mta91-19.laposta-infra.eu’ en ‘eprov.eu’. Die is daar dus te lezen geweest.

Dit is het bericht wat er verder in staat (geknipt, geplakt en iets aangepast):

<mijn@xxxx.nl>: TLS is required, but was not offered by host
mail104.sonova.com[xxx.xxx.xxx.xxx]
Reporting-MTA: dns; outbound.soverin.net
Arrival-Date: Tue, 11 Oct 2022 15:10:49 +0000 (UTC)

Final-Recipient: rfc822; mijn@xxxx.nl
Original-Recipient: rfc822;mijn@xxxx.nl
Action: failed
Status: 5.7.4
Diagnostic-Code: X-Postfix; TLS is required, but was not offered by host
mail104.sonova.com[xxx.xxx.xxx.xxx]

Dan is het inderdaad een probleem met TLS. De server mail104.sonova.com accepteert geen inkomende TLS verbinding. Een slecht geconfigureerde email server bij de ontvanger.
Enige oplossing is om TLS required via het Freedom menu tijdelijk uit te zetten. Zet het dan uit voor zowel je mailbox als voor de betreffende alias anders gaat het alsnog mis.

1 like

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.