Randal Peelen over Freedom Internet in podcast

Omdat nog niet iedereen mijn berichten op mastodon leest :upside_down_face: , even een crosspost:

"…Voor iedereen die wat.meer wil weten over @freedominternet en de nieuwe interim-directeur @randal , luister deze podcast ‘Met nerds om tafel’:

Bibi en Twan van Freedom Internet zijn erbij aangeschoven…"

@randal @bibi @twan

2 likes

Wat leuk! Veel luisterplezier iedereen…

@voorstad bedankt voor het meesturen van de aflevering… het lijkt me goed om de bron ook even te vermelden: 390 - Waarom Randal tóch weer werkt voor een internetprovider - Met Nerds om Tafel (nu hoor je wel reclame maar krijgt niemand ervoor betaald :sweat_smile:)

Of als je liever met beeld kijkt: https://www.youtube.com/watch?v=5GMw0Ak54eU

3 likes

@randal : Misschien een beetje off-topic, maar ben nu wel nieuwsgierig naar hoe dat verdienmodel werkt. Hoe wordt bijgehouden hoe vaak en of er naar de reclame geluisterd is bij podcasts? En maakt het dan nog uit of je op Spotify, Apple, Podimo of Antennapod luistert?

En met mijn link naar de bron kan er niet geteld worden? Wat privacy betreft dus een ultieme oplossing? :upside_down_face:

(Via de website geef je al best wat data weg zie ik: ART19 , en gehost op AWS)

Ik had de indruk dat je de MP3 van de aflevering hier los gehost had. Maar als je hem gewoon doorlinkt naar de file in de RSS vergis ik me, excuses.

Nu we het toch hebben over hoe podcastreclames werken, er zijn guidelines van het IAB die over het algemeen als de standaard worden gezien:

Voorheen werd elke download als een luisteraar gezien. Dat is natuurlijk onzin, want niet iedereen die een MP3 downloadt luistert er ook naar. De meeste apps downloaden een nieuwe aflevering alvast maar cachen die vooral tijdelijk en gooien hem weer weg als je niet zou luisteren. Heel kort door de bocht telt in de nieuwe methode iedereen die minimaal een minuut naar een aflevering luistert als luisteraar.

Het is in deze branche gebruikelijk om volgens de ‘CPM-methode’ af te rekenen (lees: cost per mille, dus bedrag per duizend luisteraars). Elke tienzuidend luisteraars zullen je met een competent sales-team zo’n €250 opleveren.

Je kunt je voorstellen dat het met de verschillende apps en platformen simpelweg onmogelijk is om 100% zuiver te meten wie en hoe lang naar afleveringen luisteren. Sommige applicaties geven dat niet door aan de host terwijl andere platformen graag zélf alle data hamsteren. ART19 is echter een van de autoriteiten en hebben voor zover ik weet teams aan mensen in dienst om zo dicht mogelijk bij de waarheid te komen.

We hoeven daar gelukkig niet lang over na te denken, Apple en Spotify zijn met enige afstand de grootste platforms en wanneer je hun statistiek zou doortrekken naar alle luisteraars die je niet loepzuiver kunt meten zul je aardig goed kunnen zien hoe je publiek en aantallen eruit zien.

Voor ons als podcast is het dubbel. We hebben beredeneerd dat het belang van geld verdienen zwaarder weegt dan dat van de privacy die je mogelijk opgeeft door AWS te gebruiken, terwijl de nerd die erom geeft zich eenvoudig onder het juk van Amazon uit zal kunnen wurmen door cookies te blokkeren of een simpele browserextentie te gebruiken. Strikt genomen is het onze uitgever Dag & Nacht Media dat ART19 gebruikt en het zou verdomde onpraktisch zijn voor onze podcast een uitzondering te maken.

Maar vergis je niet: de ware data-hamsteraars in deze context zijn Apple en Spotify. Zij weten op de seconde nauwkeurig wat je luistert en geven dat inzicht ook aan podcastmakers. Dat is voor ons heel prettig trouwens. Zien waar mensen afhaken helpt ons enorm. En voor zover zij deze metingen doen heb je daar als luisteraar, in theorie althans, toestemming voor gegeven (I know, I know…).

Ik zie het spanningsveld tussen privacy en de meetmethodes die in de podcast-branche courant zijn. Helaas is dit voor ons geen gevecht waar wij veel verschil kunnen maken, dus richt ik mij met een andere pet op zo veel mogelijk op zaken waar wij meer impact kunnen maken :slight_smile:

2 likes