[F-Secure:] ontwikkelingen

Volgens opgave van de F-Secure website biedt het SAFE pakket helaas niet deze ondersteuning.

F-Secure tech specs

F-Secure tech specs:
*" Technische informatie

ONDERSTEUNDE PLATFORMEN

Windows 7 (SP1), Windows 8.1, Windows 10, macOS 10.14 (Mojave) of later, iOS 11 of later, Android 5.0 of later. Op ARM gebaseerde tablets worden niet ondersteund.*

Er zal toch eens een moment komen dat F-Secure naast de bestaande Linux ondersteuning voor de zakelijke markt haar productengamma zal moeten gaan aanbieden aan de particuliere markt om straks niet een snelle boot de haven uit te zien varen.

In het verlengde van de vraag van @DickB ben ik benieuwd naar de in Nieuwsbrief 2 genoemde plannen.

“Het Freedom Member abonnement wordt in de toekomst steeds uitgebreid. Zo overwegen we standaard VPN, een wachtwoordmanager en POP-mail.”

Dat is natuurlijk al een tijdje geleden, er is inmiddels veel veranderd, nieuwe inzichten en gewijzigde prioriteiten. Alle begrip daarvoor.

Liggen de plannen om de Freedom verbindingen via VPN by default aan te bieden nog steeds op tafel?

Freedom heeft aangegeven volgens 9+ kwaliteitsnorm de diensten één voor één uit te rollen en dat het beleid is om ze pas te introduceren als ze klaar zijn. Daar kunnen we alleen maar blij mee zijn, Freedom kan zo rustig en gestaag uitbouwen.

Mijn vraag is dan ook niet bedoeld om te pushen of een direct antwoord uit te lokken. Het is voor mensen die een (externe) VPN-dienst overwegen of op het punt komen te staan om hun bestaande termijn te verlengen wel handig om te weten of zij op x-termijn deze dienst kunnen krijgen bij hun ‘eigen vertrouwde ISP’.

1 like

Has Freedom compared the services of others like Bitdefender? I use them for PC, mobile, and tablet.
Service seems to be good but of course, I haven’t been able to compare against others.

Inderdaad prettig om te weten op welke termijn ongeveer ivm lengte nieuw abonnement.

<kuch> https://mijn.freedom.nl/provider/freedom/security_software </kuch>

3 likes

Hier zijn we natuurlijk heel blij mee!

Bij het ‘verlengen’ van het abonnement wordt aangegeven dat het TOTAL-pakket (default trial versie?) wordt vervangen door het SAFE-pakket.

Het scherm toont vervolgens 3 download-opties. De code lijkt alleen voor de SAFE module te gelden. Klopt dat?

In ieder geval heel erg bedankt!

De F-Secure module wil de Browserextentie voor Windows Edge installeren. Deze extentie komt nota bene uit de Chrome.Google.com webstore !

Alhoewel de haren me hierbij recht overeind gaan staan, toch maar even de formele vraag of deze extentire zinvol is en of deze juist niet extra permissies krijgt bij het installeren?

Het systeem geeft namelijk al aan dat er meer toegang zal worden verleend:

"De extentie kan het volgende doen:

  • Al uw gegevens lezen en wijzigen op de websites die u bezoekt
  • Communiceren met samenwerkende systeemeigen toepassingen"

Het is me bekend dat MS sowieso lek is als een mandje, dit apparaat gebruik ik dan ook enkel voor mediatoepassingen.

Wat fijn dat we nu ook F-secure krijgen. Toppie Freedom!

Bedankt voor deze waarschuwing.
Kun je het uitvinken?

(Heb helaas een laptop waar dualboot Xubuntu/windows opstaat, vanwege een programma wat ik voor een vereniging draai.)

Top, dat we de F-Secure Safe voor de eerste verjaardag krijgen. Proficiat
Zit hier ook de F-Secure Key bij ?

De pop-up laat je kiezen tussen ‘Extensie inschakelen’ en ‘Extensie uitschakelen’. Oogt vrij onschuldig, met name omdat de pop-up vermeldt “Browsing Protection by F-Secure” is toegevoegd aan Microsift Edge

Wanneer je echter naar de browser zelf gaat en het oranje uitroepteken aanklikt bij meldingen (rechterbovenhoek), dan zie je dat er ten eerste nog handmatig geautoriseerd miet worden voor de functie, daarnaast zie je de beschrijving van de extra permissies zoals hierbiven geciteerd.

Ik weet niet of je bij uitschakeling in een later stadium door F-secure eventueel dit weer aan kan zetten, lijkt me wel.

Voor nu wil ik eerst weten wat de imact is van het toestaan van deze extensie

1 like

2 dingen:

-Als ik kijk bij F-secure op de website is het (nog?) niet werkend op Linux-systemen
-ik neem aan dat dit cadeau 1 jaar werkt en dat je daarna zelf moet verlengen? of heb ik het mis?

Ik zou ook graag willen weten of ik F-secure onder linux kan installeren.

Feature request loopt al jaren en Linux support is vooralsnog alleen beschikbaar via de zakelijke server solution.

Het algemene geluid vanuit F-Secure komt het beste naar voren in
dit standpunt m.b.t. linux client

En voor wie in de groeiende markt wacht:

Gelet op het beleid van Freedom t.a.v. Open Source zou ik verwachten dat ook op dit punt heel veel te bereiken zou moeten zijn.

1 like

maar hier lazen jullie het eerst! :slight_smile:

:pray:
(+extra tekens)

@anon17744841. Bedankt voor de link. Duidelijk dat F-secure er (voorlopig) niet is voor Linux-systemen.

Reinoud,
Ik begrijp nu uit je antwoord dat het nog niet geregeld is dat direct bij ingang abonnement ook licenties F-Secure afgegeven gaat worden?? Dan heb ik een probleem en moet ik tijdelijk wat anders zoeken. Zou wel fijn zijn als daar duidelijkheid nu al over is.
Groeten Ben

Had ook bij je andere vraag al antwoord gegeven, maar voor de volledigheid hier ook maar even

[quote] Ik weet niet direct een antwoord, maar als geruststelling, de F-secure van xs4all wel gewoon werken.
Uiteraard wil je wel de Freedom licentie gaan gebruiken, maar er zit dus niet echt haast achter.[/quote]

F-Secure is via Mijn-Freedom-omgeving te regelen :

  • log in op Mijn-Freedom met jouw beheersaccount
  • klik links op Internet
  • op de 3e regel in het Internet-Menu staat Anti-Virus
    en hier kun je jouw F-Secure-zaken regelen.
1 like

Ben nieuw als klant van Freedom, maar ben al jaren klant van F-secure. Om dubbele abonnementen te voorkomen…Zit het erin dat de VPN van F-Secure ook in het pakket van Freedom komt?

1 like