Player stream error bij Viaplay app

Jammer dat IPv6 net zo waardeloos blijkt te zijn door de geringe acceptatie.

Jij niks. Ik zou de helpdesk van Freedom mailen met het verzoek om je een IPv4-adres uit een andere range toe te wijzen. Hopelijk gaan ze voor deze ranges dan meteen aan de gang om ze juist in alle databases te krijgen. En dan weer weken tot maanden wachten tot dat overal gesynct is.

Houd daar nou toch gewoon eens over op joh. Het is echt misleidend naar anderen toe.

Jij bent de enige op dit forum die dat vindt omdat je zo nodig Android-troep wilt gebruiken en denkt dat dat wel veilig is als je IPv6 uitzet op je hele netwerk. Prima dat je dat gelooft, maar maak anderen dat niet wijs, want het is gewoon niet waar, los van dat de causaliteit ook nergens op slaat. (Lees: koop gewoon geen apparaten die je niet vertrouwt?!)

IPv4 zorgt voor ongekend veel problemen op het moderne internet, door de vele, vele hacks die nodig zijn om het op deze schaal nog soort van te laten “werken”, waar dit topic één van de talloze voorbeelden van is. Freedom heeft zelf ook al meerdere keren aangegeven dat het moeten blijven vasthouden aan IPv4 voor hen (buiten Canal Digitaal waarschijnlijk) de meeste kopzorgen geeft.

Alle grote partijen zijn het er echt wel over eens dat IPv6 veel minder problemen kent dan IPv4 en IPv4 echt al lang van het publieke internet had moeten verdwijnen. Het is prima voor een LAN, maar op het internet is de houdbaarheidsdatum ruimschoots gepasseerd. Waarom zouden bedrijven als Cloudflare, Google, Facebook en Netflix anders 100% IPv6-capable zijn? Dat heeft investeringen van honderden miljoenen gekost, en dat doen ze niet als ze er geen heil in zien.

Dit hele probleem zou nooit bestaan hebben als Viaplay fatsoenlijke IPv6-ondersteuning had, zoals bijvoorbeeld Netflix, Ziggo Go, Discovery+ en Spotify dat wel hebben. Nu moeten mensen weer bij de helpdesk gaan bedelen om een ander IPv4-adres dat hopelijk wel “goed staat”. Vissen in een uitgedroogde vijver van troep uit 1982…

2 likes

Lekker positief ben jij. Ik ben overigens niet de enige die dat schrijft. Ook SIDN onderschrijft dat IPv6 bijna tot stilstand is gekomen in Nederland.

Microsoft met e-mail en Viaplay laten maar weer eens zien dat IPv6 niet aan hun besteed is. Daar staan wij dan met ons mooie IPv6 adres…staande in een woestijn roepende maar niet gehoord.

Dit is meteen de laatste keer dat ik probeer om IPv6 een kans te geven hier.

Ik heb ook geen enkele reden om positief te zijn. Dat IPv4 in 2022 nog steeds op zo’n grote schaal wordt gebruikt is echt dramatisch voor het internet; zeker voor kleinere ISP’s zonder eigen IPv4-adresruimte zoals Freedom. Hoeveel posts hebben we op dit forum niet gezien omtrent problemen met geolocatie, VPN-detectie, spam blocklists, enzovoort? Dat gaat altijd over IPv4 en nooit over IPv6. Ik denk dat dit ondertussen wel topic nummer 100 is.

Dat adoptie tot stilstand komt betekent toch niet dat iets slecht is? Vrijwel iedereen gebruikt ook qwerty-toetsenborden die ook extreem inferieur zijn ten opzichte van Dvorak. En in genoeg andere landen ligt de adoptiegraad wel ontzettend hoog. Nederlanders denken altijd dat we zo “vooruitstrevend” zijn, maar in de praktijk zijn we dat op ICT-gebied zelden.

