Regelmatig storingen met TV

Sinds begin september ben ik klant bij Freedom. In die tijd heb ik al vier keer de Amino-box uit en aan moeten zetten, omdat ik alleen maar beeldruis keek. Ook heb kk al een drietal,eren een opgenomen uitzending teruggekeken, waarbij artefacten optraden en daarna de uitzending mét die artefacten bleef hangen. Pas na afloop van die opname kwam er weer normaal beeld terug. Dit was ook vanavond, met een uitzending van twee dagen hiervoor (17 december). Na uizetten en weer aanzetten kreeg ik meteen wéér beeldruis (dus nu de vijfde keer). De opgenomen uitzending blijft (vernaggeld).

1 like

Vrijdagavond is er een landelijk storing geweest vanaf 22:15. Ziggo, KPN, Canal Digitaal en nog meer TV leveranciers hadden dit. Zelf satelliet TV was er niet meer en kijker in de rest van Europa hadden ook geen Nederlandse zenders meer afgezien van die vanuit Luxemburg werden opgestraald.

Die uitzendingen zijn weg, als er teminste geen herhalingen van zijn.

Opnames staan niet op de box maar staan in de cloud en is de opname niet goed dan is daar niets meer aan te doen.

Bel Freedom over dat je vaak alleen ruis hebt.

Ik heb in het verleden ook wel dit soort van problemen gehad. dat was toen bij KPN. Mijn oplossing was toen het naar beneden instellen van het aantal beeldpunbten op de setop box.

streaming media zoals iptv gebruikt een percentage van de internet verbinding.

met een verbinding 50mbit kreeg ik met enige regelmaat toen blokjes bij HD instelling. bij het aanpassen naar 720… geen last meer gehad.

na overstap Freedom meer bandbreedte , sindsdien is ook HD weer prima.

17 december - Subset of KPN channels down for IPTV and OTT - RESOLVED

Description: A subset of KPN channels are down for IPTV and OTT (TVE and Web gives a P912/Black screen) .
Start Time: 17-12-2021 22:06
End Time: 18-12-2021 00:47

We kregen deze inderdaad 's avonds binnen. Gelukkig redelijk snel opgelost. Maar verwacht niet dat dit het probleem is waar @EddyMolle het over heeft.

Haperingen in TV beeld (opnames, tv gemist, begin gemist) komen meestal door zaken in het interne netwerk.

Het stilstaand of haperen van het beeld kan verschillende oorzaken hebben. Hierbij kun je denken aan:

  • De internetverbinding
  • Interne bekabeling naar de televisieontvanger toe
  • Gebruik van stroomnetwerkadapters (Devolo’s)
  • Externe factoren. Bijvoorbeeld snelheid van de verbinding of storingen buiten je eigen netwerk.

Om er achter te komen waar het probleem precies zou liggen, zou ik je willen vragen om het volgende te testen.

  • Herstart de apparaten in het netwerk. Denk hierbij aan je modem, televisieontvanger, switches en routers.
  • Sluit de televisieontvanger (de Amino) direct bekabeld op het modem (FRITZ!Box) aan.
  • Zorg er voor dat alle andere apparaten even los gekoppeld zijn van het netwerk. Zet ook even het draadloze netwerk uit. Hiervoor kun je de ‘Wireless’ of ‘WLAN’ knop kort indrukken op de FRITZ!Box.
  • Kijk of het probleem nog steeds speelt.

Voornamelijk stroomnetwerkadapters geven problemen bij het kijken van televisie. Dat is een reden waarom Freedom deze zelf ook niet uitlevert of verkoopt. Heb je deze wel aangesloten staan, zorg er dan voor dat de apparaten up-to-date zijn en een keer gereset en opnieuw gekoppeld.

Is het probleem dan opgelost. Sluit dan de apparaten weer 1-voor-1 aan en zet het wifi aan tot het moment dat de televisie weer gaat haperen. Heb je gevonden welk apparaat voor de storing zorgt? Dan zal er verder naar gekeken moeten worden hoe dit apparaat weer aangesloten kan worden zonder storing te veroorzaken. Vaak is dit op te lossen door het apparaat naar fabrieksinstellingen terug te zetten of de software te updaten.

