[privacy / e-Mail -voettekst: ] wie rommelt in MIJN mailbox

tag: voettekst, ondertekening

Bij mijn meeste mail-identiteiten promoot ik met mijn voettekst :spraydot: Freedom.

2 mail-identiteiten gebruik ik nooit, daaronder heb ik bewust NIETS gezet.

Vanmorgen merk ik het volgende:
ik ga een mail maken vanaf een identiteit, die ik eigenlijk nooit gebruik
binnen een mailbox die ik dagelijks gebruik. Daar stond dus zéker géén ondertekening.

Bij het samenstellen van mijn mail zie ik onderaan de volgende voettekst

WIE bepaalt dat deze tekst onder MIJN e-mail in MIJN mailbox moet komen ?
(Soverin, Bits-Of-Freedom, Freedom zelf)

Van geen van deze partijen zou ik dit verwachten.
Zeer kwalijk, mensen ! Zonder medeweten rommelen aan MIJN instellingen.

Lijkt een actie vanuit Soverin te zijn als ik die afsluiting lees.

Dit is een standaard handtekening die aan staat en die in je webmail kan uitzetten.

Dat vermoed ik ook, maar ik weet liever zéker wie mijn instellingen verandert.

maar ik weet zéker dat daar NIETS stond, want ik heb daar ooit MIJN bovengenoemde ondertekening weggehaald …

Als ik ergens NIETS onder wil hebben, dan dat graag zó laten.

Kan me zo vaag herinneren, dat dit de aller eerste keer ook iets in stond.
Dat soort dingen, sloop ik er direct uit.

Je kun ook de webmail van BOF gebruiken, is het daar niet ontstaan?

Blijft leuk om via verschillende kanalen en bijbeborende looks-feels, exact dezelfde (web)mail te kunnen doen.

BOF: https://mail.freedom.nl
Freedom: https://webmail.freedom.nl
Soverin: https://mail.soverin.net/
Los daarvan onderteken ik bepaalde mailbox/identiteiten juist met allerlei Freedom titulatuur, ook om zo de ander dat duidelijk te maken. Met die ondertekening wordt (je) privacy geleuter toch net wat serieuzer genomen.

1 like

Niet per ongeluk de wijziging vergeten vast te leggen ?

Dit viel me laatst ook op. Het lijkt er bij mij op dat die signature ingesteld wordt in mijn Identiteit zodra ik een keer inlog bij mail.freedom.nl (de BOF webmail dus).
Aangezien het allemaal min of meer hetzelfde is (maar dus niet exact…), nemen de andere webmail interfaces die signature in mijn Identiteit dan ook over. Ik kan het dan wel weer leeghalen, maar zodra ik weer inlog op mail.freedom.nl komt deze standaardtekst weer terug. Niet netjes, vind ik ook!

Klinkt in ieder geval wel als een ‘bug’ i.p.v. dat iemand moedwillig iets wijzigt?

1 like

Met behulp van de opmerking van @anon0224 en wat testen:

  • inloggen op Webmail.Freedom (van :spraydot: Freedom-internet)
  • ondertekening verwijderd, en ja: “opslaan”
  • mail vanaf die entiteit beginnen, maar niet verzenden/bewaren : resultaat is : nog géén ondertekening (prima)
  • uitloggen van webmail.Freedom :spraydot:
  • paar uur gewacht (was toch onderweg)
  • weer inloggen op Webmail.Freedom :spraydot: : resultaat is : nog géén ondertekening (prima)
  • uitloggen en nogmaals inloggen testen op Webmail.Freedom :spraydot: : resultaat blijft : nog géén ondertekening (prima)
  • inloggen op Mail.Freedom (van B-o-F) en niets gedaan
  • uitloggen en na korte tijd weer inloggen op Webmail.Freedom :spraydot: : resultaat is : Ondertekening toegevoegd !

Conclusie:

Dat voelt niet als Bits-of-Freedom, maar meer als :thinking: Bits-of-Forced-Footer …
Zou veel netter zijn, als ze het eerst vragen.

2 likes

Maak er melding van zou ik zeggen. Complimenten voor je onderzoek, overigens.