Maar dat een handjevol partijen niet wil investeren of mensen aan het roer heeft die bang zijn om iets “nieuws” (iets uit 1998 is kennelijk nieuw) te implementeren is geen reden om dus maar te doen alsof we moeten accepteren dat we tot in de eeuwigheid technologie uit 1982 moeten blijven gebruiken, die is ontwikkeld in een tijd dat men geen idee had van hoe het internet er anno 2022 uit zou zien.

Een keer zijn de adressen gewoon echt op, en vallen ze ook niet meer te leasen. En wat denk je van de uiteindelijke overflows van alle BGP routing tables? Al die IPv4-subnets worden over de hele wereld rondgesmeten. We zitten nu al op het punt dat het bijna alleen nog maar /24’s zijn. En elke keer dat die subnets ergens anders worden ondergebracht kloppen de metatata dus ook niet meer. Dan klopt het land niet meer, of wordt een thuisverbinding aangeduid als VPN of proxy of vice versa. Precies wat je hier ziet gebeuren.

Dus dan ben je klant van een streamingdienst met een slechte klantenservice, die wil je niet helpen, en dan moet je maar bij je ISP zorgen dat ze je IPv4-adres “goed in de databases” krijgen, of jou een IPv4-adres geven dat de streamingdienst wel “goed” vindt. Je weet niet welke database je streamingdienst gebruikt, je weet niet hoe vaak die synchronisatie is, etc. En waar moet je ISP dat IPv4-adres nog vandaan halen? Want ze zijn op. En dat is waarom IPv4 ook voor normale gebruikers anno 2022 gewoon waardeloos is.

En het verspreiden van die FUD omtrent IPv6 maakt het er dan alleen maar slechter op. We moeten die laatste dwarsliggers juist overhalen om IPv6 te implementeren, niet eindgebruikers aanpraten dat IPv6 iets slechts zou zijn. IPv6 is zeker niet perfect, maar het is wel vele malen minder slecht en ongelooflijk veel toekomstbestendiger dan IPv4. Het lost veel meer problemen op dan dat het introduceert, en kan zo lang wij nog moeten leven waarschijnlijk wel mee.

Ik zie er nu bijvoorbeeld al tegenop om straks bij m’n ouders over te stappen van DSL naar glasvezel. Want stel dat ze dan een honderdmaal gerecycled IPv4-adres uit deze pool krijgen en m’n vader ook geen Viaplay meer kan kijken zonder dat ik er zelf weer een VPN tussen zet die niet wordt aangemerkt als VPN. Dat is toch gewoon geen doen meer zo? Ook niet-technische cases beginnen nu steeds schrijnender te worden, en ook niet-technische gebruikers ondervinden de ellende van 40 jaar doormodderen met IPv4. In de jaren '60 konden we naar de maan en terug, maar in 2022 kunnen we nog steeds geen internetprotocol van alweer 24 jaar oud globaal uitrollen… En providers zoals Freedom krijgen daardoor de hardste klappen. Het is toch triest?

Zeggen dat iets waardeloos is omdat sommige bedrijven het niet snappen is “iets een kans geven”?

Ik begrijp niet waarom iemand geen voorstander kan zijn van IPv6. Het belang is overduidelijk en ook Microsoft (wordt in dit topic genoemd) gaat uiteindelijk volledig over naar IPv6. Dat is een transitie waar ze al jaren mee bezig zijn.

Om terug te komen op de Viaplay vraag. Het advies van @Kevin om even contact te leggen met Freedom, adviseer ik ook.

1 like

Zeker helpdesk inlussen, en misschien het ook eens hard gaan spelen richting viaplay. Ze leveren simpelweg de beloofde dienst niet. Het schijnt overigens uitermate goed te werken om iets op twitter te gaan roepen (posten van de screenshots zoals hier spreekt voorzich) en als er een “social media” afdeling bij viaplay is, dan schieten die meestal meteen in de stress als je ze “tagt” met een negatieve mededeling. Bij andere bedrijven met “social awareness” werkt publiek klagen schrikbarend goed. (Ik weet voorbeelden van banken, vooral als ze zich van deze tijd vinden, met ouderwetse woorden.)

