Player stream error bij Viaplay app

Sinds de overstap van ziggo naar glasvezel werkt alles goed behalve de VIAplay app. Zowel op tv als mobiel geeft hij de fout: player.stream.error.unauthorized.anonymous.proxy description. Als ik naar 5G overschakel werkt de app wel. Het lijkt iets met VPN te maken te hebben, maar daar maak ik geen gebruik van. Weet iemand hoe ik dit kan aanpassen?

Als je niet gebruik maakt van een VPN zou ik haast denken dat het een geoip-locatie gerelateerd probleem is.

Dat al eens onderzocht? Zoek je IP-adres maar eens op in geoip databases.

Ik heb precies hetzelfde probleem.

Volgens mijn IP adres ben ik Amsterdam, op mijn modem staat voor zover ik kan zien niks qua Proxy’s of VPN ingesteld.

Wanneer ik via browser naar ViaPlay wil kijken krijg ik deze foutmelding:
image

Gesproken met de klantenservice van ViaPlay, die verwijzen me door naar Freedom.
Kan iemand tips geven ?

Hebben ze aangegeven welke database ze gebruiken? Er zijn namelijk diverse databases. Controleer je IPv4-adres eens bij bijvoorbeeld;

Ik vergeet er vast.

Bedankt voor je reactie !

Als ik op de pagina van de foutmelding op de website van ViaPlay kijk [Regioblokkering en VPN - Viaplay] lijkt het erop dat ze de database van https://www.maxmind.com gebruiken.

Ik heb mijn IP gecheckt op de sites die jij benoemd hebt + maxmind, ze laten allemaal Amsterdam - Nederland zien.

Ik ben sinds maandag officieel overgestapt en mijn modem is eigenlijk fabrieksstandaard, heb (nog) niet in de instellingen & opties lopen rotzooien. Dus het is als het goed is niet iets wat ik heb aangezet in het modem en zover ik kan zien in de huidige instellingen ook niet iets wat standaard aangezet wordt. (VPN/Proxy)

Ik vraag zo voor de zekerheid nog een keer bij ViaPlay na welke database(s) ze gebruiken. Just to be sure :smiley:

Wellicht ten overvloede maar je hebt je IPv4-adres gecontroleerd en niet je IPv6? Just to be sure :wink:

Het kan overigens zijn dat ze oude data gebruiken. Jij ziet bij Maxmind op de site up-to-date info maar wellicht is bij Viaplay oude data in gebruik. Freedom heeft haar best gedaan de geo informatie overal te corrigeren maar de aanbieders moeten dan wel hun database verversen.

Haha yes, heb gecheckt op mijn IPv4 adres. Goede vraag :smiley:
Ondertussen contact gezocht met ViaPlay, maar hun chatfunctie is echt kak.

1 persoon gesproken die toch echt aangeeft dat het aan mijn proxyinstellingen ligt, maar ik weet niet beter dan dat deze standaard staan
 Ik heb mijn smart DNS instellingen aangepast naar Amsterdam & Frankfurt, modem herstart en dan
image

Ik zie oprecht door het bomen het bos niet meer en zou niet weten wat ik nog meer aan moet passen


Je DNS-server aanpassen gaat dit probleem niet oplossen.

Erg vervelende situatie want Freedom heeft zijn werk gedaan, de geo databases zijn up-to-date. Viaplay is nu aan zet, maar de mensen waar je mee spreekt zien dat niet in.

image
image

ViaPlay geeft dus aan dat het bij Freedom ligt als ik het goed begrijp ?

De beste medewerker kan het niet voor je oplossen, maar het is echt Viaplay die actie moet ondernemen.

Hebben ze support via e-mail of een ander kanaal? Verwijs anders ook even naar dit topic.

Ook eens gekeken wat zij aan hulp bieden en ik kwam deze zin tegen die nietszeggend is:

Als je IP-adres nog steeds naar het verkeerde land wordt doorgestuurd als je de VPN-services en webbrowserextensies hebt uitgeschakeld, kun je het best contact opnemen met je internetprovider voor meer informatie.

Als de VPN uitstaat en de webbrowserextensies dan blijft er alleen het uitgegeven IP adres over en dat is duidelijk in Nederland. Dat zij alleen grote netwerken bedienen is vreemde gedachtegang want zo sluit je veel potentiële klanten uit.

Verder gegeven zij aan dat je overal in de EU/EER de dienst mag gebruiken:

Onze service wordt aangeboden volgens de EU-verordering voor draagbare apparatuur, waardoor je overal in de EU en EER kunt streamen. De service is echter niet bedoeld voor gebruik met een VPN, wat ook wordt vermeld in onze voorwaarden.