Meteen na het maken van dit item mailde ik naar de HelpDesk, met verwijzing naar deze plek op onze :spraydot: Community (en vermelding dat het voor mij niet dringend is).

2 likes

Ik kan dat gevonden gedrag bevestigen. Zodra er geen ondertekening meer is ingesteld, voegt BoF standaard het volgende toe:


Ik mail zonder meekijkers én steun Bits of Freedom en internetvrijheid.
Jij ook? Ga naar Meekijkvrij mailen – Bits of Freedom

E-mail powered by soverin.net

Zelf vind ik dat, hoe ik het ook huldig, als ongevraagd gedrag NIET loepzuiver van BoF → @Freedom om ongevraagd, hoewel je dat ook gelukkig zelf ook prima kunt waarnemen en het dan kunt weghalen.

BTW, ik vind het prima en zelfs meer dan leuk dat ik ook via BoF mijn mail kan lezen dus dit niet via een omweg oplossen door de BoF weg/toegang dan te blokkeren.
Ik denk dat er bij BoF een scriptje moet worden aangepast dat die ondertekening allleen bij een allereerste gebruik (“if first & empty”) van mailbox mag worden ingesteld.

Ik heb daar een heel ander gevoel over.
Dat je mail op 3 plekken te lezen is, zie ik als een probleem.
Je moet 3 verschillende systemen in de gaten houden om het veilig te houden.
De reclame afdeling van BOF heeft niets met mijn mail te maken.
Ga me ook afvragen of het wel verstandig was, dat deze provider een domein gebruikt van BOF?

(begint beetje off-topic te worden, maar toch)

Als je ziet wat er met een ooit goede provider is gebeurd (en steeds verder gaat), dan is deze keus ook wel te waarderen:
ALS ooit :spraydot: Freedom zichzelf voor Euro’s of dollars op de markt gooit,
dan weten wij zéker dat onze mailboxen niet in andere handen komen. B-o-F kan dan hun domein terugtrekken vóór het te laat is.

Er zijn mensen van wie hun mail nu “ineens” bij KPN staat geparkeerd,
terwijl veel van hen daar juist bewust waren vertrokken.

Maar dat laat onverlet, dat het niet netjes is van B-o-F om ongevraagd en onnodig instellingen te veranderen.
Vragen is niet alleen netter, het zorgt er ook voor dat de ondertekening dan sneller blijft staan.

1 like

IMNSHO - Leveranciers moeten GEEN ondertekening toevoegen…, (of ze moeten de mail verzender schadeloos stellen voor het ongevraagd verspreiden van reclame…)
ik erger me nog al aan die “Powered by” onder tekeningen. van wie dan ook.

Het zijn 3 DNS verwijzigingen die op dezelfde plek (bij Soverin) uitkomen waar dan afhankelijk van insteek een ander jasje overheen wordt getrokken. Ik zie dat niet als probleem en juist prettig omdat ik op die manier, in het zicht, mij een ander voorkomen kan geven.
Freedom om mijzelf te presenteren, BoF om een statement - wat best heel ‘grappig’ uit/werkt bij instanties - te maken en Soverin om het wat neutraler te doen schijnen.

Ook Freedom (met 20 tekens om de vraag te stellen) niet ?

Ik begrijp wat je wil zeggen maar het klinkt als je eigen tarwe verbouwen, broodbakken en dan bier willen maken. Je zal op enig moment dingen samen met anderen moeten (willen) doen met dan idd in/met het vertrouwen dat die ander niet zomaar gaat rotzooien.

Ik heb jarenlang alles ‘zelf’ gedaan maar kreeg ongeveer een dagtaak om (er)bij te blijven, stopte daarmee toen het prima mogelijk werd om vele GB’s mail via/bij providers (achter) te laten die ik waar nodig ook (voor mij voldoende) transparant kan (de)coderen. Zinnig is bv dan ook dat dit beveiligen zo nodig ook eenvoudig per webmail kan.

Melding zou je bij BOF moeten doen, Freedom heeft hier verder geen (directe) invloed op.