[AdTech:] Pixel tracking, cookies en online klantprofielen

De criteria door de Consumentenbond zijn wel heel erg ruim overigens en geeft een vrij positief. De websites die er ‘goed’ vanaf komen verlenen verlenen weliswaar ‘makkelijk’ toegang tot de homepage, daarna wordt het verhaal wel anders. Probeer bijvoorbeeld via de pizza-boer maar eens zonder de trackingcookies een bestelling te plaatsen of er later weer af te komen…

Had je bij de consumentenbond anders verwacht :smiley:

Vanmorgen ontdekte ik tot mijn grote verbazing dat Marktplaats geen toegang geeft, zelfs als je kiest voor ‘Instellingen aanpassen’ → [niets wijzigen] → helemaal naar onder scrollen → ‘Ik accepteer de instellingen’. Met andere woorden: je wordt dus gedwongen akkoord te gaan met de third-party cookies, al dan niet met ‘gerechtvaardigd belang’. Waanzin!

Nou dacht ik dat ik veel blokkeerde met de add-ons in FireFox en mijn Pi-hole.
Ik neem in ieder geval geen koekjes van derden aan (dat had mijn moeder me al geleerd :innocent:) en ook CNAME cloaking rommel wordt geblokkeerd.
Net even MP geprobeerd, maar ik mag er nog steeds in van ze…??

Naar aanleiding van de posting over Marktplaats ook zelf geprobeerd en ik moest mijn wachtwoord wijzigen. Dat gedaan en kon inloggen. Later weer geprobeerd en toen moest ik mijn wachtwoord weer wijzigen en toen pakte die geen wachtwoorden meer.

Bye Marktplaats, leuk je gekend te hebben maar je bent nu echt heel wat anders dan toen ik je leerde kennen.

16 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Internet of Things (IoT)

Hi allen,
Aardige discussie hier.
Alleen imho iets eenzijdig.

Zeker ben ik van mening dat gegevens registratie in alle openheid moet gebeuren, laat ik dat als eerste duidelijk stellen.

Wat mij in de reacties vooral verbaasd is de “vermoorde onschuld”.
We hebben toch ook een gezond verstand?
Alleen is het vaak makkelijk dat even niet te gebruiken…

Niemand verplicht je om een bonuskaart te nemen.
Niemand verplicht je om je aan te melden voor de bewegings-App van je verzekeraar.
Niemand verplicht je om te pinnen.
Niemand verplicht je om een bepaalde wasmachine te kopen.
Niemand etc. etc…

Maar we (ik ook) willen wel het gemak en de andere voordeeltjes die er op die manieren te behalen zijn.
Onze hele wereld zit nou eenmaal zo in elkaar dat als je iets wilt, je er op een of andere manier voor betaald.

Ik ben van mening dat bedrijven bashen hiertegen niet helpt.
Want deze zoeken, en vinden dan wel weer een andere weg.
Dan komen er weer meer regels en wetten, verzinnen ze weer iets anders enz. enz.

Alles gaat op een gegeven moment draaien om het interpreteren van de gegevens!
Zolang dat alleen voor commercieel gewin is zal mij dat een worst zijn.
Maar zal het daarbij blijven?

De sleutel zit volgens mij in bewust wording van het publiek.
Maar hoe ga je mensen overtuigen dat “ik heb niets te verbergen” niet bestaat!

Just my 2 cents.

Gr. E

2 likes

@Captain stelt wel:

Voor wat betreft welk ding je koopt, hebt je gelijk.
Maar straks worden we “verplicht” om met een APP te bewijzen dat we virusvrij zijn. Die APP èn de smartphone grabbelen mijn data bij elkaar.
Dat wil ik niet, en dus …
krijg ik een vorm van huisarrest,
word ik een soort tweederangs burger met minder rechten.

Zelf vind ik dat niet zo vrijblijvend.
En dit is dan nog maar één voorbeeld.

3 likes

@Drs_W Ik snap dat het niet leuk is om te horen,
Maar hebt een keuze.

En keuzes hebben consequenties.

