Mevrouw Stokkelaar was hier (voor het eerst)

Goeiendag vrijheidsminnende lezers. Ik ga een eigen website maken en heb dat nog nooit gedaan. Dus ik hoop dat ik hier af en toe terecht kan voor een vraag. Ik heb al een domeinnaam bij Freedom. Nu een gastheer (ook bij Freedom dan maar - is vast niet voor beginners?) en dan een bouwpakket of zoiets. Heeft Freedom dat ook? Iets voor dummies liefst.

Hmm, ik ga hieronder al twijfelen wat betreft de opmaak van dit forum. Bovenaan staat + nieuw topic maken en hieronder ook + nieuw topic maken en een vinkje. Ik wil eerst deze even op de post doen… Groet van MevrouwStokkelaar. Ik zal maar op de bruine knop klikken…

Welkom op deze community.
Leuke vraag die je stelt. Zelf beheer ik een grote verenigings website en gebruik daar Adobe Dreamweaver voor. Maar als beginner is dat nogal een overkill.
Ik kan je dus niet uit eigen ervaring een app aanraden, maar er zijn hier vast wel mensen die meer weten van de verschillende apps.

1 like

Hoi @MevrouwStokkelaar ! Welkom bij de Community!

Persoonlijk lijkt het me slim om jezelf eerst een paar vragen te stellen:

Wat wil ik precies bouwen en hoe? Daarmee bedoel ik dat je of jezelf alleen wil storten op het bouwen van de website of dat je ook de achterkant zelf wil opzetten.

  • (niveau 1) Wil ik alleen met plaatjes gaan slepen en tekst opmaken om zo een website te bouwen? Dan zijn websitebouwers zoals https://www.wix.com/ of https://www.squarespace.com/ of eventueel https://wordpress.com/ een goede start. (en er zijn nog een heleboel meer website)

  • (niveau 2) Wil je naast het neerzetten van plaatjes en tekst ook jezelf wat meer bezig houden met het maken van scripts en ben je niet bang voor een stukje code? Dan kun je bijvoorbeeld een losse Wordpress installatie bij een website hoster aanvragen of welk ander CMS (content management systeem). Daarnaast kun je in de MIJNfreedom (Domeinen → Je Domein → Website) omgeving ook al een klein beetje een (simpele) website gaan bouwen, maar dat staat nog in de kinderschoenen en is nog niet helemaal up-and-running en is door kleurgebruik ook nog niet helemaal lekker te gebruiken (tip: gebruik een dark-mode plugin voor nu)

  • (niveau 3) Wil je ook je eigen webserver erbij opzetten dan zijn websites zoals https://www.digitalocean.com en https://www.howtoforge.com/ (om even 2 te noemen, maar er zijn meer) erg leuk om te gebruiken. Let er wel op, dat je dan eigen hardware zult moeten gebruiken en ook moet weten hoe je deze hardware vanaf het internet benaderbaar maakt. Je bent dan zelf ook verantwoordelijk voor security en bijhouden van de software.

Daarnaast is het ook altijd handig om eerst op papier (mag ook op digitaal papier :wink: ) een schema te maken hoe je een website precies op wilt bouwen en met welke menu’s e.d. je te maken krijgt. Daarmee voorkom je problemen met een menu structuur welke niet overzichtelijk is.

2 likes

Vooral dat laatste is belangrijk, eerst uit tekenen hoe en wat je wilt doen. Die fout heb ik door schade en schande geleerd. Een complete website gemaakt, werkte prima en zag er (voor die tijd) goed uit. Alleen bleek de beheersbaarheid lastig en na een paar jaar bijna onmogelijk te worden.
Heb toen de complete website opnieuw moeten ontwerpen met nu wel in gedachte de beheersbaarheid en uitbreidbaarheid. En dan heb ik “nog maar” een redelijk platte informtieve website gemaakt.

Ook een puntje is voor wie je die website maakt. Is het alleen voor jezelf om jezelf een beetje bekend te maken op internet, of zit er een club/vereniging/zakelijk belang achter, waar een deel van het doel van de website is om mensen naar je website te trekken en eventueel over te halen lid te worden van je club/vereniging.
Je zal dan bijvoorbeeld ook moeten zorgen dat je website op alle soorten en maten devices (monitoren, laptops, tablets, smartphones) goed te browsen is.
Ook je menu structuur is dan belangrijk en moet schaalbaar zijn over al die devices heen.

Sommige website builders hebben dat soort functies zelf al in zich terwijl bij andere website builders je zelf coderen, of bestaande code scripts inbouwen.

Welkom @MevrouwStokkelaar ,
u ziet hier

Als vragensteller kun je onder een antwoord dat vinkje aantikken, als dit antwoord de uiteindelijke oplossing is; hierna zal het item na 24 uur worden ‘gesloten voor bewerking’

Dan -over uw website zelf-

Mijn tip is vooral: begin eenvoudig, maar kijk ook dat het makkelijk uitbreidbaar is.

Vraag aan Moderatoren:
Misschien een apart item maken/afsplitsen: "Hoe begin ik mijn website ? "

Wat een fijne vragen en antwoorden allemaal. Ik begin op niveau 1. Ik ken Wordpress een beetje, maar ik wil best testpersoon zijn voor MIJNfreedom, want ik ben een goede gebruikerstester :sweat_smile:
Mijn eerste vraag is nu: moet Wordpress mij hosten, of kan Freedom mij hosten. Het lijkt me wel leuk om het op een plek te houden.

Het is dus eerst alleen voor mezelf. Zodat vrienden het kunnen volgen. En dan wat links toevoegen om weer te verwijzen naar anderen. Ik heb vorig jaar een bestaande website van iemand helemaal omgebouwd: iemand deed de techniek en ik het ontwerp (inderdaad eerst op papier) en de layout en het redigeren van teksten. Dat was met Wordpress. Maar daar moet je het dan ook hosten. Mijn vraag: kan Freedom hosten en kun je dan werken met het gereedschap van Wordpress? Of werkt het andersom: Wordpress host de domeinnaam van Freedom. Wordpress is iets goedkoper. Maar ik kan niet beoordelen of het handig is.

Ja, die ‘verschillende devices’ is een heel goede opmerking. Dan ga ik het toch maar doen via de bekende weg denk ik, met ingebouwde functies in het gereedschap. En ook nog wat dieper nadenken hoe het er moet uitzien. Dank tot nu toe en ik kijk uit naar dat aparte Onderwerp ‘Website starten’ voor dummies.