O(C)DF - Delta Status

WOW, eindelijk glas, maar wel van Open (closed) Dutch Fiber. ODF gaat hier Q4 2023 graven, en ik hoop dat voor het nieuwe jaar ik een fysieke aansluiting heb :wink: Maar nu mijn vraag, hoever is de discussie tussen Freedom en O(C)DF over de gedwongen winkelnering (het eerste jaar ?) ? Is er enig licht aan het eind van de tunnel ?
Ik denk zo ongeveer dat de eerste O(C)DF aansluitingen nu door het eerste jaar heen zijn, en wellicht openingen zijn om (althans technisch) voor hun eea op te tuigen. Wellicht is de samenwerking van Delta en T-Mobile [O(C)DF] ook nog iets waardoor eea sneller zou kunnen gaan.

De laatste update was van begin Feb :wink:

@Anco heb jij enig (hopelijk goed) nieuws ?

Rudi

Een vraag die menigeen bezig houdt. Uberhaupt dat koppelverkoop volgens mij illegaal is en (onder andere) Nederland.
Zit zelf ook in ons nieuwe huis met een mooi glimmend groen kabeltje in de meterkast en oud stoffig koper met zelfs nog een 4 polige telefoonaansluting in de woonkamer.
Vraag me echt af wanneer ACM eens ballen gaat tonen en zowel ODF als t-mobile een fikse boete gaat geven.

Of het leuk is of niet, maar als jij morgen besluit een netwerk aan te leggen, is het heel raar als je gedwongen zou worden daar anderen op toe te laten. Die verplichting is er dan ook niet, de ACM heeft dan ook geen ballen om te tonen, laat staan boetes om uit te delen. Zou een mooie boel worden…

Begrijp me niet verkeerd, ik zou een open netwerk en samenwerking toejuichen, maar dat kan m.i. niet afgedwongen worden. En zeker niet bij een kleine speler als ODF, die hebben geen machtspositie in de gehele markt.

Hmm… dat zou niet zo raar zijn wanneer aanbieder van infastructuren per definitie bij wet verplicht worden hun voorzieningen - die immers lopen door en in openbare nuts/gebieden - ook open te stellen voor andere aanbieders. De fysiek situatie mag geen reden zijn het aanbod cq gebruik daarop/van te begunstigen voor beheerders.
Roofreden is dat zienswijze vastgelegd in wetten, hopeloos achterloopt met de behoefte van een realiteit.

Dat zal de uitrol van nieuwe netwerken en technieken niet bespoedigen denk ik. We moeten niet vergeten dat innovatie en investeringen alleen gedaan worden als de initiatiefnemer denkt daaraan (goed) geld te kunnen verdienen. Iedere partij heeft de mogelijkheid om zelf een netwerk aan te leggen, slechts enkele doen het. Dat heeft te maken met de enorme investeringen en grote (financiële) risico’s. Als je van te voren weet dat er partijen zijn die wel de lusten, maar niet de lasten willen dragen en dus vrij risicoloos op jouw investeringen meeliften…. Ik snap wel dat je je dan 2x bedenkt voordat je het initiatief neemt.

Nogmaals, ik ben voor samenwerkingen en zoveel mogelijk infra delen. Maar verplichten? Nee, dat vind ik niet passen bij een vrije economie en het kapitalistisch systeem waarin we nou eenmaal leven. Dat systeem heeft nadelen, maar brengt ons verreweg veel meer voordelen dan de alternatieven. Maar ja, dat is weer een hele andere discussie. :wink:

Op basis van welke passage in welke wet-/regelgeving zouden ze dat dan moeten doen, ben wel benieuwd?