Power adapter onzin bij XS4ALL helpdesk

Ik kan er niet omheen wederom een incident te melden inzake de steeds verder afkalvende glorie van wat eens een voortreffelijke XS4ALL helpdesk was.

Mijn dochter (XS4all klant “omgezet naar de techniek van KPN”) had een internet storing. Zij belde de helpdesk en dat resulteerde in de toezending van een nieuwe Fritz!box 7590, omdat “alle lampjes uit waren”.

Na ontvangst werd ik ingeschakeld om e.e.a. te installeren. Ik heb vaker Fritz!boxen geïnstalleerd maar het is niet mijn dagelijkse bezigheid. Omdat “alle lampjes” uit waren, was het voor de hand liggende vermoeden dat alleen de voedingsadapter was overleden, en dat omwisselen van voedingsadapter voldoende zou zijn om haar internet te herstellen. De nieuwe Fritz!box kwam dus vooreerst niet de doos. Dat scheelt het opnieuw instellen van de configuratie, waarvan je op dat moment natuurlijk geen backup bij de hand hebt.
De lampjes gingen weer branden, de WiFi werkte weer, maar geen internet toegang. Na inloggen op het control panel van de Fritz!box was de oorzaak snel gevonden: Na de stroomonderbreking had de Fritz!box geprobeerd zich bij XS4ALL aan te melden, en was de migratie naar KPN-techniek vergeten.
Het blijkt dat je niet kan volstaan met in het betreffende scherm de provider te wijzigen. Ik vermoed dat ik wanneer ik de installatie wizard had gebruikt, ik snel weer online was geweest, maar ik kwam niet op dat idee. Ik dus de XS4ALL helpdesk gebeld. Dat nummer werkt nog steeds. Alleen kreeg ik nu iemand aan de lijn die duidelijk een andere mentaliteit had.

Hij stond erop dat ik de nieuwe power adapter met de nieuwe Fritz!box zou gebruiken omdat deze nu eenmaal bij elkaar horen en niet los worden geleverd. Dus van de oude Fritz!box een configuratiedump gemaakt (die zou ik volgens hem op een memorystick moeten zetten - ik snap niet waarom), de aansluitingen een voor een over geplugd en de nieuwe Fritz!box opgestart.
Dan kom je in de fabrieksinstellingen nadat je eerst de configuratie wizard had doorlopen.
Vervolgens bleek de configuratiefile niet bruikbaar.
Ik vermoedde dat dit met een verschil in firmware te maken had, dus eerst de nieuwe Fritz!box naar de laatste firmware stand gebracht (gelukkig stond de oude ook op 7.29) en toen lukte het importeren van het configuratiebestand wel.

Al met al ben ik twee uur bezig geweest. Daarna ben ik op internet (met name bij AVM) gaan zoeken hoe het nu zit met de voedingsadapters.

Het antwoord is simpel. Op de sticker op de onderzijde van de Fritz!box staat welke typenummers voedingsadapter geschikt zijn. En op internet zijn voedingsadapters los te koop (ca € 12,95).
De medewerker van de helpdesk heeft een onzin verhaal opgehangen, en niet gezegd dat ik met de configuratie wizard de internet verbinding had moeten herconfigureren, vergeten te melden dat bij het overzetten van de configuratie de firmware versies moeten matchen, en het memory stick verhaal slaat ook nergens op. Kortom dit was een KPN-medewerker nieuwe stijl achter het XS4ALL telefoonnummer.
afbeelding

Ik wacht met smart tot ook mijn dochter over kan stappen naar Freedom.

1 like

Blijft pijn doen elke keer als ik weer wat lees over hoe het ooit geweldige XS4ALL vermoord is door de geldwolven van kpn.

Als iemand 4 jaar of zo terug gezegd had dat ik ooit nog eens bij XS4ALL weg zou gaan, had ik hem voor knettergek verklaard. Maar ik had dus geen rekening gehouden met een knettergek zijnde kpn. En ze blijven me verbazen dat ze elke keer nog gestoorder zijn dan ik me tot dat moment kon voorstellen.

Het is niet allemaal onzin wat ze bij de helpdesk van KPN/Xs4all vertellen en wel hierom.

Als je een defect hebt aan de adapter weet je niet waar de oorzaak ligt. Dit keer was het de adapter zelf maar het kan ook zijn dat de Fritzbox de adapter kapot maakt. Je heb op dat moment maar één adapter en als je die zou gebruiken met een adapter vernielende Fritzbox dan heb je geen werkende adapter over. Er moet dan weer een complete box gezonden worden want losse onderdelen kan de logistiek/administratie niet aan.

Nu de adapter al gebruikt is met de oude Fritzbox is duidelijk dat de de box niet de adapter vernielt. Helaas is de pad wat een helpdesk heeft om te zorgen voor een snel herstel zonder dat je nog meer adapters sneuvelen en daarom geen vermenging van sets en geen extra zendingen van complete dozen. Losse adapters zit niet het systeem.