Ondernemers die dicht moeten hebben/hadden die keuze helaas niet.

Gr. E

Ik neem aan dat je de Tegenlicht aflevering “de grote dataroof” en de Netflix docu “the social dilemma” hebt gezien. Voeg daarbij de aflevering over de fabetjesfuik toe van Arjan Lubach en je ziet dat in het kielzog van de commerciële motieven van het dataverzamelen de technologie steeds verder wordt verfijnd en je ondertussen niet eens meer door hebt dat je beïnvloed wordt.

Daarnaast wordt je online wereld steeds nauwer, je ziet alleen waarvan het algoritme denkt (weet?) dat het je bevalt. Je moet in ieder geval bewuste acties ondernemen om buiten de voor jou geplaveide paden te komen.

En dan hebben we nog het alwetende oog zelf. Zolang dat alleen een commercieel belang dient oke, maar de waarde van al deze data maakt zo groot en machtig dat het een kwestie van tijd is tot er minder onschuldige dingen mee worden gedaan. Met als huidig voorbeeld hoe China deze technologieën gebruikt.

Maar dit is bekend bij de Freedom community natuurlijk. :slight_smile:

Dat geldt voor de mensen die zich ervan bewust zijn, rationeel kunnen nadenken en bereid zijn om de moeite te nemen om andere media en opinies te raadplegen om tot een objectief beeld te komen en ruis te filteren.

Voor mensen die niet met dat uitgangspunt op zoek gaan naar nieuws en kennis en zich via een enkel (sociaal) kanaal laten informeren zal de online wereld juist niet nauwer worden ervaren; zij krijgen informatie voorgeschoteld die bij hun huidige mindset passen, daarin bevestigd door aansluitende nieuwskoppen en zich ‘gesteund’ voelen door de aanwezigheid van een voor hen bekend referentiekader van ‘peers’, dus zij hebben die nauwe perceptie niet. Een zorgelijke ontwikkeling aangezien door de informatie via algoritmes de denkbeelden binnen hun groep van gelijkgestemden niet alleen bevestigd worden en verder aangewakkert.

In zeer korte tijd kunnen deze personen en groepen (zichzelf) hiermee buiten de werkelijkheid plaatsen danwel geen begrip meer hebben voor andermans standpunten die zich in de fysieke maatschappelijke wereld afspeelt, die draait ondertussen immers gewoon door.

Als gevolg hiervan kan een dusdanig vertekend beeld van de werkelijkheid ontstaan dat de consequenties van deze achterdeur-indoctrinine botst met de (waargenomen) realiteit.

1 like

Om je ‘bril op de werkelijkheid’ schoon te houden, is het handig om zo af en toe eens heel bewust mensen met een afwijkende mening op te zoeken en de kans te bieden jou te overtuigen.
Kom in dat gesprek vooral met feiten, niet met gevoelens.
En stel vragen: “Wie sprak jij laatst, die het niet met jou eens is?” … “Waar zie je dat (buiten internet) gebeuren?” … enz.
Zo’n gesprek is ook voor jezelf verhelderend, het leert jou ook om naar je eigen beweegredenen te kijken (en dat is nooit slecht).

Heel voorzichtig bubbeltjes doorprikken ?!?

2 likes

Mijn beste vrienden zijn de mensen die het vooral met me oneens zijn en zichzelf ook kwetsbaar durven op te stellen. Ben het met je eens dat onderbouwing met feiten een sleutel is om in contact te blijven met de werkelijkheid.

Toch ben ik van mening dat de juiste vraag naar iemands gevoel bij een bepaalde stelling onwaarschijnlijk belangrijk kan zijn voor de zelfreflectie en zijn/haar eigen overtuiging.

Bijvoorbeeld:

Uitleg met feiten
Uit dit onderzoek (bron) blijkt dat het onderwijssysteem op jouw school niet aan de huidige voorwaarden voldoet op het gebied van privacy. De leverancier zegt dat ze geen kwaad in hun zin hebben en nooit jouw gegevens zouden gebruiken. Toch zegt die leverancier in haar reactie (bron) dat ze jouw (meta-)gegevens nodig hebben maar zullen kijken of ze tot een oplossing kunnen komen. In de tussentijd zegt de leverancier dat je je geen zorgen hoeft te maken en dat ze niets met je gegevens zullen doen.

