NIeuwe abonnementstarieven

Net de melding over de nieuwe abonnementstarieven gekregen…

Voor abonnees die meer gaan betalen erg jammer natuurlijk, maar…

Ik wil wel even mededelen dat dit voor het eerst is dat ik bij een bestaand abonnement de mededeling krijg dat ik MINDER ga betalen :wink:

Hoe wonderlijk kan het leven zijn…

3 likes

Voor het eerst?
Eerder dit jaar, n.a.v. ACM uistpraken, heeft Freedom toch ook al bepaalde tarieven verlaagd?

Slotsom inderdaad: Gewoon een goed gevoel. En dit is wederom een bevestiging.

Te verwachten en in verhouding valt het nog wel mee in Reggefiber gebied van nu nog (zonder modem) net onder de €50.

Even schaamteloos crossposten van ene reactie die ik elders heb geplaatst:

Doe mij maar een fiber verbinding van:

bron:Prijswijzigingen 2023 | Freedom

Internetverbinding Glasweb Venray € 17,00 € 17,00 € 0,00
Internetverbinding Midden-Brabant Glas € 17,00 € 17,00 € 0,00

In Brabant (b)lijkt het goed toeven…

Vervelend dat ook hier de prijzen alleen maar omhoog gaan en we door compensatie aan het afglijden zijn in een inflatiespiraal. Wel weer fijn dat “we” bij freedom wat respijt hebben gehad omdat de prijzen in juli van dit jaar niet zijn gestegen.

Ik blijf mijzelf wel verbazen dat de prijzen in dichtbekabeld NL zo hoog (kunnen omdat het kan) zijn. In la France betaal je voor een glasabbo van 300-500Mbit in zeg Parijs ca €30 en met TV ca €40. bron:lelynx

Update 21dec22 15u20, net begrepen dat die abbo prijzen exclusief het bedrag is dat iemand rechtstreeks aan die glasnost’en moet betalen.

1 like

Wonderlijk genoeg dat helaas degenen waar KPN en concurrenten de aanleg van glas te duur vinden meer gaan betalen.
En dat voor max 40mb download… :grimacing:

Ben benieuwd of en wanneer de belofte van breedband voor iedereen wordt waargemaakt.

Wat ik vooral ‘interessant’ vind is dat KPN hier blijkbaar de glasvezelverbinding nu ook in Glaspoort heeft ondergebracht, waar de prijs een 10.- euro minder was, maar wat dus niet in de al bestaande verbindingen (hier 100Mbps) gereflecteerd wordt.

Nog steeds hoogtijd om alle telecomverbindingen gewoon weer uit de commercie te halen en in een no-profit publieke instantie onder te brengen als zijnde vitale infrastructuur!

4 likes

En inmiddels komt ook een abonnement van 2 Gbps erbij (zelfs 8 Gbps)

2 Gbps abonnement bij Delta

Hopelijk heeft dit gunstig effect op de (overige) abonnementsprijzen?
En breidt Freedom dan ook zijn abonnementspakket uit?

Delta heeft in elk geval een voorsprong op KPN, Ziggo, etc…

Voorsprong Delta

2GB+ ga je waarschijnlijk niet veel aan hebben. Het zegt alleen iets over de doorvoersnelheid van je verbinding thuis. De praktijk zal gaan zijn dat je uiteindelijk die snelheid niet gaat halen.

Vroeg of laat weten we niet beter dat we deze snelheid gewoon kan gebruiken. :wink:

Vroeger vond ik mijn allereerste HD van 20 MB echt heel veel. :sweat_smile:
En sommige NAS-systemen van Synology kunnen nu al 2,5 Gb aan.

Mij gaat het meer om de prijzen. Dat bv. 1000/1000 niet al te duur (meer) is.

Bij mij wordt glasvezel door Delta dit jaar aangelegd en beheren zij het. Daarom kost 1000/1000 helaas 72 euro. Op andere netwerken (met andere belichters) kost het maar 57 euro.

Hoe meer keuzes, hoe beter (voor de abonnementsprijzen)

Klopt ook wel dat we thuis de snelheid gebruiken, echter halen de servers online die snelheden niet echt.
Een tijdje geleden ben ik met Freedom van KPN 500/500Mbit naar Fibercrew 1000/1000Mbit gegaan.
In de online snelheidstesten haal je keurig de beloofde snelheid, maar in het dagelijks gebruik merk je niet zo veel. Uploaden naar bijvoorbeeld YouTube of Facebook merk ik niet echt verschil.

Of je het “merkt” is vooral afhankelijk van doel & wat ermee wordt gedaan.

Het is balanceren tussen snel en veel. Iemand kan overal komen in zeg een dag maar niet vele verder dan de voordeur in 10 minuten. Analogie hier zijn de snelheid en kosten van bv luchtvracht versus scheepsvracht. De laatste pakt doorgaans (ook qua vervuiling en overlast) veel gunstiger uit dan het opgehemelde vliegen en rijden.

YT/FB zijn vaak al meer dan prima werkbaar met 50mbit of zelfs 20mbit. Het voordeel van een hoge doorvoer tekent zich vooral af bij (forse) downloads waarbij idd de server - en tussenliggende stations - dat ook moet kunnen bieden. Wat op termijn belangrijk zal gaan worden ipv hoge(re) snelheden zijn de turnaround cq pingtijden van dan tov snelheid, de kleine datapakketjes.