[FRITZ!Box:] mesh messes up de wi-fi?

Ik wilde de bandbreedte over wi-fi verbeteren en heb de Fritz!Repeater 3000 gekocht. Configureren was appeltje-eitje en de bandbreedte elders in huis vloog omhoog.
Maarrrr… De laatste tijd hapert de wi-fi verbinding enorm, elke paar minuten een tot 10 seconden. Wat zeker bij beeldbellen ontzettend irritant is.
Ik heb al alle supportartikelen van AVM al uitgeplozen en de instellingen conform hun aanbevelingen gedaan. Op verzoek van hun supportafdeling heb ik alles conform hun aanwijzigingen nog eens gecheckt, daar ligt het niet aan.
Bij verder speuren zie ik af en toe meldingen van radar in de event log:
[fritz.repeater] RADAR was detected on channel 116 (frequency 5.580 GHz), repeater on the 5-GHz-band deregistered from the access point for 30 min. (+ 1-10 min. additional RADAR waiting time, depending on the channel assignment).

Nu kunnen er twee dingen aan de hand zijn:

  1. Mesh is helemaal zo ideaal niet.
  2. Radar heeft geen of nauwelijks impact op de Fritz!Box 5490, maar wel op de Fritz!Repeater.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Het hangt een beetje van Mesh af of het ideaal is of niet.
Als alle AP’s een draadje hebben naar een “centraal” punt dan valt dat best wel mee, dan heb je alleen verschillende toegangspoorten tot het netwerk en is alle communicatie naar elders via AP en kabel.

Als het van: PC <-> Extender <-> AP <======> ISP ( <-> = Wifi, <===> = bekabeld )
dan zal communicatie tussen PC/Extender het verkeer tussen Extender en AP elkaar engiszins dwars zitten.

Kan het zijn dat je bij een vliegveld of haven woont? Meestal is de Radar frequentie wat hoger, maar het zou kunnen.

Dit is geen antwoord, maar het is me wel opgevallen:

Sinds software versie 7.21 op mijn FB7590 staat, heb ik helemaal geen meldingen “RADAR was detected on channel xxx” meer in het Event Log. Terwijl dat bij vorige software versies meerdere malen per dag gebeurde. Ik woon in een hoge flat niet ver van enkele luchtvaartradars.

1 like

Ik kan me herinneren dat wij ~ twee jaar geleden hetzelfde probleem hebben gehad met RADAR, ook in een Fritz!Box.
Ik heb toen ons 5 GHz netwerk handmatig ingesteld op een kanaal buiten de RADAR frequentiebanden en daarmee was toen het probleem verholpen.
Nu heb ik ons 5GHz netwerk weer op autochannel staan in een Mesh met twee bedraad aangesloten Fritz!1750E repeaters (op verdieping en zolder) en tot nu toe geen problemen met wifi.

Ik weet niet meer waar ik de informatie over de RADAR frequentiebanden vandaan gehaald heb, maar als ik mij goed herinner was dat ongeveer een derde van alle beschikbare kanalen voor het 5GHz netwerk.

Gerben

Dank voor jullie reacties!

@Noci: Ik ga eerst eens de extender bedraad aansluiten, want (conform instructies van AVM) nu verbind de FRITZ!Repeater via wireless met de FRITZ!Box.

@Frits: Ik heb de laatste softwareversies op beide devices, dus dat helpt bij mij in elk geval niet.

@Gerben: Als bedraden niet werkt ga ik dat ook maar eens proberen. Heb hiervoor ook nog een supportcall bij AVM uitstaan, kijken waar zij nog mee komen.

Wat is hier een “Extender” en wat bedoel je met “extender bedraad aansluiten”?

Ik zoek een oplossing om WIFI te verbeteren in de uithoeken van de woning en kwam zodoende op jouw post.

Ah, de repeaters. Daar heb ik ook naar gekeken en het is mij niet duidelijk geworden of die bedraad kunnen worden aangesloten, gevoed zeg maar. Maar als jullie zeggen dat dat kan,dan ben ik ook gerust gesteld, want ik wil het heel graag bedraad aansluiten.
En uit dit draadje maak ik op dat een repeater best een verschil kan maken. Laten we dan maar hopen dat dat bij mij ook het geval gaat zijn. Inde bijlage mijn situatie waar ik verbetering in wil aanbrengen. Op de genoemde plekken heb ik nu ongeveer 35% WIFI sterkte.

Dank, nu begrijp ik wat daar staat. Handig deze community.

1 like

Mijn 5490 heeft na een maand zonder koude start ook rare problemen.
De 7590 houdt het veel langer uit.
Hij mist schakelmomenten van een van de DECT200
Bellen wil ook wel eens haperen.
Of ik ben de wifi even kwijt.
Deze week viel me op dat de vrije ram veel minder was.
RAM
Het groene was minder dan 50% van bovenstaand plaatje.
Gedrag, dat de 7490 ook vertoonde vroeger.
Hoe meer je er mee doet, hoe sneller hij raar gaat doen.

Er hangen 8 dect apparaten aan en 2x 1750E(bedraad)
En ook 2 voip lijnen.
Deze 5490 heb ik nog maar kort, omdat de vorige klaagde over verdwenen bestanden van het systeem.

Ik heb zelf een niet bedrade repeater geplaatst op een plek waar het Wifi signaal nog erg goed is en dat werkt prima. Zou je hem plaatsen op een plek met slecht Wifi signaal, dan blijft de verbinding slecht en zal je naar bedraad over moeten gaan.

