Maximale snelheid 300mbps i.p.v. 1000mpbs - eFiber

Ik maak sinds kort gebruik van Freedom Internet als hoofdlijn.
Na het installeren wat lekker vlot ging kom ik echter niet boven de 300mbps terwijl dit richting de 1000mbps zou moeten zijn. De verbinding zelf is verder stabiel.
Ik heb meerdere computers (via kabel) geprobeerd, verschillende internetkabels in mijn setup vervangen en hardware tot aan mijn gateway verwijderd.

Mijn setup is als volgt:
Glas in de meterkast ----> Huawei Optical Network Terminal (ONT) ----> Ubiquiti security gateway PRO.

Ik heb hier nu nog een kabel (ziggo) naast op de 2e interface (backup netwerk) en hier haal ik de
afgesproken 400mbps wel op de gateway. DPI staat uit op het netwerk. Ik help zelf nog via SSH gespeeld met de MTU en in de interface met MSS clamping maar ook dit gaf geen snelheid winst.

Configuratie van de security gateway WAN:

Advanced gateway config:
Screenshot 2023-11-13 at 18.03.41

Speedtest:
Screenshot 2023-11-13 at 18.03.41

Is iemand hier toevallig tegen hetzelfde probleem aangelopen? Ik vraag mij dan ook af of dit ergens in het glas netwerk kan zitten.

Waarschijnlijk werkt de ‘Hardware offload’ functie niet samen met VLAN en PPPOE.

Dank voor je reactie. Als ik hardware offloading uit zet zie ik dat de CPU naar ongeveer 30% gaat.
Download en upload snelheid gaan echter niet omhoog.

Ik zag dezeldfe lage snelheid bij de overstap van KPN (AON) naar Fibercrew (GPON). Misschien komt er uit die thread nog iets nuttigs.

Welke speedtest gebruik je en is dat ipv4 of ipv6? Bij de Fibercrew lijn hier was daar een flink verschil tussen. Met de RPi hier haal ik nu ± 700 mbps, wat voor mij meer dan voldoende is (ik kwam van 50 en de lijn kost even veel), maar daar heb ik wat hardware voopr moeten tunen.

De pppoe mtu moest hier op 1492, dat kan ook nog een dingetje zijn.

Bij FiberCrew haal ik ~920-950mbps up- en download, met IPv4 en IPv6 (via speedtest.net en ipv6.speedtest.net).
Dit is Ubiquiti Edgerouter X (met OpenWrt i.p.v. EdgeOS), eth0 mtu 1508, eth0.6 (vlan 6) mtu 1508, PPPoE mtu 1500.

Mijn bottleneck is de RPi die ik als router heb. Vanuit de router haal ik ± 700 mbps, door de router is het ± 400-500 mbps. Nog 10x sneller dan ik had. (Ik heb het zelde nodig, maar af en toe iets meer dan 50 is prettig),

Maar voor OP is het prettig dat Ubiquiti hardware dit makkelijk aan moet kunnen.

Dank voor de informatie. Ik ga daar nog even verder speuren.
Ik heb Ookla gebruikt en cli (wget -O /dev/null https://speedtest0.librespeed.fi001.nl.freedomnet.nl/10GB.bin) maar de screenhot kwam van https://speedtest.freedom.nl/.

Ik heb de USG-PRO gereset en alle instellingen weer teruggezet (incl MTU’s via cli).

Ik haal nu:

[~ Robo] speedtest-cli
Retrieving speedtest.net configuration...
Testing from Unknown (xxx.xxx.xxx.xxx)...
Retrieving speedtest.net server list...
Selecting best server based on ping...
Hosted by signetbreedband (Arnhem) [xx.xx km]: 6.925 ms
Testing download speed................................................................................
Download: 905.20 Mbit/s
Testing upload speed......................................................................................................
Upload: 704.57 Mbit/s

Vreemd dat dit de oplossing was maar dank voor jullie hulp @KoffieNu @ancwrd1!

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.