En nog geen jaar later in retrospect…
Innovatie als lokkertje, groei als doel
“Het is de vraag of de Nederlandse politiek voldoende doordrongen is van die urgentie. De aanpak van het nieuwe DigiD is in dat opzicht weinig hoopgevend. Ons bestaande digitale persoonsbewijs is verouderd, vindt de regering, dus er moet een nieuw systeem komen (het eID), dat moeilijker te kraken valt. De overheid heeft zich door de tech-industrie laten wijsmaken dat zij dat niet alleen kan, en er een legitimatiesysteem moet komen waar ook grote internetpartijen gebruik van kunnen maken. Straks is er niet één officieel legitimatiebewijs waarmee ik kan inloggen bij de Belastingdienst, de jeugdzorg of de Reclassering, maar kan het ook met m’n Apple-, Amazon-, Google- of Facebook-account. Dan weten die bedrijven dus wat voor zaken ik doe met mijn overheid.”
"Dankzij PSD2, in 2018 ingevoerd, kunnen marktpartijen nu toegang krijgen tot onze bankgegevens en betaaldiensten gaan aanbieden
Hetzelfde gebeurde op Europees niveau met het betalingsverkeer. Dankzij de PSD2-wet, in 2018 ingevoerd, kunnen marktpartijen nu toegang krijgen tot onze bankgegevens en betaaldiensten gaan aanbieden. Google, Apple, Facebook en Amazon zijn daar al druk mee bezig, en zullen het bestaande creditcard-stelsel op termijn waarschijnlijk volledig verdringen."