1 like

@Erik,

Ik weet niet of het helpt, maar wij hebben thuis ook een 5490. Deze is in gebruik sinds augustus vorig jaar.
2x DECT telefoon en 2x 1750E (repeater, bedraad aangesloten).
Daarnaast nog een USB stick voor de tijdelijke opslag van voicemail berichten (worden na opname direct per mail verzonden en verwijderd).
Ook de media server functie geactiveerd vanwege de webradio functionaliteit (radiostream maar 1 keer van buiten naar binnen om in huis op meerdere apparaten te kunnen gebruiken).

Bijbehorend vrij RAM plaatje
screenshot

De 5490 staat in de meterkast op de begane grond, de twee 1750E’s op de verdieping en zolder
Ook wij merken dat af en toe wifi wegvalt. Opvallend daarbij is dat ik mij niet kan herinneren dat dit ooit op verdieping of zolder is gebeurd, alleen op de begane grond. Eerlijkheid gebiedt mij daarbij wel te vermelden dat op de begane grond ook het meest intensieve gebruik van het wifi netwerk is. Wifi wordt in ons huis vooral gebruikt voor tablets en mobiele telefoons, bijna alle andere apparatuur is bedraad aangesloten.

Misschien dat iemand er iets mee kan.

@gerben
Ik ben benieuwd of jouw RAM plaatje anders is na een koude start?

Hoi allen,

ik zie hierboven nogal wat dingen door elkaar geroepen worden.
Nou ben ik ook geen expert, maar door ervaringen wel redelijk op de hoogte.
Zal een poging doen wat dingen te stroomlijnen

Een wifi repeater draadloos laten werken, heeft alleen zin als het inkomende signaal van voldoende kwaliteit is.
Naarmate je de draadloze repeater verder van je router zet, zal het wifi-signaal zwakker worden.
Een zwakker signaal betekent de repeater naar verhouding steeds meer ruis ontvangt.

Wat de repeater dan doet is het ontvangen signaal (dus met veel ruis) versterken en weer uitzenden.
Resultaat, nog meer ruis.

Zet je de repeater redelijk in de buurt van je router, zou het kunnen werken, ideaal (signaal technisch) zal het nooit worden.

Sluit je de repeater bekabeld kunt aansluiten, zal ie in principe gewoon werken als een extra acces-point. Dus een geheel “vers” signaal uitzenden.

Gr. E

3 likes

Hoi,

Om ervaringen te delen. Ik had een wifi netwerk van de Fritz 5490 en twee 7490 als IP-cliënt. Dat werkte prima. Zelfs de dect kun je op verschillende punten aanmelden (niet roamen). Echter ik kwam toch her en der in huis wat poorten voor bedraade aansluitingen te kort en een punt moest verplaatst worden. Ik heb toen gekozen voor 3 stuks TP-Link EAP225, alle bedraad aangesloten. Niet te duur en ze bevallen mij prima. Altijd goede verbinding, roamen gaat soepel en snel (met de mobile devices) en mijn Android die bij de Fritz bijna altijd op de 2,4 GHz bleef staan (iPone niet) connect nu vrijwel allen maar naar 5 GHz zonder de 2,4 GHz te hoeven dimmen in vermogen. Ze hebben geen wifi6 maar dat is voor nu nog niet zo’n probleem. We hebben ook nog geen wifi6 devices in huis.

Arjan

Wat een bijzonder advies van AVM. Als je de mogelijkheid hebt om bedraad aan te sluiten, altijd doen. Minder signaal in de lucht zou altijd moeten resulteren in hogere snelheden en minder storingen.

Let erop dat je niet de veelvoorkomende fout maakt om - indien niet bedraad aangesloten - de repeater te plaatsen op de plek waar de dekking onvoldoende is. Hij moet ergens halverwege worden geplaatst tussen de router en het gebied met onvoldoende dekking. Als je laptop of telefoon immers slechte ontvangst heeft, dan zal de repeater er ook moeite mee hebben.

1 like

@Erik,
Dit is na een herstart vanmorgen.
screenshot

Let er maar op, als het groene weer minder word, krijg je rare storingen.
Een DECT200 die af en toe een schakelmomentje over slaat, is vaak het eerste.

Woensdag is de Fritz!Repeater 3000 aangekomen, meteen geïnstalleerd. Aan de kabel, dus in de bridge mode. De repeater voor het raam in het kantoor geplaatst (zie afbeelding hierboven) om zo dicht mogelijk bij het klushok te staan. De afstand is 4 á 5 meter van repeater tot in het klushok. Signaalsterkte is verhoogd van 40% naar de ene keer 60% en de andere keer 75%. Buiten, tussen klushok en kantoor op 2 á 3 meter is het 95%. Dat is dus een verbetering te noemen. En het mooiste is dat er niet naar een ander netwerk hoeft overgeschakeld te worden. Eens kijken hoe het in de praktijk van alledag gaat. Wordt vervolgd.

1 like

@dirkjanl , ik ken iemand die de Repeater tegen de buitenkant van de muur (juist onder de dakgoot) heeft geplaatst, met één klein gaatje door de muur heen voor de CAT5-kabel:
het signaal hoeft nergens doorheen EN ook de tip van @anon49073608 om het apparaat hoog te plaatsen.
Dat levert waarschijnlijk een nòg beter signaal op …

1 like

Grappig, daar zat ik gisteravond ook naar te kijken. Maar eerst even ervaren de komende weken hoe dit werkt. Ik heb hem binnen nu voor het glas weggehaald en iets hoger geplaatst. Zal hem van de week tegen het plafond plaatsen met een plankje. En dan nog een vraag: hoe te plaatsen, is dat met het ledje en connectknopje naar de muur toe of staat dat 90 graden gedraaid ten opzichte van de muur.