Het is natuurlijk van de zotte dat je als klant het bos in wordt gestuurd met een of ander kluitje dat in de verste verten niet bij welk riet dan ook vandaan komt.

1 like

Maar vergeet niet dat het IPv4-adres dat Freedom aan @JuliaLucy heeft gegeven ook daadwerkelijk als VPN in in ieder geval één database staat. (Die mogelijk door Viaplay wordt uitgelezen.)

Dus het is ook weer niet zo dat Viaplay hier 100% fout is. Het is van hen vooral extreem klantonvriendelijk dat ze op voorhand keihard zeggen “wij honoreren geen enkel verzoek” en impliciet “neem maar een abonnement bij een andere internetprovider”, en het is technisch gezien zwaar knudde van de bovenste plank dat ze in 2022 een streamingdienst uitrollen die nog IPv4-only is, terwijl vrijwel alle concurrenten, die al langer bestaan, wel IPv6 ondersteunen. (Waarbij deze problemen gewoon niet voorkomen omdat die adressen niet honderden keren hergebruikt worden.)

Dat gezegd hebbende, Freedom moet er wel voor zorgen dat die recent toegevoegde prefixes als “residential” in de geoip-databases komen, en had dat eigenlijk al geregeld moeten hebben voordat die adressen aan nieuwe klanten werden uitgedeeld.

Aan de andere kant zijn ze bij viaplay wel weer 100% fout dat ze met een volledig nieuwe dienst toch kiezen om met T-Ford-jes op de rijksweg te gaan rijden.
Dat een bestaand bedrijf moeite heeft om het ver achterhaalde IP4 te vervangen door IP6, kan ik nog begrijpen, maar viaplay…

Ik denk wel dat Viaplay in Scandinavië al langer bestaat en dat ze hun bestaande platform gewoon ook in Nederland zijn gaan exploiteren.

Desalniettemin, Netflix bestaat ook al lang, Ziggo Go ook, Discovery+ ook, Videoland ook, en Disney+ nu ook al een tijd, en die doen allemaal wel IPv6. En dan zijn er vast nog wel meer. Als er op dit forum niet over geklaagd is kan je er van uitgaan dat de dienst in kwestie IPv6 ondersteunt. Dat is de bittere realiteit.

Maar toch neemt dat niet weg dat ook als overal IPv6-support is, de IPv4-adressen nog wel goed in de databases moeten staan, hoe moeilijk dat ook is gezien het feit dat ze de hele wereld overvliegen en op allerlei manieren gehuurd en onderverhuurd worden.

Het is ook niet zo zeer een kwestie van “geen voorstander zijn van IPv6” denk ik. Maar er zijn helaas nog heel veel mensen die IPv6 niet begrijpen, en een natuurlijke reactie is dan om jezelf aan te praten dat het “toch slecht is”, zodat je je er ook niet verder in hoeft te verdiepen. En die mensen hebben vaak ook continu bevestiging van anderen nodig dat ze inderdaad op het juiste spoor zitten en het inderdaad onzin is om zich wel te verdiepen in hetgeen ze niet goed begrijpen. Het lijkt heel erg op Windows-gebruikers die allerlei vooroordelen over Linux hebben bijvoorbeeld. “Het is anders, ik ken het niet goed, dus ik zeg gewoon dat het slecht is zodat ik er geen verdere tijd aan hoef te besteden.” Zeker vroeger zag je dat ontzettend vaak.

Dus dan ga je allerlei vreemde argumenten krijgen om anderen maar te overtuigen dat IPv6 “slecht” is, en we gewoon moeten blijven vasthouden aan IPv4. En zelfs als het besef begint te komen dat IPv4 echt op z’n laatste benen loopt, hoor je nog steeds “maar IPv6 is ook slecht!!” Terwijl we in topics als deze - en dit is de zoveelste - zien wat een problemen IPv4 oplevert voor Freedom-klanten, terwijl ik nog nooit een klant heb horen klagen over problemen met IPv6.