Het overzetten van de configuratie via een USB zorgt voor een snel herstel en ik denk ook dat de VOIP configuratie na de migratie naar KPN/XS4all nogal tricky is en als er een backup is of gemaakt kan worden dan heeft dat de voorkeur.

Dat er niet gecheckt is op dat beide boxen dezelfde firmware hebben is wel erg en je hebt het zelf goed aangepakt.

Nu is de situatie als ik goed lees de nieuwe box en een werkende voeding zijn nu in gebruik en de oude box en defecte voeding kunnen retour.

1 like

Het argument dat de Fritz!box de adapter zou kunnen stuk maken is plausibel, hoewel ik nog nooit zoiets heb meegemaakt met routers in het algemeen in de afgelopen 30 jaar ongeveer (ik ben gepensioneerd ICT-er). Het logistiek argument begrijp ik ook wel (daarom moet ik eigenlijk gniffelen). Het USB-verhaal snap ik nog steeds niet. Wat is het voordeel van een USB-stick boven de download folder op een SSD?
VOIP moet bij Fritz apart overgezet worden en was bij mijn dochter niet van toepassing.
Ik ga de defecte voedingsadapter nog nader onderzoeken, en de oude 7590 moet nog worden teruggezet naar fabrieksinstellingen voordat ik het pakket retour zend. Ik heb in het verleden bij mijzelf de configuratie van een 5490 naar een 7590 overgezet (incl. VOIP) en dat ging toen zonder problemen. (ook geen USB-stick gebruikt toen).
PS de netspanning in het huis van mijn dochter was bij het vervangen van de modem 239 Volt.
PS2 als je bij een Fritz!box een configuratie overzet, is dat inclusief het wachtwoord (dat was zo en is nog steeds zo)

Een USB stick is handiger als er een monteur moet langkomen. Die heeft een notebook en met de stick kan dan zo de backup ingeblazen worden. Zelf zou ik geen vreemde stick in mijn notebook steken.

Momenteel zijn backups haast niet toepasbaar bij andere versienummers. Dit komt waarschijnlijk omdat AVM nieuwe functies toevoegt die dan niet in de backup zitten. Ook kan het zijn dat AVM alleen maar exacte versies toestaat. Ik merk dat het tegenwoordig heel strak staat met het terugzetten van back-ups.

Met het apart overzetten bij VOIP dan doel je waarschijlijk op de telefoonboeken. Die zijn apart omdat back-ups niet altijd ingelezen kunnen worden.

De VOIP config zit in de back-up.

Ik denk dat er weinig te zien is aan de voeding en het voltage kan tussen 200 en 240 volt liggen. Als het stroomnet volzit dan kan de spanning wel tot 253 volt oplopen voor dat de zonnepanelen in de straat/wijk afschakelen.

https://boxmatrix.info/wiki/311P0W134
https://boxmatrix.info/wiki/311P0W165

1 like

De modem-verzender kàn niet zeker weten welke firmware de modem-ontvanger heeft/had.

  • ik kan de FritzBox automatisch laten installeren (dus up-to-date)
  • ik kan dat helemaal uit-zetten
  • ik kan handmatig updaten (zelfs downgraden; advies: niet-doen)

Nou staat die gammele FritzBox uit, en “denkt” de ontvanger dat-ie ongeveer versie 8.39 had (vraag eens aan HelpDesk-medewerkers hoe “betrouwbaar” aangeleverde gegevens soms zijn… )

En dan nog … moet je handmatig elke FritzBox upgraden vóór verzending: dure grap.

( drs_W: zeuren helpt niet, dus: gratis adviesjes )

HelpDesker: lees dit item en adviseer de ontvanger zelf eerst te upgraden naar de vermoedelijke firmware-versie

ModemGebruiker: lees dit item en bewaar zèlf de recentste firmware ( op dit moment minder dan 50 Mb per bestand )

AVM zet altijd de meest recente versie klaar op
Index of /fritzbox/fritzbox-7590/other/
Hier het voorbeeld voor de 7590, zet op die plek in de link jouw modem-type-nummer neer.
AVM geeft wel aan: LET OP:

  • onder Frits-OS/ staat een firmware-upgrade bestand om een werkende FritzBox te upgraden (liefst via CAT5-bekabelde verbinding met het modem)
  • onder Recover/ staat een .EXE-bestand, bedoeld om het modem compleet te overschrijven en terug te brengen in een fabrieks-toestand met die versie van het firmware

Mijn tip: ik download beide bestanden zelf en bewaar die “… voor het geval dat …”
Die 120 Mb opslag heb ik er graag voor over.
Zó kan ik zelfs de FritzBox herstellen als er op dat moment even geen (werkende) internet-verbinding is.

