MS Windows-gebruikers, start je ‘update engines’!

Hier bij Freedom zijn we grote fans van open source, maar wij begrijpen ook wel dat besturingssystemen zoals van Microsoft en Apple moeilijk weg te denken zijn uit de thuissituatie. Microsoft heeft onlangs een aantal kwetsbaarheden gerepareerd en hierover afgelopen dinsdag veiligheidsupdates gepubliceerd. Ben jij een gebruiker van MS Windows? Start dan je ‘update engines’!  

De updates van Microsoft zijn niet alleen voor MS Windows, apps zoals MS Office en Skype, maar ook voor clouddiensten zoals MS Azure. Goed om te weten: Microsoft publiceert iedere tweede dinsdag van de maand hun updates. Wil je up-to-date blijven? Zet dan een notitie in je agenda;-).

Ben je benieuwd naar de gerepareerde kwetsbaarheden en updates van deze maand? Je vindt een volledig overzicht op de site van Microsoft.

Bekijk hier hoe je Windows 10 of 11 updatet. 


Zie het oorspronkelijke bericht op https://freedom.nl/nieuwsartikel/ms-windows-gebruikers-start-je-update-engines
1 like

Dit is weer zo’n typisch XS4KPN bericht. Welke klant van Freedom zit hier op te wachten?

Wat heeft dit met de waarden van Freedom te maken en met wat Freedom daar dan voor levert of gaat leveren aan zijn klanten?

1 like

Ik, het is toch niet verkeerd om hierover geïnformeerd te worden?

1 like

Wat een rare reactie.

2 likes

Elke klant die niet constant op b.v. tweaker.net zit om alle automatisering berichten in de gaten te houden.

Zeer goed dat Freedom dit soort berichten nog eens extra doorgeeft aan haar leden. :+1::+1::+1::+1::+1::+1::+1:

1 like

Zie ook Toekomstvisie Freedom Internet

Er zijn wel meer dingen die niet fout zijn om te berichten… quora en ons dorpssuffertje staan er vol mee.

Het is een bericht van generlei waarde met als doel geluid te maken om iets te vertellen waar zg over is nagedacht dat het waarde heeft.

Het heeft inhoudelijk erg weinig te maken met techiek om dit als kwaliteitsprovider apart te willen melden. Maak een overzichtpagina waar dit soort dingen wist-u-dat overzichtelijkl wordt weergegeven staan en laat het daarbij. net of elke klant het forum gaat afstruinen om iets te weten dat bij Tweakers ook al is genoemd.

3 likes

Nee hoor niets verkeerd aan. Maar is dit nu DE taak/doel/zaak waar Freedom voor staat ?
Ik mag van harte hopen van niet.

1 like

Ik krijg ook een beetje gemengde gevoelens met dit bericht.
Natuurlijk is het goed gebruikers te informeren, was ik mis is de nieuwswaarde. Deze manier van updates verspreiden (tweede dinsdag) is niet nieuw en het simpele feit dat het goed is om te updaten is niet nieuw. Zoals @anon0224 ook al zei: Dat kan je ook met een reguliere “hoe kan ik veilig internetten” pagina. Aan de andere kant ook: Gaan we ook gewaarschuwd worden voor updates bij Mac, iOS, Android, alle Linux distro’s en alle BSD’s? Daar zitten ook rolling releases bij dus dan kan je iedere 5 minuten iets posten :grinning:

1 like

Niet alleen 1.1.1q lost dit op, ook 3.0.5 (work in progress op Debian, hoop ik)

Ik krijg hier juist alleen maar zeer positieve gevoelens bij.

Ik verwacht niet anders dan dat een internet provider die veiligheid en privacy zeer hoog in het vaandel heeft staan, ook de moeite neemt om haar leden te informeren als een van deze waarden knel zou komen te zitten.
Niet alle leden zijn zo onderlegd dat ze elke update kennen en ook uitvoeren.

Maak nooit de fout jouw kennisniveau op anderen te projecteren. Dat zie ik enkele mensen in dit topic namelijk wel doen.

Zou het dan niet handiger zijn om die leden te adviseren om de automagische updates aan te zetten?

… omdat ik daar al een tijdje niet meer :spraydot: Free (van cookies en tracing) op kan kijken, ben ik zo’n klant.
Dat ik daarnaast alles van Murki$choft heb verbannen uit huis, dat doet er niet toe.

Er zijn genoeg klanten van onze provider, die (ook nog) Windhoos in huis hebben (of moeten hebben, werk / school)

Of mag Freedom ons alléén nog maar informeren over dingen die èlke Freedom-klant in huis heeft?
( weet wel: er zijn hier genoeg Community-leden, die geen FritzBox in huis hebben … mag Freedom of AVM ook daarvoor niet meer waarschuwen ? )

TIP:
de titel van het item is duidelijk:
wil je over Windhoos zelfs niets lezen,
sla dan het item over.

2 likes

Ik heb ook altijd de eerste maandag van de maand om twaalf uur een notitie in de agenda staan opdat ik mij niet het apezuur schrik…elke maand.

Ik heb de updates van Microsoft opgegeven omdat zij een SSL lek niet wilde patchen op mijn versie van Windows.

Ik denk dat we hier niet zozeer babbelen over de inhoud maar over het gebrek daaraan dat we hier op het forum (mogen) bespreken om er iets van te vinden.
Plaats de inhoud dan niet als “FREEDOM NIEUWS” maar bv in “OFFTOPIC” want het bericht heeft 0,0 noch met Freedom noch iets met (provider) Nieuws van doen.

