Reclame laten filteren door Freedom

Ooit heb ik een tijdje Privoxy gebruikt om reclame te filteren. Het concept is sterk, maar het configureren was een beetje gedoe en uiteindelijk zijn de extensies in de browser om reclame te filteren fijner (uBlock origin en dergelijke).

Maar die extensies zijn lastiger te installeren op alle devices. Daarnaast zijn er ook apps die reclames inladen.

Ik zag dat ik in de Fritzbox een lijst van maximaal 500 url’s kan invoeren om te blokkeren. Niet echt ideaal.

Dus dacht ik, zou Freedom dat niet als experimentele community-dienst kunnen leveren?

Dat we dus een andere domain name server instellen op onze devices en dat die dns niks terug geeft voor de ip-adressen van de bekende advertentienetwerken. Freedom-abonnees kunnen dan zelf ip-adressen en domeinnamen opgeven om te filteren, met de reden erbij.

Zou dan ook moeten werken als je buiten de deur via een VPN met je Fritzbox het internet op gaat.

Handig daarvan is ook dat je bij het bezoeken van een nieuwe website op ‘accepteer cookies’ kan klikken. Alle advertentienetwerken die opgeroepen worden zullen toch onbereikbaar zijn. Als je cookies wil weigeren dan moet je dikwijls door op somming van duizenden advertentienetwerken om zeker te maken dat ze allemaal uitgevinkt zijn. En dan nog staan er doodleuk een paar aangevinkt die niet uit te vinken zijn.

Aanleiding voor deze posting is een nieuwsbrief van Foodwatch over hoe slecht reclame is (die ik dus nu al niet zie).

2 likes

Zelf gebruik ik uBlock Origin om reclame en ander ongewenste inhoud te filteren op websites.
Maar er zijn ook websites die alleen kunnen bestaan door de inkomsten gegenereerd uit die reclames.
Ik denk niet dat een bedrijf als Freedom Internet “services” aan haar klanten moet gaan verlenen die deze inkomstenbronnen van anderen en andere bedrijven (ook als je dat persoonlijk als ongewenst ervaart) beperkt.

Leuke ideeën waar niets mee wordt gedaan.
Vervelend van de FB daarvoor inzetten is dat je dat (zelf) moet doen via het webscherm en er geen werkbare API interface voor is.

Je mag als consument dus wel zelf blokkeren maar een leverend bedrijf die dat meeregelt zal in het “systeem van onze samenleving” al snel worden aangemerkt als verboden of als ongewenst worden uitgesloten. Online blockers zijn sws verwikkeld in een voortdurende ratrace strijd.

Verder vrees ik dat belanghebbende commercie hier ook een stokje voor zal willen/gaan steken. Onder het mom van dat sommige consumenten juist wel die reclame willen en ondernemers daartoe het recht hebben hun waren aan te prijzen.
Zelfs wanneer Freedom hiervoor een voorziening zal willen maken, is de kans aanwezig dat ze dan voor het hekje wordt gedaagd door belanghebbenden of als organisatie worden geblacklisted.

“Ik zag dat ik in de Fritzbox een lijst van maximaal 500 url’s kan invoeren om te blokkeren. Niet echt ideaal.”

Ik heb op Internet al een lijstje URLs gevonden om de reclame in het opstart van de Google Chromecast (in apps only modus) tegen te houden. Dat is niet zo’n lang lijstje, dus met 500 urls kunnen er nog veel bij, maar die heb ik nog niet gevonden. Ik heb nu periodes dat er geen reclame komt en (nu weer) periodes dat er nog wel reclame door komt. Ook voor de Samsung TV heb ik al wat URLs om te blokkeren…

Hebben anderen nog meer URLs van sites die wij uiteraard als niet-reclame-minnende mensen zouden kunnen gebruiken?

androidtvchannels-pa.googleapis.com
androidtvwatsonfe-pa.googleapis.com
playmoviesdfe-pa.gooogleapis.com
config.samsungads.com
gpm.samsungqbe.com
log-config.samsungacr.com
samsungacr.com

samsungcloudsolution.com
samsungcloudsolution.net
samsungotn.net

(Sorry dat het forum deze als links toont. Dat heb ik niet gevraagd…)

\ https://raw.githubusercontent.com/hkamran80/blocklists/main/smart-tv.txt

en dit is er maar één van de velen die er zijn…

Ik mis Pi-hole als oplossing in deze thread. Ik gebruik dit sinds jaar en dag. Al m’n devices op mijn network zijn verschoond van de meeste reclame.

Maar iets om je mee te onderscheiden lijkt me daaraan bijdragen. Bij die provider kan je alle reclame uitschakelen. Super toch?

1 like

Websites die alleen kunnen bestaan door inkomsten uit reclames kunnen een donatieknop toevoegen. Je kan zelfs hele kleine microdonaties doen, ongeveer het equivalent van de inkomsten uit reclame. Zodra veel mensen de reclame uitschakelen zullen ze meeveranderen. Zolang dat heel moeilijk is verandert er helemaal niets.

Goede opmerking. Die lijst in de Fritzbox moet je zelf beheren. Als daar nou eens een api voor komt die je kan aansluiten op de lijsten die al circuleren op het internet dan heb je iets dat echt kan opschalen. Alleen helpen we Freedom daar niet echt mee, het wordt dan een reden om een Fritzbox te nemen.

Eh… De eerste zin is al een hobbel.

“You can run Pi-hole in a container, or deploy it directly to a supported operating system via our automated installer.”

Ik doel eigenlijk op iets dat op kan schalen en niet nog een gadget nodig heeft, in het netwerk zit. Dus bij Freedom of desnoods iets activeren in de Fritzbox. Een api met een actuele lijst bijvoorbeeld.

