pfSense tips gevraagd voor het behalen van de afgenomen snelheid

Hi @Optimus,

Mijn bek valt open…

Heb de video gekeken en de ervaring is zó identiek dat ik het wel geloof. Wat ik wél gek vind is, dat de speedtests enorm verschillen
De speedtest van Freedom zelf (waarvan je verwacht dat die het meest eerlijk zou moeten zijn zegt dit:

Ookla zegt:


Maar dit zijn wel meerdere connecties… dat maakt denk ik het verschil

Speedtest.nl was mij ook aangeraden door de helpdesk, maar die slaat helemaal nergens op. Zit meestal tussen de 250 en 10 Mbit/s en een ping van minimaal 320ms

Ik heb de tunables toegevoegd en gereboot met dit resultaat:
Freedom:

Ookla:

In mijn geval maken de tunables dus niks uit helaas.

Ik zal eens kijken naar OpenWRT. Heb dat eerder op een router gehad, maar nog niet op linux. Moet ff kijken of ik alles kwijt kan, want heb redelijk wat vlans en VPN-verbindingen (OpenVPN én WireGuard)

OpenWRT is sowieso Linux based in tegenstelling tot OPNSense / PFSense dat BSD based is.
Dus ook al op jouw router was dat Linux based.

Verder heb ik zelf ook al aardig wat config in mijn OPNSense doos zitten gelijk als jou (VLANS / VPN / flinke FW Policy ) dus zit ook niet echt te springen om dit te gaan doen.
Maar zoals het er nu uitziet ga ik morgen dan maar “door het donker” al vind ik de keuze voor welke “smaak” ik ga nemen best lastig.
Kortom migratie runbook ligt nog niet klaar, en ik houd sowieso een backup van mijn OPN Sense achter de hand mocht het me niet zinnen en ik een rollback wil gaan doen.

Nondejuh lijkt wel werk joh :slight_smile:

Ooh trouwens een andere optie is (voor mij geen optie want ik wil zo min mogelijk componenten) dat je de PPPoE door een losse router laat afhandelen en die in bridge mode zetten voor je Firewall.

[Update dagje later]
Ook maar even gekozen voor OpenWRT, draait vrij makkelijk en snel vanaf een USB stick (dus zonder dat ik mijn OPNSense installatie van de SSD hoefde te halen dus was makkelijk en snel te doen.

En nu haal ik op exact dezelfde hardware netjes de volle GB up and down kortom bevestigd volledig de vermoedens dat het “euvel” de PPPoE implementatie betreft van BSD.
Jammer want stiekem ben ik meer gecharmeerd van OPNSense dan OpenWrt qua look and feel maargoed OpenWRT gaat het functioneel ook wel regelen vermoed ik zo.

Maar Botom line je kunt dus vrij simpel en snel met een losse USB stick even snel OpenWRT optuigen om het eventjes te proberen.

1 like

Even mijn twee cents.

Ik heb het probleem niet met mijn pfSense CE 2.7.0-RELEASE doosje.

De cores doen wel wat op mijn Intel(R) Celeron(R) J4125 CPU maar ik zie dat de load word verspreid over meerdere cores. Een enkel core tikt kort tegen de 49% aan bij een speedtest met 930 down en 900 up. De speedtest fluctueren wel maar blijven zowel met down en up boven de 900 :slightly_smiling_face:

Had je update gemist… maar dat klinkt hoopvol!

Heb er nog geen tijd voor gehad om er mee bezig te gaan, maar heb nog wel een nuc liggen die ik er voor kan inzetten, zodat ik ze kan swappen :slightly_smiling_face:

Thnx voor het goede bericht!

@digi-man Is dat op de speedtest van Freedom zelf (https://speedtest.freedom.nl/) of die van Ookla (https://www.speedtest.net/)

Hoi Marc,

Dat was met de speedtest.net test. Ik wist niet dat Freedom ook een eigen speedtest site had :slight_smile:

Die van Freedom is wat mee, ik haal daarbij niet meer dan 292 Mbps qua Up. Down is wel goed op die van Freedom namelijk 973 Mbps. Op speedtest.net is de Down en Up ongeveer gelijk 933 Mbps.