Hey @MarcVank ik denk dat jij en ik hetzelfde euvel hebben en ik heb hem volgens mij nog niet genoemd gezien hier.
Maar het probleem ligt hem in feit dat PFSense (ik draai zelf OPNSense) BSD based is en de PPPoE implementatie van BSD niet verder komt dan 1 core en zodra die op 100% staat je CPU de limiterende factor is.
Ik draai zelf mijn OPNSense op een 4 core CPU die ieder 4 threads aankunnen en een Intel Server dual NIC (die met de juiste driver CPU zou moeten ontlasten ) maar ondanks dat is de PPPoE encapsulation (download) maxed out bij 450Mbit, en na wat tune werk (zal ik zo ff uitleggen) krijg ik er nu net 620Mbit doorheen.
PPPoE decapsulation (upload) is een stukje minder CPU intensief en daar zit ik haast aan de max van 940Mbit.
Als je inlogt op SSH en naar de console gaat en top -P start kun je mooi zien tijdens een speedtest dat de download een volle core helemaal op 100% staat en je andere cores vrolijk uit hun neus staan te eten.
Hier een filmpje dat ik vond en mij op het juiste spoor zette.
Daarna ben ik wat verder gaan speuren en met tuneables kun je wel wat tweaken, scheelde mij bijna 200Mbit.
In dit artikel vond ik als je deze tuneables toevoegd (moet je ff handmatig doen) pers je er net ff wat meer performance uit.
net.isr.dispatch:deferrednet.isr.maxthreads:-1net.isr.bindthreads:1
Ik ben inmiddels wel een beetje klaar met dit gedoe, de PPPoE implementatie in BSD is gewoon ruk en daarmee diskwalificeert ieder product op basis van BSD zich voor gebruik als router / firwall als je gedwongen bent PPPoE te gebruiken.
Ik heb een lullig klein reis VPN routertje rondslingeren die met 2 vingers in de neus er wel lijnsnelheid doorheen blaast up and down (die had ik eerst even getest waardoor ik al snel wist dat dit niet een issue was van Freedom / verbinding).
Kortom ik ga nu maar aan de slag met een Linux based product (IP fire / Endian / OpenWrt / Untagle) waar deze issue niet in zit omdat daar wel een degelijke PPPoE implementatie in zit.
Dat betekent dus dat je op jouw huidige hardware makkelijk max snelheid kunt halen.
Mocht je perse PF / OPN Sense willen blijven gebruiken dan moet je op zoek naar een snellere CPU die op basis van de performance van 1 core de 1Gbit wel kan halen (begreep dat een i7 CPU dit wel redt namelijk).
Ik ga mijn hardware iig niet vervangen (want lekker zuinig en snel genoeg) maar OPNSense gedag zeggen, jammer vond het geinig om weer eens met een BSD based product te spelen, en in basis vind ik PPPoE ook niet ideaal maarja heb het helaas niet voor het kiezen.