Ondersteuning CalDAV en CardDAV


Het lijkt er op dat er wat berichten verdwenen zijn, waaronder dit topic.
Ik plaats het daarom opnieuw opdat het niet verloren gaat…
Als het ‘oude’ topic weer boven water komt kan een mod wat mij betreft één van de twee verwijderen.

Het zou fijn zijn als er ondersteuning kwam voor CalDAV en CardDAV.
Ik heb nu mijn contacten en agenda’s geparkeerd in iCloud, als Freedom deze protocollen zou ondersteunen geeft dat wat meer privacy.

Ik zie dat de FRITZ!Box CardDAV ondersteunt voor het telefoonboek, dus dat is alvast meegenomen.

7 likes

Nextcloud kan hier een oplossing zijn.
Hetzij een nextcloud hosted bij derden kijk even op https://nextcloud.com
Hetzij in eigen beheer het kan wellicht op een al aanwezige NAS (QNAP, SYNOLOGY) geplaatst worden op een capabele router (Turris Omnia en co), of een RaspberryPi (model 4 is de beste keus hiervoor, zorg dat de storage naar een USB device gaat, anders zijn de SD kaartjes snel versleten), een oude PC is ook aardig als host.

Mogelijk is dit een tip voor Freedom om een Nextcloud voor klanten in te richten. (DAV* (file, card & calendar) lijken voor de hand liggend, social is mogelijk ook een aardig idee, Talk vereist webrtc maar dat kan mogelijk samen met Voip Platform.
Voor de zakelijke kant kan het ook interessant zijn voor bv. project teams…)

4 likes

Freedom biedt e-mail van Soverin aan. Soverin biedt ook een calendar en contact server aan. Misschien valt daar iets te regelen!

1 like

Jazeker,

OwnCloud had op een zeker moment besloten om nieuwe ontwikkelingen met name closed source voor de bedrijven te gaan doen.
Owncloud is vervolgens geforked naar Nextcloud waar de meerderheid van de ontwikkelaars naar toe is gegaan. De originele ontwerper van OwnCloud is ook naar Nextcloud over gestapt.

Dus de ontwikkelingen vinden plaats in NextCloud, Owncloud staat min of meer stil. (Het is een vergelijkbare situatie als met OpenOffice en LibreOffice… OpenOffice te lang in limbo bij Oracle waarna Fork en LibreOffice heeft wel alle ontwikkelaars en OpenOffice kwijnt weg. Na dit optreden van Oracle is OpenOffice naar de Apache Foundation overgedragen, die er vervolgens het nodige uitgesloopt hebben omdat er geen voldoende duidelijkheid over de rechten is t.o.v. Apache. OpenOffice is nu al twee jaar op zoek naar ontwikkelaars.

Als je eens een blik wil werpen waar het naar toe gaat: Nextcloud Hub 20 is nog een publieke beta.
Nextcloud 19 is de stabiele en is nog eenigszins in oude stijl.

Disclaimer: ik werk al met Owncloud vanaf versie 3…, en ben overgestapt bij Nextcloud 10 omdat bij Owncloud geen ontwikkeling meer waarneembaar was.

3 likes

Goed idee Herman! Ik liep met hetzelfde idee rond. Wellicht kan Freedom dit met Soverin regelen?

1 like

Oh eens op die directory gekeken… Owncloud: stable uit 2015…
Nexctcloud staat er ook: Nextcloud op FSF directory

1 like

Voor mail heb ik heel lang gebruik gemaakt van Google, het handige daarvan is dat aan het account ook een agenda / kalender is gekoppeld. Dat mis ik in Freedom mail. Of kijk ik niet goed? De wens is dus: Agenda / Kalender
(ik heb het maar onder mail geplaatst want ik zie geen topic “Wensen algemeen”

Dank voor het antwoord.
Als ik het goed begrijp: Als CalDAV beschikbaar wordt, dan kan ik mijn Google agenda in Google exporteren en in mijn Freedom account importeren.
Zo heb ik dat ook met de contactpersonen gedaan. Ik wil de Google-producten Gmail en Calendar niet meer gebruiken.
De optie Thunderbird is geen optie voor mij: Ik wil alles in de Cloud hebben en bereikbaar via de browser en Open Source als het even kan.
Enig idee wanneer CalDAV beschikbaar komt?

1 like

Dank weer. Om Thunderbird te gebruiken moet je het eerst downloaden en installeren. Dat wil ik niet, ik werk op verschillende computers en wil niet overal eerst installeren. Via een url in de browser is voor mij de werkwijze.
Ik zal de vraag over CalDAV aan de helpdesk voorleggen. Bedankt.

Ik gebruik de webmail zo nu en dan en ik heb een tijdje geleden het voor elkaar gekregen om de contactenlijst zoals ik die op iCloud heb, te gebruiken vanuit de Freedom webmail via CardDAV. Dit lijkt nog steeds te werken, maar ik zie de instellingen om dit aan te passen/in te stellen niet meer bij Instellingen in de webmail interface.

Is hier iets veranderd in de afgelopen 2 maanden? Op 7 januari werkt het nog… Bij “Over” staat dat de carddav plugin wel gewoon geinstalleerd met versie v4.0.4.

Het blijkt dat de cardav plugin nog niet voor RoundCube 1.4.11 geschikt is (daar kwam ik op m’n eigen roundcube achter).
Zie: https://roundcube.net/news/2021/02/08/security-update-1.4.11
en die uitrol kon niet wachten.

2 likes