IPv6 proberen is een optie en als de DNS server alleen het IP AAAA adres teruggeeft dan ga je wel wat zien.

Ik weet dat Freedom mordicus tegen dit is, maar als IPV6 wel werkt dan zou de DNS van Freedom alleen IPv6 adressen kunnen teruggeven en dan is ViaPlay een alleen IPv6 dienst.

IPv6 adres bij CloudFront:

content.viaplay.se
IP Address: 13.224.218.18
IPv6 Address: 2600:9000:2113:9400:c:6296:65c0:93a1
viaplay.mtg-api.com
IP Address: 13.224.218.31
Linked IPv6: 2600:9000:2104:5800:13:943f:e2c0:93a1

Ik kan niet verder kijken want ik heb geen ViaPlay abonnement en bovenstaande komt uit de Android APP van Viaplay

Als ik de content.viaplay.com pagina oproep dan zie ik veel info (in JSON formaat) waaronder dit:

De viaplay.mt-api.com doet iets met het IP adres en het land

Als ik die pagina oproep krijg ik het volgende te zien:

Link: https://viaplay.mtg-api.com/geolocation/viaplay/portability

{"links":{"self":{"href":"/geolocation/viaplay/portability","method":"GET","returnType":"mtg.Geolocation.GetPortabilityResponse"}},"data":{"ip":"xxx.xx.xx.xx","countryCode":"NL","portable":false}}

Dus Nederland en ik mag geen content downloaden op devices om die offline te bekijken.

Link: https://content.viaplay.com/regionlookup

{“ip”:“xxx.xx.xx.xx”,“countryCode”:“nl”}

Ik heb zelf IPv6 niet actief en kan dus dat niet testen.

Dit is dan de informatie pagina met URL’s voor op een PC en dan Nederland"

https://content.viaplay.com/pc-nl

Precies dit.

Ik zal op LinkedIn eens zoeken naar een Viaplay medewerker die kan/wil helpen.

Wil iemand die ook Viapay gebruikt kunnen testen of je met IPv6 om hun blokkering kunt komen.

Volgens mij is het alleen IPv6 adres maken van viaplay.mtg-api.com al voldoende. De anderen kunnen waarschijnlijk IPv4 blijven?

@stammer @JuliaLucy zien jullie mogelijkheid dit te testen?

De IPv6-adressen van Freedom zijn namelijk vanaf de uitgifte op Nederland geregistreerd dus dat zou moeten werken.

In deze specifieke situatie ligt de bal wel bij Viaplay. Ontzettend jammer dat we zoveel moeite moeten doen om iets te bereiken.

Hey hallo,

Ik heb nogmaals IP2Location gebruikt met mijn IPv4 adres, deze is gekoppeld aan ISP ‘WDV Egmond Holding BV’, dit heb ik over het hoofd gezien met het kijken of het wel de juiste landcode had.

image

Ik zie via de link die @anon97139585 had gedeeld (met de IP range van Freedom) dat WDV Egmond hier ook tussenstaat, maar dus wel als VPN gemarkeerd is. Wat kan ik hier aan doen ?

Jammer dat IPv6 net zo waardeloos blijkt te zijn door de geringe acceptatie.

Lekker positief ben jij. Ik ben overigens niet de enige die dat schrijft. Ook SIDN onderschrijft dat IPv6 bijna tot stilstand is gekomen in Nederland.

Microsoft met e-mail en Viaplay laten maar weer eens zien dat IPv6 niet aan hun besteed is. Daar staan wij dan met ons mooie IPv6 adres
staande in een woestijn roepende maar niet gehoord.

Dit is meteen de laatste keer dat ik probeer om IPv6 een kans te geven hier.

Ik begrijp niet waarom iemand geen voorstander kan zijn van IPv6. Het belang is overduidelijk en ook Microsoft (wordt in dit topic genoemd) gaat uiteindelijk volledig over naar IPv6. Dat is een transitie waar ze al jaren mee bezig zijn.

Om terug te komen op de Viaplay vraag. Het advies van @anon97139585 om even contact te leggen met Freedom, adviseer ik ook.

1 like

Aan de andere kant zijn ze bij viaplay wel weer 100% fout dat ze met een volledig nieuwe dienst toch kiezen om met T-Ford-jes op de rijksweg te gaan rijden.
Dat een bestaand bedrijf moeite heeft om het ver achterhaalde IP4 te vervangen door IP6, kan ik nog begrijpen, maar viaplay