Player stream error bij Viaplay app

@JuliaLucy en @stammer leggen jullie contact met de Freedom helpdesk?

Vergeet dan niet je IPv4-adres door te geven.

Dit sentiment las ik ook in het commentaar onder een Tweakers-artikel over de overheid en IPv6. Ik belandde daar gisteren toevallig op zoek naar meer informatie over Microsoft en IPv6.

1 like

IP-adres hoef je trouwens niet door te geven als je ons maar de volgende gegevens door kan sturen:

  • Je e-mailadres van Freedom
  • Klantnummer (dit vind je in je contract en begint met ‘F’ en vervolgens 7 cijfers)
  • Postcode & huisnummer.

Dan kunnen we de rest er wel bij zoeken :wink:

Wel zijn we voorzichtig met de IPv4 adressen die we al hebben, dus ik ben ondertussen met de beheerders al aan het kijken wat we kunnen doen voor het blok. Maar ik vrees dat we hier redelijk afhankelijk van derde partijen zullen zijn… dus geen idee hoe lang dit gaat duren.

De IPv6 adressen die we uitleveren zijn schoon, want die zijn nooit ergens anders gebruikt of voor gebruikt. IPv6 zou sowieso dus geen GeoIP problemen mogen hebben.

2 likes

Je moet wel goed lezen. Ik schijf dat ik hier IPv6 voor de laatste keer een kans gegeven heb. Ik heb heel veel tijd gestoken in het uitzoeken van wat zou kunnen werken om IPv6 te gebruiken voor Viaplay om daarna te worden aangevallen. Dan is voor mij de emmer vol en ga ik er ook geen moeite meer aan IPv6 besteden.

IPv6 acceptatie moet van twee kanten komen en hier lopen wij stuk bij Microsoft omdat die reet geeft om op IPv6 Live en Hotmail te accepteren en dat wij gedwongen worden om familie en kennissen te adviseren om bij aan een andere e-mail provider onderdak te vinden.

Viaplay heeft IPv6 adressen via Cloudflare maar Viaplay blokkeert liever VPN en Proxies en heeft daarom bieden zij hun service niet op IPv6 aan. Ik kan dat zelf niet testen dus ik ga hier op anderen af. Je zou je toch van de bemoeial EU verwachten dat zij eens aangeven dat als je betaalde diensten aanbied dat je die ook op IPv6 moet aanbieden. Dan zou het tenminste nog ergens naartoe gaan met IPv6.
Hoe staat het eigenlijk bij Canal Digitaal? Bieden zij hun service tevens ook aan op IPv6?

Zelf ben ik een early adopter van IPv6 en ook jaren lang gebruikt en services op aangeboden. Toen ik overging naar Freedom niet meer de moeite genomen om er reverse DNS op IPv6 aan te vragen, want ik gebruikte al een geruime tijd niet meer.

Het zal er uiteindelijk komen - ik kan echter nog geen concrete roadmap vinden.

Ik heb ondertussen contact gelegd met Viaplay en ontving zojuist reactie.

Quote:

“Per geval word bekeken of dit IP adres vrijgegeven mag worden. Ik heb toevallig vandaag voor 1 Freedom klant dit doorgezet naar onze Technische afdeling.”

Die bewuste weg op de kaart eindigt in een betonnen muur oftewel een ‘concrete wall’. Op de muur ziet een plakkaat van Microsoft met de tekst “We don’t a give shit!”

Het gaat er uiteindelijk echt komen. Ik onderstreep ook dat het al veel te lang duurt.

Dat heeft niets te maken met waar ik en anderen tegenaan lopen. Het gaat hier om Hotmail en Live-mail.

In verband met de problemen met ViaPlay heb ik zojuist het volgende antwoord van MaxMind ontvangen:

Hello

We have corrected the issue.

Thank you

Maxmind Inc

Let op dat men PER ADRES bekijkt of het een VPN/proxy betreft. Het bovenstaande slaat op de adressen van de klanten die via de helpdesk hebben geklaagd.

Ik heb geen enkele mogelijkheid om te zien of en wanneer ViaPlay deze wijziging verwerkt :confused: Als iemand een goed contact binnen ViaPlay kent dan houd ik me aanbevolen :slight_smile:

2 likes

Helemaal mee eens. Deze manier van werken drijft me tot wanhoop.