De persoon kan een oordeel vormen aan de hand van de gegevens en een afweging maken.

Als ouder/vriend voeg ik naast deze feiten wel een extra aspect toe, zonder een (waarde-) oordeel te geven, door een vraag te stellen zoals:

Aanvullend op de feiten, met gevoel
“Hoe voelt het voor jou wanneer een volslagen vreemde kan beschikken over informatie die je normaal gesproken in je eigen huis op een veilige plek bewaart?”

Dat is een goede vraag naar gevoelens, en niet “je eigen gevoel over de mening van de ander” .
Vragen naar … is volgens mij altijd een goede zet. En het is voor veel mensen een aanvaardbare manier van spreken. Dus dat ben ik met jou eens.
( ik bedoelde meer, dat het vaak niet werkt om jouw gevoel over de mening van de ander (of diens wereldbeeld) in het gesprek te gooien )

‘T-Mobile deelde jarenlang klantendata met CBS’

"T-Mobile-klanten werden niet geïnformeerd over het feit dat de provider samen met het CBS hun data onderzocht, om te kijken of er geld mee te verdienen viel. Het CBS wilde een algoritme ontwikkelen dat op basis van de data het mobiliteits- en verblijfsgedrag van Nederlanders kan meten.“

“Zulke informatie is gewild bij gemeenten en provincies. Ook T-Mobile zou het algoritme mogen gebruiken, was de deal. De samenwerking duurde tot april vorig jaar.”

Wederom een voorbeeld waaruit blijkt dat klantprofilering op basis van persoonlijke data wordt misbruikt als verdienmodel, met medeweten en medewerking van overheidsinstanties.

Taak CBS:
“Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft als taak het publiceren van betrouwbare en samenhangende statistische informatie, die inspeelt op de behoefte van de samenleving.”

T-Mobile - VS - gaat online gedrag van klanten met adverteerders delen

Zelfs wanneer je al flink betaalt voor een abonnement is het kennelijk voor een provider een uitgemaakte zaak dat ze je data mogen doorverkopen aan adverteerders om ‘anoniem’ te profileren, tenzij je daar expliciet van afziet. Als je het al opmerkt en als je een keuze hebt. In ieder geval een mooie grondslag om je abonnement vroegtijdig te laten ontbinden. Om deze adverteerderspraktijken alvast dicht te timmeren wordt het zelfs (ondanks acties) in de algemene voorwaarden vastgelegd.

Ze hebben zeker gehoord dat kpn dat inmiddels ook doet (ook met de oud xs4all klanten) en er aan verdiend. :sunglasses:

Sinds maart vorig jaar staat in de algemene-KPN voorwaarden (onder de noemer XS4ALL), dat de gegevens worden overgedragen en (wettelijk verplicht) maanden worden bewaard na jouw opzegging.

Dus had je (voor je vertrok) al alle privacy-schuifjes op maximaal moeten zetten,
en …
zoveel mogelijk gegevens verwijderen of “verminken”
(voorbeeld: als je geen papieren post meer verwacht, verhuis dan naar Sesamstraat 23 , plek zat.)
En hé: :stuck_out_tongue_winking_eye: heet jij nu ook al Flip Fluitketel ?

Is trouwens een goede zet overal waar je vertekt, …
… wordt 't lekker druk in Sesamstraat :wink:

Hier in huis zijn we alvast bezig om met de stofkam door de e-mail subscriptions te gaan. Het wordt steeds moeilijker om je eigen online wereldje te beschermen tegen ongewilde gasten die menen met jouw persoonlijke gegevens aan de haal te mogen gaan.

Ik zag hier al eerder iets van voorbij komen.
Je kunt wel van alles bedenken om mensen te volgen.
Dit is veel persoonlijker dan cookies.
Is dit te verbieden?