Beeldruis is vaste prik alhier na het aanzetten van de Amino-box. De HDMI kabel eruit halen en er weer insteken verhelpt het. Powercycle ook.

't Is niet de HDMI kabel.

Gelukkig is er een workaround, nu de “Canal Digital” app er ook voor m’n Apple TV is. Die heeft ook een stuk betere interface dan de Amino box, maar het blijft toch een beetje knudde. Programma’s herstarten/herkijken werkt vaak een hele tijd niet nadat het al wel beschikbaar is gekomen, bijvoorbeeld.

Ik ben enorm te spreken over de Freedom.nl diensten - op TV na. Die vind ik erg pover, zeker voor het forse maandbedrag dat ervoor staat.

1 keer kort storing gehad.
17-12-2021 22:08 NPO3

Ik had er snel even een foto van gemaakt.
Niet gemeld, omdat het een kort incident was.

20211217_220824

Hier ook op alle kanalen, via de CD app was het beeld weer “snel” terug.

Ik denk dat het vrij goed te zien is wat er gebeurt met de artefacten en het vastlopen. Met drie keer kijken heb ik geconstateerd dat op exact dezelfde plekken dezelfde identieke artefacten optreden, en ook dat het vastloopmoment identiek is. Dat kan dus nooit in huis gebeuren, maar in het bestand in de cloud. De beeldruis is een ander verhaal; die lost op als ik de spanning eraf haal en dan weer erop zet. Lijkt dus een probleem van de decoder.

Ja, ook qua gebruiksgemak en ook in kwaliteit is Canal Digitaal een deceptie gebleken na mijn vertrek recentelijk bij XS4All, dat ook niet meer dezelfde is als toen ik mij daarbij aansloot. Ik had het idee dat dit een noodgreep was van Freedom bij de opstart.

Dat kun je toch niet serieus menen? Eerst melden dat het stroomnetwerkadapters zijn, en dan terugkomen met het oplossen door het apparaat naar fabrieksinstellingen terug te zetten - of de software te updaten. Van een stroomnetwerkadapter? (wat ook een term is uit een slecht vertaalde Aziatische handleiding, lijkt het. Is dat een voeding, of een POE ding?).

Ik zie ook regelmatig geen geluid, of 2 seconden zwart, of beeldschermcorruptie. Ik ben nog aan het nadenken wat daarmee te doen. De oplossing om telkens even mijn complete thuisnetwerk uit de lucht te halen is natuurlijk geen oplossing, zeker niet als de storing al voorbij is voor ik bij de switch in de meterkast sta.

Wat ik me nog het meest voor zou kunnen stellen is een programma dat de canal plus box simuleert. Laat dat een uurtje draaien; zijn er geen problemen, laat dan Freedom het oplossen met Canal Plus. Meldt zo’n programma een probleem in het netwerk, dan graag duidelijk melden wat dan het probleem is.

Een overzicht met gecertificeerde switches vanuit Freedom zou ook helpen - ik gebruik nu een GS116E, dat zou goed genoeg moeten zijn lijkt me, de 16 poorts variant van de populaire GS105E en GS108E

Ik snap dat er her en der goedkope meuk te vinden is en dat dat niet helpt, maar een lijst met gecertificeerde hardware is het andere uiterste en lijkt me onwenselijk. Bovendien zal Freedom dan een paar honderd switches moeten aanschaffen, testen én de lijst bijhouden, want na twee jaar is een percentage van de modellen niet meer verkrijgbaar. Ik heb medelijden met de afdeling die dit moet gaan uitvoeren. En met ons, want iemand moet dit gaan betalen…

Vervolgens kopen de mensen een prachtige Netgear GS116E want “gecertificeerd”. En proppen daar hun netwerkkabel in die ze nog op zolder hadden liggen. Uit 1995. Cat 3. Daar sta je dan met je lijst.

1 like

De reacties vliegen ook aale kanten op nu. Mijn vermoeden is dat we qua TV de tijd maar moeten uitzitten….