[FRITZ!Box:] nieuwe Fritzbox 5530 voor glasvezel

Fritzbox heeft een nieuwe router voor glasvezel, zowel voor AON als voor GPON:


(youtube link)

2 likes

Helemaal nieuw is hij niet.
https://avm.de/presse/presseinformationen/2019/09/ifa-2019-neue-fritzbox-modelle-mit-starkem-wi-fi-6-fuer-den-glasfaser-und-kabelanschluss/

Klopt, dat was een vooraankondiging. De router komt nu pas echt beschikbaar.

Wel interessant om de video even te bekijken, waarbij een powered NTU als minder gezien wordt en de vrije router keuze in Duitsland toch wel wat prominenter is dan bij ons.

Ook aardig om te horen over de over de AON/GPON mogelijkheden.

Interessant bij beschikbaarheid van XG-PON, XGS-PON, NG-PON2 en dus een kwestie van tijd. Voordat dat een feit is en we aangesloten kunnen worden, heeft AVM vast alweer een ander aanbod. Voorlopig even afhankelijk van de 7590, in ieder geval zeer stabiel.

Jammer dat hij maar 3 LAN poorten heeft.

zou hem HEEL graag willen testen

Voor wie iets meer wil weten en Duits kan.
FRITZ!Box 5530 Fiber – Der Glasfaser steht nichts im Wege | FRITZ! Talk 35

Dat is inderdaad de link in de openingspost. Interessant is het statement over de NTU in relatie tot GPON.

1 like

Fijn modem hoor, hij leest de SFP module uit en kan daarmee ook statistieke over de fiber rapporteren. Het toffe is inderdaad dat het modem op elk type glasverbinding in te zetten is door enkel de SFP te vervangen.

Daarbij is wifi 6 een mooie verbetering maar ben ik vooral erg blij met de 2,5 Gigabit poort :smiley:

1 like

Het was voor mij niet helemaal duidelijk. Wat heb je precies aan één 2,5 Gbit/s poort?

(Ik zou trouwens ISDN wel een beetje missen…)

1 apparaat voorzien van 2,5Gigabit :slight_smile: mijn usecase is een server in huis welke soms met gigabit download en vervolgens niet meer bereikbaar is tenzij ik aan traffic shaping doe. Nu kan de server een gigabit naar het internet verbruiken en blijft er zat capaciteit over in het netwerk.

Moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat 1 2,5Gigabit poort voor mij ook te weinig was dus heb ik extra switches die 2,5Gigabit ondersteunen aangeschaft.

1 like

Een usecase zou kunnen zijn dat je 1GE fiber Internet hebt, een DMZ met 2.5GE, en een LAN poort op 1GE. Op het DMZ zou een proxy, of andere servers kunnen draaien die op wirespeed bereikbaar zou kunnen zijn vanuit Internet en LAN tegelijkertijd, zonder congestie.

1 like

Ik vind die usecases allemaal wat vergezocht. Je wil toch minstens 2 van die poorten? :slight_smile:

Fijne feature, maar ik zou dat persoonlijk niet nodig hebben. Dan hang ik een 10gig router + switch op als het op dat niveau komt.

2 likes

Hoi Jesse, waar heb je deze gekocht? Of kan ik deze via Freedom huren?

Ik denk dat het een test model is voordat ie geleverd gaat worden.

dat dacht ik al, daarom wil ik hem dus OOK graag testen =)

1 like

Uit nieuwsbrief 23:

  1. Introductie: FRITZ!Box 5530 ­
    Over een maand ongeveer verwachten we bij nieuwe aansluitingen de FRITZ!Box 5530 te gaan leveren. Dit modem maakt losse SFP’s mogelijk en is daardoor geschikt voor FTTH en GPON. Ook ondersteunt dit modem Wifi 6, waarmee je onder de streep een snellere en betrouwbaardere wifi-verbinding hebt. Bovendien zit er een 2,5 Gigabit LAN-poort op.
    Helaas zit er wel één LAN-poort minder op het modem dan zijn voorganger en heeft dit modem geen USB-poort. Netwerkschijven of printers zullen dus via een switch of Wifi verbonden moeten worden bij dit modem.

En dan nu afwachten of het ook voor KPN WBA GPON ingezet kan worden…

Aha! Nu maar hopen dat ik dat doosje kan krijgen. Mijn verbinding wordt 2-3-2021 geactiveerd, en een paar weken eerder wordt het installatiepakket verstuurd. Zou ik echt domme pech hebben? :roll_eyes:

Het lijkt dat de Storage (NAS) function of FRITZ!Box middels een USB stick in deze fritz!box niet meer aanwezig is dat zou jammer zijn, ik ebruik die om muziek af te spelen. En 1 lan poort missen vind ik ook jammer. Ik wilde binnenkort over stappen naar Freedom en had al vast een glaskabel (met blauwe aansluitingen op advies van Freedom) gelegd naar de plek waar mijn modem komt, niet in de meterkast dus, daar hangt nu een 7490 via een NT in de meterkast. In de video van AVM zie ik nu dat er een groene glas aansluiting wordt gebruikt. Wordt dus even puzzelen als ik ga over stappen.