Opnsense en Windows 11

Hoi allemaal,

Ik gebruik nu alweer een opnsense zelf gemaakte machine. Eergisteren nieuwe bios gegooid op 1 van mijn machine en daarna moest ik weer een nieuwe pincode maken voor de Windows 11 machine en dit lukte niet. Windows verloor verbinding met internet. Wat ik ook probeerde, het lukte me niet. Heb ook meteen een andere machine leeggemaakt en Windows opnieuw hierop gedaan, en bij deze tweede machine lukte het ook niet. Wel met Linux maar niet met Windows. Ligt dit aan mijn blocking list of iets anders? Blijkbaar worden sommige servers/service van Microsoft door mijn router geblokkeerd. Ik hoor het graag.

Hoi @montroosw . Welcome back. :smiley:

Ik kon dit vinden op de community van OPNsense zelf: [SOLVED] No internet access on Windows 11 client

Lang verhaal kort (als ik het zo snel zag): fabrieksinstellingen terug zetten heeft het opgelost bij de poster.

Mocht je verder hulp van de Freedom community willen hebben is het wel handig om te weten wat je zelf ingesteld hebt op de OPNsense router. Dus welke plugins draaien er, welke dingen heb je ingesteld die dit zouden kunnen blokkeren, zijn er DNS dingen die dit tegen zouden kunnen houden, etc?

Daarnaast is het ook fijn om te weten wat je zelf al hebt onderzocht, dat helpt bij het helpen naar het zoeken van een oplossing.

Persoonlijke noot: Mijn OPNsense doos heeft geen problemen gehad met de overschakeling naar Windows 11 en Linux in mijn huis.

2 likes

Kan het zijn dat je een block list gebruikte?
Ik geloof dat Microsoft nu ook een .microsoft domain gebruikt. (geen .com etc.)
En die lijkt op een blocklist te staan.

In de default instellingen zit geen blocklist. (Kan ook aan een pi-hole liggen).
Ik heb geen Windows dus ook geen Win11…, maar had kort geleden wel problemen met een remote login site van een klant. En dat bleek aan de *.microsoft domain naam te liggen.