Wellicht hebben jullie nog aanvullingen of verbeteringen aan mijn tips,
die zijn op dit forum meer dan welkom.

1 like

@Drs_W

De modem-verzender doet alleen in dozen en dat ook nog eens vlot.

Het was de helpdesk die had moeten uitvragen bij de klant of de voorwaarden voor overzetten van de back-up passend waren.

Het is een bekend probleem, bij de Fritzbox.

Ik heb een nieuwe Amino van Freedom gekregen.
Met de mededeling, nieuw apparaat ook nieuwe adapter gebruiken.
Ik voorzie ook alle adapters van een label, met de naam van het apparaat er op.

Dat had hij kunnen (moeten) vragen. In mijn geval had hij direct het juiste antwoord gehad. Bij minder onderlegde gebruikers had hij vervolgens kunnen vertellen waar die informatie te vinden is (op de overzichtpagina bovenste regel).

Modem-probleem, en adapter lijkt nog heel / of adapter is stuk …

Ooit zelf bij kennissen meegemaakt - een tijdje ná een onweersbui.

Waarschijnlijk piekspanning, waardoor binnen 24 uur het modem de geest gaf.
Dan heeft dus ook de adapter een trap gehad.

Vandaar de tip van AVM (en andere leveranciers) om meteen beide zaken te vervangen.

AVM zet tegenwoordig op het etiket van de modem (en de doos) meteen welke adapter-types het meest geschikt zijn bij dit modem.

( even deels off-topic: )
ik houd er van om met overgebleven Fritzen te spelen
en om bijvoorbeeld scherm-afdrukken te maken (zonder mijn eigen configuratie te verzieken)
Mijn hobby is goed te doen de half-gammele 7590 en slecht werkende adapter.
( maar wie ooit een beter exemplaar 7590 over heeft … hij is welkom ; stuur even een PM, dat vervuilt het forum niet )

1 like

Even de procedures die wij hanteren (en ja… medewerkers hebben hier zelf ook nog een zegje in of ze deze procedure volledig volgen of er met een reden vanaf wijken).

Modem:
Maak wanneer mogelijk een backup van je oude modem. Dat is alleen in gevallen van een dood modem natuurlijk niet mogelijk…

Vervang het modem en het stroomadapter. Zet geen backup terug op het modem, maar stel deze handmatig in. Dit om te voorkomen dat problemen uit het vorige modem mee komen naar het nieuwe modem.

Zorg er voor dat je nieuwe modem up-to-date is.

Wanneer het modem stabiel draait en het probleem opgelost lijkt, zet dan eventueel de backup terug. Is het probleem dan weer terug? Terugzetten naar fabr. instellingen en weer handmatig instellen. (of je moet vooraf natuurlijk een backup van het nieuwe modem hebben gemaakt. :wink: )

Backup van een ander type modem naar je nieuwe modem toe zetten is niet aan te raden. Vaak kun je dan wel onderdelen terug zetten zoals telefoonboeken en telefoonnummers, maar internetinstellingen terug zetten is dan vaak een recept voor problemen.

Wij kunnen trouwens hier ook geen losse adapters voor versturen. Ze zijn vast en zeker los te verkrijgen, maar vanuit ons proces niet te bestellen.

Eventuele kabels uit het oude pakket mogen hergebruikt worden.

Als we een modem vervangen gaan we dus ook niet kijken naar de firmware versies die op het oude modem zou staan. Voornamelijk ook vanuit de gedachte dat het nieuwe modem helemaal up-to-date moet zijn en het terugzetten van backups sowieso vermeden wordt.

TV-ontvangers:
Hierbij is ook het advies om TV-ontvanger en stroomadapter te vervangen. De afstandsbediening van de oude TV-ontvanger mag eventueel behouden worden, zodat je niet opnieuw hoeft te gaan koppelen. Dan krijgen we de verzonden nieuwe afstandsbediening wel weer terug. :slight_smile:

prima tip, @bastiaan , die ik graag aanvul met:

  • maak een ‘gewone’ config-backup EN
  • loop eens door alle menu’s van jouw (nu nog goed werkende) modem heen
    en maak scherm-afdrukken

Als je een nieuw modem moet installeren,
dan doe je dat eerst handmatig aan de hand van jouw bewaarde scherm-afdrukken,
en eventueel lees je later jouw meest actuele config-backup terug.

( trouwens: fijn om te lezen dat :spraydot: Freedom-medewerkers naast procedures ook hun verstand mogen gebruiken ; 'k had niet anders verwacht )

1 like

Dat met die scherm afdrukken heb ik ook heel lang gedaan.
Maakte er pdf bestanden van.
Tegenwoordig heb ik mijn spiekboek gereduceerd tot een txt bestand.

Na klagen over het telefoonboek back-uppen , heeft het Fritz OS nu een aparte backup voor de hulp bestanden.
Zoals de plaatjes in het adresboek en de beltonen.

afbeelding