De meeste internetgebruikers nemen de reclame voor lief. Het is een relatief kleine groep die weet dat (en ook hoe) je reclame kunt wegfilteren.
Websites met alleen donatieknoppen ontvangen veel minder geld dan met advertentie-inkomsten.
Financieel succesvolle influencers zullen nooit zoveel geld verdienen met een donatieknop als met advertenties bij hun filmpjes.
Het verdienmodel in de media (Televisie, YouTube, Google, etc) is reclame. Het is een utopie om te denken dat dat zal veranderen.

Laten we vooral niet uitgaan van wat de meeste mensen willen. In 1994 wilde ik mensen overtuigen van internet. De meeste mensen uit mijn omgeving wilden absoluut geen internet. Eind jaren 90 werd dat internet verziekt door de advertenties. Als je met een simpele knop de reclames weg kan halen dan zul je zien dat veel mensen dat zullen doen. Nu is het niet makkelijk.

Overigens haal ik mijn inkomen bijna volledig uit een donatieknop op een website zonder advertenties, dus het kan wel. Ook heb je mooie initiatieven zoals Patreon en Nebula. Natuurlijk heb je ook mainstream partijen die tegen betaling allerlei inhoud leveren: Netflix, Prime, Disneyplus, HBO, etc.

Als je niet gelooft dat het zal werken, dan kan dat natuurlijk heel goed. Er is veel bewijs dat het verdienmodel met reclame nu voor veel ‘content’ zorgt.

Maar ik heb fundamentele bezwaren tegen reclame. De aanleiding was die posting van Foodwatch. Ook heb je de acties tegen fossiele reclame. Erger nog is dat het autocraten helpt. Poetin, Erdogan en dergelijke zorgen dat ongeletterde oude mensen op het platteland de propagandazenders van hun vriendjes geloven en op ze stemmen. Gefinancierd met reclame voor een groot deel. De Amerikaanse situatie is ook niet echt een aanbeveling. De fabeltjesfuik op Youtube is ook uitgebreid bekritiseerd.

Daarom wens ik persoonlijk van reclame verschoond te blijven en wil ik zoveel mogelijk anderen ook die optie bieden. Laten we het technisch mogelijk maken. Daarna mag iedereen daar uitgebreid kritiek op hebben, dat is de vrijheid van meningsuiting.

Ah, nu zie ik uit welke hoek de wind waait. Je geeft hier onnodig en ongevraagd een politieke mening. De pot verwijt de ketel!
Dit is nu typisch iets waar ik in een forum als dit graag verschoond van wil blijven!

In de genoemde oplossing is al eens pi-hole genoemd maar zag ik nog niet Adguard voorbij komen. Denk ook bijvoorbeeld aan Adguard Home: https://github.com/AdguardTeam/AdguardHome
of gebruik hun reclame vrije dns van Adguard https://adguard-dns.io/nl/welcome.htmlals je niet zelf iets wilt draaien.

1 like

Heh? Ik verwijt toch niets?

Mijn punt: als ik iets zie zitten, om wat voor aparte reden dan ook, dan boeit het niet dat de meerderheid dat niet wil. Als je dat daarom niet wil prima, doe je niet mee. Vrij land.

Zelf denk ik dat veel mensen met een druk op de knop wel alle reclame weg zouden willen hebben.

Eigenlijk is die service van Adguard waarvan ik hoop dat Freedom die me kan leveren. Alleen ik vertrouw dat Adguard niet. Ze hebben zelfs een .io domeinnaam. Wie weet komt er een overheidsdienaar die al mijn dns-verkeer komt opvragen. Die bewaren ze, want die kan ik zelf in een dashboard bekijken. Echt geen privacy-by-design dus. Informatie die ze dan verplicht moeten geven omdat ze onder de Amerikaanse wet vallen. Ik weet niet waar ze gevestigd zijn, in hun ‘about us’-pagina staat niets.

Helemaal mee eens, als je er inderdaad maar in wordt vrijgelaten zonder betutteling van bovenaf.

Natuurlijk, ik ook. En er zijn ook mensen die bijvoorbeeld een streaming abonnement kiezen met reclame omdat dat goedkoper is dan dezelfde stream zonder reclame.

En toen kreeg de streaming dienst de smaak te pakken en had je ook reclame in de duurdere versie.

Als zij jou eenmaal aan de haak hebben dan moet je wel mee zwemmen. Daarom beter er niet eens aan beginnen is het motto.

Dat zou niet slim van ze zijn, want dan verliezen ze hun meerwaarde ten opzichte van gratis lineaire commerciële televisie en zeggen mensen het abonnement op.

Zelf heb ik Adguard Home op mijn NAS draaien en de IP adressen als standaard DNS server in de Fritz DHCP gezet. Het werkt heel erg mooi. Al het DNS verkeer van het hele netwerk is inzichtelijk en stuurbaar. Naast de filters voor browsers en apps houdt mijn server ook telemetrie en logging van apparaten tegen. Bijvoorbeeld een Samsung tv die elke 10 seconden, zelfs in standby, naar huis belde. Calls naar vendor ntp servers worden omgeleid naar de Fritzbox.

Ik twijfel of zoiets vanuit de provider moet worden aangeboden. Het maakt bescherming wel een stukje eenvoudiger voor a-technische klanten. Maar tegelijkertijd helpt dat niet om meer privacy bewustzijn aan te wakkeren. Een checkbox aanklikken is wel wat anders dan de traffic zien en daar zelf keuzes in maken.

En kun je nog wel van ‘freedom’ spreken als er door de provider wordt gefilterd, zelfs als de klant dat wil?

1 like