Mail komt met enorme vertraging binnen

Ik krijg in ieder geval sinds vandaag mijn mail met enorme vertraging binnen. Zeker een uur, soms nog langer. Veelal van T-Mobile - ik heb vanaf een beroving in het buitenland een nieuwe smartphone nodig -, maar ook testmailtjes die ik zelf verstuur. Probeer via Twitter en mail - maar ja, dat laatste - de helpdesk te pakken te krijgen, maar helaas. Iemand een idee?

Hoi @joopgij ,

Ik zie hier geen systematische vertraging bij het afleveren van mail. Dus ik zou een mailtje sturen aan de helpdesk, maar voeg daar dan wel de headers toe van de mailtjes die er lang over deden om bij je bezorgt te worden. Daar kunnen we vaak inzien waar de vertraging dan optreed.

En ja, we hebben het druk dus het beantwoorden van mailtjes kan even een tijdje duren. Maar daar zijn we mee bezig.

Dat heb ik al gedaan. De automatische beantwoordingsmail van jullie kwam na meer dan 1 uur binnen :-). Op Twitter heb ik ook contact met Soverin inmiddels. Het lastige is dat ik niet kan bellen omdat mijn iPhone paar dagen gelden gestolen is (wet van Murphy en zo). Daarom is mail voor mij nu ook zo belangrijk, alternatieven als whatsapp, sms en en bleef kan ik nu niet of via omwegen.

Heel vervelend en sterkte.
Kun/wil je vertellen (msschien locatie waar/naartoe en) op welk platform dingen lang duren ?

Kan mij voorstellen dat wanneer je op een 300bit lijntje zit of ergens in nomansland, dingen traag verlopen. Inde headers is meestal wel zichtbaar, welk pad ene mail heeft genomen en ja, sommige Mail-Transfer-Agents hebben erg weinig geduld en gooien na 5 seconden timeo-out al snel dingen dan in de 5-10-15 minuten herhaling.

PS in deze (nood)situaties zou ik zelf alleen browser/webmail gebruiken, waar je dan geen last moet hebben van delays.

Dank, maar inmiddels weer gewoon thuis. Natuurlijk heb ik ook webmail geprobeerd, maar ook deed het zich voor. Vreemde alleen dat daar dan de goede timestamp stond, alleen zag ik die dan pas 20/30 minuten later. Voorbeeld: testmail van 15:50 zag ik in webmail pas 16:20, maar met een timestamp van 15:50. En dan ook lokaal op iPad en MacBook, maar daar timestamp van 16:20.

Probleem lijkt overigens opgelost/verdwenen sinds ongeveer 18:00. Althans bij de testmails na die tijd.

Dit probleem heb ik ook geconstateerd en al gemeld bij de helpdesk. De vertraging lijkt inmiddels minder te zijn, maar soms ook weer langer… Gelukkig ben ik niet de enige :wink:

Sinds wanneer heb jij het? En heeft de helpdesk al gereageerd? Bij mijn testmails zag ik gisteravond geen vertraging meer, bij de mails van vandaag weet ik het niet goed, want ik weet natuurlijk niet altijd wanneer mails verstuurd zijn, behalve als ik in de headers ga kijken, maar daar heb ik niet altijd zin in. Heb ook - zie hierboven - ook wel wat andere dingen aan mijn hoofd.

IK heb net weer een nieuwe testmail gestuurd. Weer vertraging, zij het maar 7 minuten of zo. Wat bijzonder blijft is dat die vertraging ook in de webmail zit, ook daar zie ik de testmail 7 minuten later, maar wel moet het tijdstip van verzenden (dus 7 minuten eerder). Weird.

Ja de helpdesk heeft gereageerd en het probleem ligt volgens hen bij Souverin.Ik heb het een week geleden pas bemerkt.

Ik heb ook last van vertraging van binnenkomende mail sinds zondag op 18 setember en het maakt niet uit van wie de mail komt.
Heb het toen aan de helpdesk voorgelegd.maar ik heb vandaag helaas weer een herinnering aan de helpdesk moeten sturen en het begint mij te storen.
Druk oké maar laat dat mij het in ieder geval weten!

Een weinig toevoegende schuldverschuiving, die Freedom zg zou moeten ontlasten. Het kan wiedes alleen maar bij Soverin zijn omdat zij voor Freedom de maildienst verzorgt.

Technisch is het iets interessanter een analyse van de headers en te bekijken waar en tussen welke server, die vertraging zit. Ook verbaast het mij nog steeds dat Freedom hierop nog steeds op geen monitoring heeft lopen (gewoon elke 5 minuten een testmail versturen en dan turn-around checken).

Kheb FF wat bekeken en idd de servers van Soverin hebben behoorlijke issues met haar (en daarmee onze) mailvertraging:

Normale mailserver:

Google mail server;

Zit hier gewoon 3 minuten tussen. Best vervelend wanneer je zit te wachten op een verificatie-code die binnen Ă©Ă©n minuut moet worden beantwoord.
@FreedomBot Houston we have a problem.

De vertraging is inmiddels opgelopen en is meer dan 5minuten.
Kan mij niet schelen dat het bij Soeverein ligt, ik heb een abonnement bij Freedom, zij zijn verantwoordelijk.
Ik vind de vertraging inmiddels zo erg is dat het werl een storingsmelding waard is!!
En blijkbaar hebben er meer mensen er last van …

1 like

Ik heb inmiddels wel antwoord gehad van de helpdesk. Kort gezegd vermoedelijk een database probleem - als voormalig dba herken ik dit antwoord wel :slightly_smiling_face: - en dat ze verwachten dat het begin volgende week wordt opgelost. Door Soverin, neem ik aan, maar dat stond er niet bij.

Ik heb gisteren via Twitter contact gehad met Soverin en ze beweerden dat er geen probleem bekend was en dat ze niets zagen. Tja. Voor mij is ook Freedom het aanspreekpunt, dat het is uitbesteed aan Sovering is niet mijn probleem.

1 like

Moest gelijk denken aan “greylisting”. Greylisting - Wikipedia

Klopt dat Freedom het formele aanspreekpunt is waarbij ik Soverin daar(in) meer als actief partner zie dan als tegenpartij waar "we"zg niets mee te maken zouden hebben. Soverin heeft haar uitgangspunten voor diensten wmb op de goede plaats en ik hoop dat er genoeg samenwerking en vooral synergie is.

Inzake techniek maakt en zou het geen sikkepit moeten uitmaken of iemands bemerkingen door Freedom of door Soverin kanalen verlopen. Dat iemand bij een helpdesk iets niet ziet :roll_eyes:, wil verder niet zeggen dat er dus geen probleem zou zijn. Kan mij wel voorstellen dat Soverin zich liever niet bezighoudt met firstcall issues en Freedom daarin dan de triage doet.