NB: in mijn eigen profiel heb ik ingesteld dat ik geen forummeldingen hoef te hebben over OFFTOPIC berichten (wat niets zegt over mijn interesse).

Ik raak - ook - geïrriteerd over dit soort nietszeggende veilig-vakantie berichten die mensen kennelijk moeten aanmanen om hun (met moeite) zelf uitgeschakelde updates of roaming toch maar weer aan te zetten.
En als een Provider daar iets wil zeggen over updates, ga dan wat meer de diepte in om vanuit Freedom zienswijze, waarde toe te voegen. Het zij in de vorm van doen of daar juist weer kanttekeningen bij te plaatsen.

Het is ook een signaal aan de redactie om niet te vervallen in typische xs4kpn of nieuwsbrieven van mijn bibliotheek die ook bladvulling maken om niet vergeten te worden.
Terwijl het zo ‘eenvoudig’ is om er wel wat “nieuws” van te maken; vertel dat Freedom een handige overzichtspagina heeft met do’nuts waar zij tips gaat vermelden en dat je een knop kunt instellen om bij verandering, daarvan bericht te krijgen. Dit geeft dan wel weer de redactionele verplichting om daar (ook technisch) inhoudelijk aandacht aan te (blijven) geven.

2 likes

Je hoort mij ook niet zeggen dat ze niet mogen informeren, ik mis alleen de nieuwswaarde van dit nieuwsartikel. Er had ook een algemene “zo kan je je eigen spullenboel veilig houden” pagina gemaakt kunnen worden en een nieuwsbericht dat die pagina er is. Dat er windows updates zijn is geen nieuws, dat is een maandelijks regulier proces.

Dat zou ik nog heel wat anders vinden. Freedom levert immers zelf actief FritzBox’en uit en daardoor hebben ze misschien zelfs de verantwoordelijkheid om dat te doen.

Ik reageerde op de stelling, dat dit nieuws niet behoort te worden gegeven,
en dat je het dan maar bij Tweakers moet halen …
Maar dat kan niet zonder info weg te geven, dus is Tweakers voor een aantal Freedom-gebruikers “geen bron”.

Mijn opmerking over de FritzBoxen was prikkelend (niet hatelijk of zo) bedoeld; uit de reactie van @pa4wdh merk ik dat het wordt opgemerkt.

Met @anon0224 ben ik het eens, dat het handiger is een scheiding te maken tussen

  • nieuws over pure Freedom-gerelateerde zaken : zet die in de juiste categorie
  • overige nieuws : zet die (met juiste titel en tags) in de categorie overig

Net als hem vind ook ik het prettig om bij al het nieuws (trouwens alle items) meer (technische) diepgang te lezen. Al snap ik ook wel dat dàt dan weer meer uitzoekwerk vraagt.
( … die vraag kun je ook ( vooraf? ) hier aan de Community stellen, dan krijgt het nieuws-item meer diepgang … )

Daarbij liefst vermijden dat we sites noemen, die niet “vrij” te lezen zijn; of zet hier een scherm-afdruk/PDF neer.
( zelf test ik dat via anoniem-opvragen via StartPage.com en via SwissCows.com ; kan ik het daar niet zomaar lezen, …, dan kan ik het niet lezen )

:spraydot: Freedom geef ik gelijk, dat zij dit soort zaken (die voor velen basis zijn, maar voor velen ook niet) wèl onder de aandacht wil brengen.

Aan Botje de taak om te leren zaken onder de juiste categorie te parkeren. Als je daar handzame tips voor hebt, dan neem ik aan dat die welkom zijn.

1 like

En dat is er dus veel te weinig.
In plaats daarvan al dat soort berichten die niets met de doelstellingen, het beleid of de ontwikkelingen bij Freedom te maken hebben.
Het is wat er bij XS4ALL door KPN ook gebeurde toen XS4ALL niet meer interessant voor ze was.

De verhouding in het soort nieuws is compleet scheef. Er wordt relatief te veel tijd en dus geld besteed aan de verkeerde zaken. Dat is het probleem, niet dit ene specifieke berichtje. De trend is verkeerd.
Had verwacht dat Freedom dat had begrepen na de discussie in het onderwerp over de toekomst visie van Freedom, maar het lijkt er niet echt op.

Als er (in de buitenwereld) méér relevant nieuws over privacy,vrijheid, enz. binnen ICT is,
dan waarderen de meesten het hier best wel
als je dat hier ook plaatst.

Het hóeft niet alleen van Freedom af te komen.

( ik weet niet of we dat nu nog kunnen terugkijken,
maar zoek eens op welke items @anon17744841 hier allemaal heeft geplaatst en aangevuld )

Daarnaast denk ik dat het niet handig is om in het verleden te blijven hangen van een vergane XS4ALL. Steek liever energie in het verbeteren van Freedom,
en bedenk wat je kunt bijdragen om (de inhoud van) deze Community naar een hoger plan te tillen.
*( hierbij verbied ik het klagen niet, maar daag ik ieder liever uit om te helpen verbeteren )

1 like

Zo heb ik hem niet opgevat, en als mijn reactie wel die indruk heeft gegeven dan is daar iets mis gegaan, sorry :frowning: .
Wat ik bedoelde te zeggen dat juist updates voor Fritzboxen een plek in het nieuws verdienen omdat Freedom ze zelf levert, daardoor hebben ze denk ik een aparte status tov. andere software.
Als je ook andere software mee gaat nemen (zoals in het bericht waar dit topic mee begon) krijg je inderdaad de vraag waar je de grens legt wat je wel of niet meeneemt in het nieuws, in de praktijk wordt dat iets wat vaak nog het meest lijkt op willekeur :slight_smile: .

1 like