Mailaccounts tijdelijk geblokkeerd

Afgelopen weekend is de toegang tot een beperkt aantal mailaccounts tijdelijk geblokkeerd geweest. We willen graag iedereen informeren over de reden van deze tijdelijke blokkade. Deze blokkade is inmiddels bij alle klanten weer opgeheven. Als het goed is kan iedereen nu dus weer bij de mail. Als je er op dit moment niet bij kunt, neem contact op met helpdesk@freedomnet.nl.

Waarom zijn een aantal mailaccounts tijdelijk geblokkeerd?
Onze partner Soverin regelt de maildienst voor Freedom klanten. In de nacht van donderdag 16 maart 2023 op vrijdag 17 maart 2023 vond bij Soverin een kortdurend incident plaats. Het resultaat was dat een beperkt aantal klanten mails heeft ontvangen die niet voor hen bedoeld waren.

Nadat dit door klanten bij ons is gemeld, is Soverin direct gestart met grondig onderzoek. Een aantal mailaccounts is tijdelijk geblokkeerd om te onderzoeken of er mails in de mailbox terecht waren gekomen, die niet voor die accounts bedoeld waren. De oorzaak van het incident is een menselijke fout. Soverin heeft direct maatregelen genomen om de gevolgen te beperken en herhaling in de toekomst te voorkomen.

Soverin heeft eerst vastgesteld om welke accounts het mogelijk zou gaan. Deze accounts zijn tijdelijk geblokkeerd en geautomatiseerd nader onderzocht. Daarna zijn deze accounts geverifieerd en weer vrijgegeven. 

We hebben iedereen van wie het account tijdelijk ontoegankelijk was persoonlijk benaderd. Daarnaast hebben we van een heel klein aantal personen kunnen vaststellen dat mail aan hen gericht per ongeluk bij iemand anders in de mailbox terecht is gekomen. Deze personen hebben we geïnformeerd.
Mocht je ondanks de genomen maatregelen toch een mail tegenkomen die niet voor jou bedoeld is, laat dit aan ons weten via helpdesk@freedomnet.nl en verwijder de mail uit je inbox en prullenbak.

Zowel Soverin als Freedom hebben een melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens in verband met dit incident en datalek. Soverin onderzoekt verder en zal op een later moment een analyse online zetten. Deze informatie zullen wij vertalen naar het Nederlands en op onze website publiceren.

Hieronder vind je de FAQ. Zie ook de website van Soverin voor meer informatie en updates: https://soverin.net/help/news/updates/2023/03/18/incident/

Freedom en Soverin betreuren dit voorval. Onze welgemeende excuses voor het ongemak.

FAQ

Hebben jullie vanwege het onderzoek mijn e-mail gelezen?

Nee, het onderzoek en de verificatie zijn geautomatiseerd uitgevoerd

Heb ik e-mail van iemand anders kunnen zien?

Mogelijk, daarom is uit voorzorg de toegang tot een aantal mailboxen tijdelijk geblokkeerd geweest. Hierover zijn de eigenaren van de betreffende mailboxen geïnformeerd. 

Ik zie e-mail die niet aan mij gericht is.

Verwijder de e-mail die niet voor jou bestemd was en stuur ons een mailtje om dit te melden via helpdesk@freedomnet.nl. We ondernemen dan met Soverin direct de benodigde actie.

Waarom is mijn mailbox mogelijk tijdelijk geblokkeerd geweest?

Soverin heeft uit voorzorg een aantal mailboxen geblokkeerd om je privacy en veiligheid te beschermen.

Wanneer ontstond dit incident?

In de nacht van 16 op 17 maart tussen 02:52 – 02:59 uur 's nachts.

Is het incident opgelost?

Ja, de oorzaak was snel gevonden en opgelost. Maatregelen zijn genomen om ervoor te zorgen dat dit in de toekomst niet nog een keer kan gebeuren.

Hoe lang blijft mijn mailbox nog geblokkeerd?

Inmiddels zijn alle mailboxen weer vrijgegeven. Mocht jouw mailbox toch nog geblokkeerd zijn, neem dan per mail of telefonisch contact op via helpdesk@freedomnet.nl of 088-0115666.

Ik mis e-mails van vrijdag 17 maart 2023.

Volgens Soverin zouden alle mailboxen weer compleet moeten zijn. Mis je toch een mail, stuur dan een e-mail naar helpdesk@freedomnet.nl.

Is mijn mail bij iemand anders terecht gekomen?

We hebben kunnen vaststellen dat dit bij een heel klein aantal personen het geval is. Daarom is uit voorzorg de toegang tot een aantal mailboxen tijdelijk geblokkeerd geweest. Hierover zijn de eigenaren van de betreffende mailboxen geïnformeerd. 


Zie het oorspronkelijke bericht op https://freedom.nl/nieuwsartikel/mailaccounts-tijdelijk-geblokkeerd
5 likes

Dat klopt niet. Ook mijn account werkte toen korte tijd niet. Maar ik ben daarover niet persoonlijk benaderd. @Anco

@PeterB We hebben de personen waarbij voor langere tijd vanwege het onderzoek het account geblokkeerd was persoonlijk benaderd.

Daarnaast is er op vrijdag ook een storingsmelding gemaakt dat er mogelijk niet ingelogd kon worden op de mailaccounts. Zie hiervoor de (ondertussen) gesloten storingsmelding op Werkzaamheden en storingen | Freedom

1 like

Bedankt voor het leveren van deze informatie omtrend de storing. Dit past wat mij betreft goed bij Freedom Internet.

1 like

Dit topic is 14 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.