Positieve dingen over de Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Tja, het was kommer en kwel deze keer en iedereen en had de schuld behalve diegenen het riepen.

Wat neem ik dan als positief mee van de verkiezingen. Dat zijn twee dingen, Barendrecht en Den Haag.

In Barendrecht werd de lokale partij buiten het college gehouden door een bonte coalitie en de kiezer heeft deze keer zo duidelijk gesproken dat zij een absolute meerderheid (56,88%) hebben en zo geen coalitie hoeven te vormen.

Den Haag is de stad van de Richard de Mos die ook buiten verkiezingstijd de kiezers opzoekt en naar hun luistert (ombudspolitiek). Deze partij blijft de grootste ondanks dat Justitie hem al tweeënhalf onderzoekt op verdenking van corruptie. Zelfs de burgemeester van Den Haag vindt dit toch wel bijzonder lang duren.
In ieder geval de kiezer laat zich niet afschrikken door dit onderzoek.

Wie heeft er nog meer positieve dingen gezien in of na de Gemeenteraadsverkiezingen met betrekking tot deze.

De opkomst van De Partij voor de Dieren vind ik persoonlijk fantastisch. Alleen al in Brabant vanaf nu aanwezig in alle grote steden.

In Zeewolde zijn de twee partijen die tegen het datacenter van Facebook (Meta) stemden van 41% in 2018 naar 67% gegaan.

Nu is de wijziging van het bestemmingsplan door het de oude coalitie. Er moeten nog wat horden genomen worden voordat Meta hier opgwekte stroom kan gaan verstoken en hopelijk struikelt onderweg dit en hoeft niet de nieuwe coalitie, alsnog het besluit na te komen.

Niet echt positief dat VVD weer de grootste is geworden in Lelystad, wel dat ze een zetel kwijt zijn en in de top 4 de enige zijn die het vliegveld belangrijker vinden dan een volwaardig ziekenhuis. Jong Lelystad (nr 2) ziet lever een volwaardig ziekenhuis en verbind Lelystadse banen aan de opening, de nr 3 (GL) en 4 (CU) zien het vliegveld liever zoals het is (recreatief) en volledige aandacht aan het weer volledig krijgen van het ziekenhuis.

Dit is al heel wat t.o.v. '18 toen alleen GL tegen het vliegveld was, de rest voor of accepteerde het als voldongen feit.

Ik vind het nogal wat, provincie hoofdstad zonder volwaardig ziekenhuis met vliegveld…

Ik woon in Den Haag en heb helaas op deze partij gestemd (niet op hem zelf), dat klinkt misschien raar om het zo te zeggen. Het probleem is meer dat de rest nog erger was dan dat hij zo goed is, het is dus meer een protest-stem.

Maar om het positief te houden: Het toegenomen verzet tegen Meta z’n datacenter vind ik positief. Ik hoop dat ze het nog tegen kunnen houden.

Helaas zit het eindeloos durende ‘onderzoek’ door Justitie de formatie dwars. Zolang dat niet is beëindigd komt er geen coalitie met Hart voor Den Haag/Groep de Mos ondanks dat die de grootste partij is.

D66 en de VVD gaan nu samen een coalitie vormen.

Iets positiefs kon ik er zo niet in vinden in deze update.