Netneutraliteit: blokkade Kiwifarms

Ik kwam op Mastodon vandaag een bericht tegen dat ‘Kiwifarms’ is geblokkeerd door alle ‘Tier 1’ providers. Zelf ben ik geen gebruiker van die website, maar ik begrijp uit eerdere nieuwsberichten dat het een behoorlijk nare website is. De site interesseert mij dan ook niet. De blokkade zelf echter wel.

Een klein testje leert mij dat de site inderdaad niet toegankelijk is via Freedom. Maar wel via T-Mobile 5G, en ook via mijn VPS bij TransIP. In beide gevallen wordt er verbonden met een IP waarvan ik aanneem dat deze in Nederland staat. (Ping slechts 0.8ms vanaf TransIP).

Wat ik niet weet is of deze blokkade vanaf Freedom al langer bestaat, of dat deze veroorzaakt is door het blokkeren door deze laatste ‘Tier 1’ provider. Ik kijk hier nu voor het eerst naar.

In elk geval rijst bij mij nu de vraag of dit in strijd is met de netneutraliteit?

1 like

Of was het gewoon een storing?

Daar lijkt het inmiddels wel op. Zelf beweerden ze anders, maar een onafhankelijke bron die niet simpelweg Kiwifarms zelf citeert heb ik niet kunnen vinden.

Ook opvallend is dat ze hun eigen bericht inmiddels hebben aangepast: CenturyLink/Qwest/Layer3 blocks Kiwi Farms | Kiwi Farms

Meest waarschijnlijke scenario: een DDoS aanval door een derde partij.