[AdTech:] Pixel tracking, cookies en online klantprofielen

Dat is een goede vraag naar gevoelens, en niet “je eigen gevoel over de mening van de ander” .
Vragen naar … is volgens mij altijd een goede zet. En het is voor veel mensen een aanvaardbare manier van spreken. Dus dat ben ik met jou eens.
( ik bedoelde meer, dat het vaak niet werkt om jouw gevoel over de mening van de ander (of diens wereldbeeld) in het gesprek te gooien )

‘T-Mobile deelde jarenlang klantendata met CBS’

"T-Mobile-klanten werden niet geïnformeerd over het feit dat de provider samen met het CBS hun data onderzocht, om te kijken of er geld mee te verdienen viel. Het CBS wilde een algoritme ontwikkelen dat op basis van de data het mobiliteits- en verblijfsgedrag van Nederlanders kan meten.“

“Zulke informatie is gewild bij gemeenten en provincies. Ook T-Mobile zou het algoritme mogen gebruiken, was de deal. De samenwerking duurde tot april vorig jaar.”

Wederom een voorbeeld waaruit blijkt dat klantprofilering op basis van persoonlijke data wordt misbruikt als verdienmodel, met medeweten en medewerking van overheidsinstanties.

Taak CBS:
“Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft als taak het publiceren van betrouwbare en samenhangende statistische informatie, die inspeelt op de behoefte van de samenleving.”

T-Mobile - VS - gaat online gedrag van klanten met adverteerders delen

Zelfs wanneer je al flink betaalt voor een abonnement is het kennelijk voor een provider een uitgemaakte zaak dat ze je data mogen doorverkopen aan adverteerders om ‘anoniem’ te profileren, tenzij je daar expliciet van afziet. Als je het al opmerkt en als je een keuze hebt. In ieder geval een mooie grondslag om je abonnement vroegtijdig te laten ontbinden. Om deze adverteerderspraktijken alvast dicht te timmeren wordt het zelfs (ondanks acties) in de algemene voorwaarden vastgelegd.

Ze hebben zeker gehoord dat kpn dat inmiddels ook doet (ook met de oud xs4all klanten) en er aan verdiend. :sunglasses:

Sinds maart vorig jaar staat in de algemene-KPN voorwaarden (onder de noemer XS4ALL), dat de gegevens worden overgedragen en (wettelijk verplicht) maanden worden bewaard na jouw opzegging.

Dus had je (voor je vertrok) al alle privacy-schuifjes op maximaal moeten zetten,
en …
zoveel mogelijk gegevens verwijderen of “verminken”
(voorbeeld: als je geen papieren post meer verwacht, verhuis dan naar Sesamstraat 23 , plek zat.)
En hé: :stuck_out_tongue_winking_eye: heet jij nu ook al Flip Fluitketel ?

Is trouwens een goede zet overal waar je vertekt, …
… wordt 't lekker druk in Sesamstraat :wink:

Hier in huis zijn we alvast bezig om met de stofkam door de e-mail subscriptions te gaan. Het wordt steeds moeilijker om je eigen online wereldje te beschermen tegen ongewilde gasten die menen met jouw persoonlijke gegevens aan de haal te mogen gaan.

Ik zag hier al eerder iets van voorbij komen.
Je kunt wel van alles bedenken om mensen te volgen.
Dit is veel persoonlijker dan cookies.
Is dit te verbieden?

En ook daarom wil je voor elke dienst die je gebruikt een apart e-mailadres gebruiken, want dan ben je elke keer uniek. En als je dan ook nog de naam van de dienst gebruikt in het e-mailadres (bijvoorbeeld dienst@example.nl) dan weet je ook wie je informatie gelekt heeft als je er spam op binnenkrijgt.

1 like

Dat blijkt wel duidelijk. En ook mijn behoefte aan (meer?) anonieme e-mailadressen om te gebruiken. Nu nog een manier vinden om het IP-adres uit de headers te krijgen.

Welk IP adres, dat van de zender?

Je zou kunnen proberen om aan de zender een aangepast e-mail adres te geven zoals:

kweetniet+freedom@sinenomine.email en dan is +freedom diegene aan wie je het e-mail adres geeft en identificeerd als deze is gestolen en jij een mail krijgt die niet van die afzender komt.

Natuurlijk kan de spammer dat specifieke e-mail adres ontdoen van +freedom voor het te gebruiken maar dat kost tijd.

Welk IP bedoel je dan?
Als ik stuur via de webmail staat er unknown [10.10.3.28] als afzender.

@Erik @anon54082171
Er is sprake van een misverstand aan mijn kant, ik zal mijn comment wijzigen.
Het IP-adres van de gebruiker van het anonieme adres heeft nu inderdaad een unknown

Dat gaat op voor alle mail verzonden via webmail. Ik weet niet of dat via een e-mail client dat ook opgaat.

Het kan zijn dat er wel een IP adres te zien maar dat deze gefilterd wordt tijdens de onvangst.

Het verzendende IP adres is één van de hoekstenen bij het gebruik van e-mail.

Freedom plaatst hier de SMTP server adres als start punt.

Getest met FF ESR, bij ontvangst geen herleidbare IP

Als ontvangende partij krijg ik het IP adres terug van Soverin:

Internetprovider: Hetzner Online GmbH
Land: Germany, Bavaria, Frontenhausen
Stad: Frontenhausen
Hostnaam: scnetservices.ru
Regio/provincie: Bavaria
Gebiedscode: 84160

image

Vandaag een (voor mij) nieuw fenomeen bij Conrad: het onderdeel “Niet geclassificeerd” - Doel “In afwachting” waar o.a. Google Tag Manager onder wordt geschaard. Niet te (de)selecteren.

… al langer bij o.a. Omroep-Gelderland ‘verkrijgbaar’…

wéér een truck om te zorgen dat wij toch meer koekjes eten.

Ook op internet maar eens aan de lijn gaan doen…

Yep…exit. Weer een wachtwoord minder om te hoeven onthouden.

Nu alleen nog een nieuwe leverancier voor electronica-onderdelen vinden die aan particulieren verkoopt :unamused:

1 like

Ik heb er zelf nog geen ervaring mee.
Maar wat vind je van Reichelt.

1 like