Optische uitgang Amino

Ik heb een Samsung TV met optische audio uitgang die ik heb verbonden met mijn Bose audio installatie. Dus ik heb geluid van de Amino via HDMI naar TV en optische kabel van TV-optisch out naar Bose. Nu wilde ik proberen om de optische kabel rechtstreeks van de Amino naar de Bose te verbinden. Met de hoop dat ik dan volume via de afstandbediening Amino kon regelen. Maar dan heb ik geen geluid meer. Lijkt wel of er op de optische uitgang van de Amino geen signaal staat.

Heb je de HDMI via de ARC ingang aangesloten en is er sprake van een CEC protocol?

De optische aansluiting werkt wel bij mij. Optische aansluiting tussen Amino en een eenvoudige soundbar van LG. Volume te regelen via de afstandsbediening van Amino. Zitten de stekkers er goed in, want het is geen makkelijke aansluiting? Ik gebruik een vrij dikke optische kabel, het is nogal kwetsbaar, vind ik.

Wat ik fout deed bij mijn eerste optische kabel:
Op nieuwe optische kabels zitten hele kleine dopjes.
Die moet er wel af, anders doet ie het niet.

Hij doet het nu wel. Vermoed dat ik inderdaad kabel niet goed had aangesloten. Vreemd want ik had het meermalen geprobeerd. Het maakt niet uit of ik de HDMI arc of andere HDMI ingang gebruik. Maar de volume toetsen werken niet. Afstandbediening wel gekoppeld. Maar het is toch beter dat ik de optische uitgang van de TV blijf gebruiken. Anders heb ik geen geluid van Netflix. Netflix kijk ik via de app op de TV.

Ik gebruik een goede kwaliteit optische kabel. Hoe ik die moet aansluiten weet ik. Ik ben heel voorzichtig met die aansluitingen. Dus waarschijnlijk niet diep genoeg in de Amino. Iets anders zou ik niet weten waaom het eerst niet werkte. Alleen waaom de volume knoppen op de afstandbedienig niet werken begrijp ik niet. Komt tekst in beeld “audio optisch” als ik de volume knop indruk of de mute knop. Gebruik ik geen optische kabel en alleen de hdmi aansluiting werken de volume knoppen wel. Maar dan heb ik geluid via de TV speakers en dat wil ik niet. De Bose installatie is ook al vrij oud, die heeft 1 hdmi aansluiting, dus doorlussen animo, bose, TV is niet mogelijk. Ik had ergens gelezen dat doorlussen met hdmi mogelijk was. Dus ik blijf met 3 afstandbedieningen zitten. 1 voor de Bose om volume te regelen, 1 voor de TV als ik Netflix kijk en 1 voor de Amino

Misschien geen fraaie oplossing, maar slechts een work-around, je zou een logitech harmony 350 universele afstandsbediening kunnen overwegen. Zie ook het topic over de logitech harmony.

1 like

Bij de een aande STB afstandbediening gekoppelde gekoppelde tv (bij mij Samsung) wordt het TV volume bijgesteld, niet die van de STB.

Dat is geen probleem bij mij. Het was een observatie en reactie op een eerdere melding over geen geluid op de glas verbinding.

Probleem is dat de Samsung TV met optische kabel is aangesloten aan de Bose geluidsinstalatie. Dan werken de volume knoppen op de afstandbediening Amino niet. Ook niet als ik het verander en de optische kabel van de Amino met de Bose verbind. Met de vorige ontvanger MZ 102 werkte de volume knoppen wel.

  1. Samsung UE43NU7190 4K TV en Bose 3.2.1.
  2. Amino aangesloten met HDMI op TV werken de volume knoppen en heb geluid.
  3. Op de TV is aangesloten via HDMI 1 de Amino, HDMI 2 de Bose (voor weergave DVD’s. En optical out naar de Bose.
  4. Ik heb wel een windows laptop (normaal werk ik met een iMac), maar waar wil je dat ik die aan koppel?

@anon17744841
Anynet+ is ingeschakeld op de TV

wisselen van hdmi aansluitingen maakt geen verschil. Ook hdmi arc doet niets. Ik heb nu naar aanleiding van eerdere tip een Harmony 665 afstandbediening besteld. Die heeft veel programmeer mogelijkheden en is compatible met de Bose 321. Kan ik altijd nog binnen 2 weken retour sturen als het niks is.

1 like

Harmony afstandbediening ontvangen en programmeren ging eenvoudig. Had ik veel eerder moeten aanschaffen. Geprogrammeerd voor TV kijken, Netflix, DVD en muziek luisteren. En op deze afstandbediening is het ook mogelijk je favorieten TV zenders te programmeren. Met TV kijken selecteren gaat de TV, Amino en Bose gelijk aan. Volume is nu wel via de afstandbediening te regelen. Voor muziek gaat alleen de Bose aan. En voor DVD kijken gaat de Bose en TV aan waarbij steeds de juiste HDMI ingang wordt gekozen.

2 likes

Wat heb jij ingesteld voor de Amino?
Bij mij werkt mijn Harmony Ultimate One niet met de Amino. Op het forum van Logitech zie ik dat er meer zijn met dit probleem.

Je moet uit de Logitech database de Amino 7x kiezen. Het is verwarrend Freedom spreekt over de 710 achter op het kastje staat 7 en voor gebruik met Logitech Harmony (hub) de 7x.

1 like

Ik heb ook de 7x geselecteerd

1 like

Helemaal top!
Nu werkt het wel