Russiche anti4us

  • Duitse inlichtingendienst: vervang Russische antivirussoftware

De Duitse inlichtingendienst BSI adviseert Duitse instellingen en bedrijven om de antivirussoftware van het Russische bedrijf Kaspersky snel te vervangen. Door de oorlog in Oekraïne is de kans op cyberaanvallen vanuit Rusland groter geworden, zegt de BSI.

“Antivirussoftware en de bijbehorende clouddiensten moeten een permanente, versleutelde verbinding onderhouden met de servers van de fabrikant. Daarom is het vertrouwen in de betrouwbaarheid en de zelfbescherming van een fabrikant van cruciaal belang”, schrijft de BSI. “Als er wordt getwijfeld over de betrouwbaarheid van de fabrikant, vormt zijn antivirussoftware een veiligheidsrisico voor digitale infrastructuren.”

De BSI is bang dat het risico op een grootschalige cyberaanval toeneemt als de oorlog voortduurt. “Een Russische IT-fabrikant kan zelf aanvallen uitvoeren, gedwongen worden om tegen zijn wil systemen aan te vallen, of zelf het slachtoffer worden van een cyberoperatie zonder dat hij daarvan op de hoogte is.”

Bron: NOS.NL

Zelf heb ik nooit begrepen dat mensen vertrouwen hebben in Kaspersky, het is al veel langer dat ze twijfelachtig in het nieuws gekomen zijn.
Dat de overheden er vertrouwen in hebben gehouden verbaasd me helaas dan weer niet.

Het verbaast me, dat er alleen “gevaar” wordt gezien in Russische en Chinese ICT-producten.
Kennelijk nooit gehoord van de “Patriot Act” …
Vermoedelijk doen ALLE landen waar deze producten worden gemaakt
dingen waar wij eigenlijk niet blij mee zijn …
Maar zolang we het niet ( willen? ) zien
en zolang het “onze vriendjes” zijn
zolang is het probleem er kennelijk niet.

Ook onze eigen overheid probeert steeds meer greep op de data-stromen te krijgen, wat ze niet kunnen vastpakken, dat mag niet meer,
zelfs in de ( boze? ) buitenwereld.
Daarom moeten wij vooral nooit meer contant betalen,
want dat is niet naspeurbaar.

Mijn antwoord hierop:
blijf nadenken
blijf tegen de stroom inzwemmen (rekening houdend met al je medemensen)

Deze :spraydot: -Community is er een voorbeeld van.
( daarbij probeer ik met voldoende respect te strooien, dat maakt het vertoeven hier wat prettiger voor iedereen )

4 likes