zag dit nieuwtje langskomen en wou het toch met jullie delen, zeker omdat ik vermoed dat jullie er waarschijnlijk/hopelijk net zo enthousiast van worden als ikzelf (vrije router/modem keuze, hoera!).
Leuk en begint meer in mijn straatje te komen van een multifunctionele router. → Turris - omnia
Die meer poorten heeft en flink meer onboard mogelijkheden heeft zoals GPIO’s. Lijkt wel stevig aan de prijs.
Maar goed, hier niet nodig voor thuis omdat ik sws geen specifieke hardware (afhankelijkheid) wil toepassen voor connectie. Ik gebruik de spullen die de provider ziet als ‘haar’ uitgangspunt zodat onverhoopt meer (in moois en kennis) niet nodig is.
Als het gaat om de WAF in combinatie met OpenWRT, dan is de Turris Omnia relatief sterk. Bij TurrisOS krijg je reForis als UI, aanzienlijk eenvoudiger dan luci. Een andere partij met OpenWRT-gebaseerde routers met strakke UI is Teltonika. Zij gebruiken vuci wat nog een stuk verder ontwikkeld is dan reForis. (Verder heb je ook Devolo, met delos-ui, maar dat is wel erg dichtgetimmerd qua OpenWRT.)
Misschien dat zodra Freedom officiële stap voor stap instructies en wellicht zelfs helpdesk ondersteuning voor meer merken heeft, dit een interessanter verhaal wordt?
In vergelijking met de Omnia heeft de 2 dan nogsteeds minder geheugen (1G ipv 2G), een wat lagere kloksnelheid (1300 vs 1600) maar wel een partij (snellere) poorten en een 64-bits CPU (Cortex A53), wat hem waarschijnlijk onder de streep sneller maakt. De prijs gaat wel ongeveer in dezelfde orde van grootte zijn.