We volgen ook RFC 8805. Maar de locatie lijkt hier het probleem niet te zijn. Het probleem lijkt hier meer dat individuele adressen als VPN/proxy worden of ooit zijn aangemerkt.

2 likes

Dat probeer ik natuurlijk wel, maar dat doen ze niet zo snel voor adressen die ze verdenken van het zijn van een vermaledijde VPN/proxy.

Als het er echt een heleboel adressen betreffen dan heb je soms een durfal die de hele prefix als schoon durft te markeren.

Overigens staat er ook een ticket uit bij ip2location. Die denken zelfs dat onze IPv6-prefix niet deugt dus het idee dat IPv6 hier soelaas biedt is ook een illusie :frowning:

Verder gegeven zij aan dat je overal in de EU/EER de dienst mag gebruiken:

Onze service wordt aangeboden volgens de EU-verordening voor draagbare apparatuur, waardoor je overal in de EU en EER kunt streamen. De service is echter niet bedoeld voor gebruik met een VPN, wat ook wordt vermeld in onze voorwaarden.

Het is dus wat verder dan de landsgrenzen. Tja, maar hoe kun de betalende klant bewijzen dat geen VPN gebruikt.

Diegenen die Viaplay illegaal verder streamen gebruiken echt geen VPN en Viaplay zet dan ook echt op het verkeerde paard en denkt dat zij zo effectief zijn, het tegendeel is waar.

De betalende klanten zijn weer diegenen die tegen muren aanlopen en alleen met hun voeten kunnen stemmen. Helaas is er een monopolie op de rechten voor Nederland en dan kun je haast niet meer kiezen voor een andere aanbieder.

Kleine update:

  • Ticket aangemaakt bij Freedom met een link naar dit draadje binnen de community
  • Freedom heeft verzoek tot wijziging aangevraagd bij MaxMind
  • Na een dag (i.v.m. synchronisatie neem ik aan) kan ik weer gebruik maken van ViaPlay

Thanks voor alle hulp ! :smiling_face_with_three_hearts:

3 likes

Mooi op tijd voor Monaco!

1 like

Sowieso veel klachten over viaplay, slechte kwaliteit, slecht bereikbare helpdesk, haperend beeld. Zie ook het item op tweaker.net
Consumentenbond: Viaplay moet klanten compenseren voor beeldkwaliteit F1-streams - Beeld en geluid - Nieuws - Tweakers

… zie ook Kassa van 30/5!

Ik zie de tabel, dus Viaplay kan dat ook.
Het is nu eenmaal de gewoonte, om alle lease adressen te blokkeren.
De oude adressen die Freedom had, komen ook weer elders in gebruik.(zonder NL vlag)
Die moeten dus weer geblokkeerd worden overal.

Dat is volstrekt niet goed geregeld en ik ervaar ook enige onwil om dat goed te regelen bij de MaxMind’s en IP2Location en hun twee dozijn concurrenten. Het is ieder voor zich is in deze markt.

Dat doen we ook! Maar dat lukt over het algemeen alleen voor de locatie. Zaken als proxy/VPNs wil men niet zomaar van ons aannemen. Zelfs het aanmerken van de adressen als ‘residential’ willen ze zelf onderzoeken NADAT de adressen in gebruik zijn.

Het woordje ‘hosting’ op onze website is al reden gebleken om alle adressen die we adverteren als die van een hosting-provider aan te merken :frowning: En daarbij lijkt het ook niet te helpen dat een deel van onze klanten zelf servers draaien :confused:

1 like

Op de website ontbreekt ook een knop om naar Engelse taal te gaan.
Al was een maar een simpele knop rechts boven die in Engels aan geeft wat Freedom is.
Probeer daar de info heel kort en krachtig in te zetten.
Na de 4 regel haken de eerste gehaaste lezers al weer af.

icoon GB info
Bijvoorbeeld zoiets.

1 like

ViaPlay lijkt serieus werk te willen maken om deze problemen te voorkomen. Dat is dan weer positief.

Iemand van ViaPlay in Stockholm wil weten of degenen met IP-problemen al geblokkeerd werden bij het inloggen of dat dat pas gebeurde bij het afspelen van de stream.

1 like