Dat dergelijke praat gedaan wordt op verjaardagen is nog tot daar aan toe, maar op een forum als dit vind ik het echt schadelijk en onwenselijk. Zeker voor Freedom is het maar niet uitsterven van IPv4 op het publieke internet een enorme zorglast, dus iedereen die hier loopt te verkondigen dat IPv6 slecht zou zijn is in principe direct bezig met het schaden van de bedrijfsvoering van Freedom.

Partijen met gigantische eigen IPv4-pools als KPN en Liberty Global hebben dit probleem met IP-databases van derden veel minder, dus die lachen zich rot. Het is juist in hun belang dat de IPv6-adoptie stagneert, want zij hebben de schaarse IPv4-adressen toch wel; hun kleinere concurrenten niet. Voor Freedom is dit gewoon echt een bak ellende die helemaal opgelost zou worden als overal fatsoenlijk IPv6 beschikbaar was, zodat iedereen schone, nieuwe adressen gebruikt die niet op meer dan honderd eerdere plekken gebruikt zijn.

Toen ik nog moderator was had ik al vaker het idee om posts met misleidende uitspraken over IPv6 op z’n minst van een stafmarkering te voorzien, want het is gewoon doodzonde als hier mensen meelezen die voor waarheid gaan aannemen wat één of twee bevlogen IPv6-haters als enige waarheid lopen te evangeliseren. Als je Freedom een warm hart toedraagt moet je er juist alles aan doen om iedereen te overtuigen van het belang van IPv6 zou ik zeggen.

Het is al erg genoeg dat er nog zoveel IPv4-only websites zijn. Laten we dat hier vooral niet erger gaan maken door het enorme belang van IPv6 te bagatelliseren.

1 like

@JuliaLucy en @stammer leggen jullie contact met de Freedom helpdesk?

Vergeet dan niet je IPv4-adres door te geven.

Dit sentiment las ik ook in het commentaar onder een Tweakers-artikel over de overheid en IPv6. Ik belandde daar gisteren toevallig op zoek naar meer informatie over Microsoft en IPv6.

https://tweakers.net/nieuws/191078/overheid-nl-gaat-standaard-ipv6-activeren-voor-e-mailverkeer-via-exchange-online.html?showReaction=16967966#r_16967966

1 like

IP-adres hoef je trouwens niet door te geven als je ons maar de volgende gegevens door kan sturen:

• Je e-mailadres van Freedom
  • Klantnummer (dit vind je in je contract en begint met ‘F’ en vervolgens 7 cijfers)
  • Postcode & huisnummer.

Dan kunnen we de rest er wel bij zoeken :wink:

Wel zijn we voorzichtig met de IPv4 adressen die we al hebben, dus ik ben ondertussen met de beheerders al aan het kijken wat we kunnen doen voor het blok. Maar ik vrees dat we hier redelijk afhankelijk van derde partijen zullen zijn… dus geen idee hoe lang dit gaat duren.

De IPv6 adressen die we uitleveren zijn schoon, want die zijn nooit ergens anders gebruikt of voor gebruikt. IPv6 zou sowieso dus geen GeoIP problemen mogen hebben.

2 likes

Je moet wel goed lezen. Ik schijf dat ik hier IPv6 voor de laatste keer een kans gegeven heb. Ik heb heel veel tijd gestoken in het uitzoeken van wat zou kunnen werken om IPv6 te gebruiken voor Viaplay om daarna te worden aangevallen. Dan is voor mij de emmer vol en ga ik er ook geen moeite meer aan IPv6 besteden.

IPv6 acceptatie moet van twee kanten komen en hier lopen wij stuk bij Microsoft omdat die reet geeft om op IPv6 Live en Hotmail te accepteren en dat wij gedwongen worden om familie en kennissen te adviseren om bij aan een andere e-mail provider onderdak te vinden.

Viaplay heeft IPv6 adressen via Cloudflare maar Viaplay blokkeert liever VPN en Proxies en heeft daarom bieden zij hun service niet op IPv6 aan. Ik kan dat zelf niet testen dus ik ga hier op anderen af. Je zou je toch van de bemoeial EU verwachten dat zij eens aangeven dat als je betaalde diensten aanbied dat je die ook op IPv6 moet aanbieden. Dan zou het tenminste nog ergens naartoe gaan met IPv6.
Hoe staat het eigenlijk bij Canal Digitaal? Bieden zij hun service tevens ook aan op IPv6?

Zelf ben ik een early adopter van IPv6 en ook jaren lang gebruikt en services op aangeboden. Toen ik overging naar Freedom niet meer de moeite genomen om er reverse DNS op IPv6 aan te vragen, want ik gebruikte al een geruime tijd niet meer.

Het zal er uiteindelijk komen - ik kan echter nog geen concrete roadmap vinden.

Dat lijkt me niet. Als het blokkeren van “ongewenste” gebruikers het doel is, moeten ze juist wel IPv6 aanbieden, want die IP-databases zijn vele malen correcter dan de IPv4-adressen die iedere dag over de hele wereld verhandeld worden. Wanneer ik mijn verkeer door een daadwerkelijke VPN stuur, werkt Viaplay wel gewoon.

Dat kunnen ze voor private bedrijven niet echt doen denk ik. Voor publieke zaken wel. In Nederland is er volgens mij ook niet zo lang geleden een verplichting gekomen dat alle overheidsinstanties IPv6-capable moeten zijn. Al was dat daarvoor sowieso wel al bijna overal het geval, dus dat was laaghangend fruit.

Nope.

Ik heb ondertussen contact gelegd met Viaplay en ontving zojuist reactie.

Quote:

“Per geval word bekeken of dit IP adres vrijgegeven mag worden. Ik heb toevallig vandaag voor 1 Freedom klant dit doorgezet naar onze Technische afdeling.”

Die bewuste weg op de kaart eindigt in een betonnen muur oftewel een ‘concrete wall’. Op de muur ziet een plakkaat van Microsoft met de tekst “We don’t a give shit!”

Het gaat er uiteindelijk echt komen. Ik onderstreep ook dat het al veel te lang duurt.

Dat heeft niets te maken met waar ik en anderen tegenaan lopen. Het gaat hier om Hotmail en Live-mail.

Dat Microsoft een klantonvriendelijke, akelige, stervende ex-monopolist is, is toch al lang duidelijk? Dat ze geen IPv6 ondersteunen op hun mail exchangers is één van de honderden dingen mis met dat bedrijf. Niemand ontkent dat dit niet best is.

Maar dat betekent toch niet dat IPv6 het probleem is en mensen het op hun LAN maar uit moeten zetten omdat Microsoft’s mailservers het niet snappen? Voor dit soort zaken moeten we - helaas - nog altijd allemaal een dual stack draaien.

Dit klinkt al iets beter dan wat we van die andere Viaplay-medewerker hoorden. Beter zou natuurlijk zijn als ze gewoon kijken welke IPv4- en IPv6-prefixes Freedom adverteert en die geheel whitelisten. Ze willen toch “de streamingmarkt in Nederland veroveren”? Dan lijkt het me handig dat ze zorgen dat alle Nederlanders met een Nederlandse ISP de dienst ook kunnen gebruiken.

Eén voor één alle IPv4-adressen afgaan via het “piep”-principe lijkt me dan niet de meest praktische manier. Dan is de klant al ontevreden geweest, en dat wil je toch niet als nieuwkomer die snel groot wil worden?

In verband met de problemen met ViaPlay heb ik zojuist het volgende antwoord van MaxMind ontvangen:

Hello

We have corrected the issue.

Thank you

Maxmind Inc

Let op dat men PER ADRES bekijkt of het een VPN/proxy betreft. Het bovenstaande slaat op de adressen van de klanten die via de helpdesk hebben geklaagd.

Ik heb geen enkele mogelijkheid om te zien of en wanneer ViaPlay deze wijziging verwerkt :confused: Als iemand een goed contact binnen ViaPlay kent dan houd ik me aanbevolen :slight_smile:

2 likes