Samenwerking Freedom en glasvezel initiatieven

Het alternatief is DHCP. Maar dan moeten wij onze hele netwerk op de schop gooien en zijn we problemen voor IPv6.

Delta staat zelf apparatuur plaatsen in de POP’s (nog) niet toe. Het zou zeker het probleem oplossen.

Dat laatste is interessant. Nog even opgezocht maar in eind 2012 al een keer deelgenomen aan een pilot waarbij volgens mij ook toen eigen apparatuur is geplaatst. Was een pilot met Glasoperator over het netwerk van Caiway (CIF in die tijd).

Maar toen was Delta nog niet de eigenaar van caiway…Zelf denk ik dat op termijn ODF doen wel mogelijk is in de oude gebieden van delta. In de nieuwe gebieden wordt GPON aangelegd dus daar kan geen eigen apparatuur geplaatst worden.

Beweegt Delta nog wel richting PPPoE?

Ik hoorde ergens dat in de Delta gebieden waar meteen XGS-PON uitgerold wordt het een AON netwerk is tot de centrale (dus zonder passieve splitters in de wijk).
In de centrale staat dan de PON apparatuur en is ruimte voor apparatuur van derden.

Weet jij of dat klopt?

Zojuist brief in de bus. Nog steeds niet helemaal duidelijk wat te doen.
vermeld wordt dat als we internaf gaan nemen van t-mobile er dan gratis een aansluiting in de woning aangelegd wordt.
Klinkt als koppelverkoop. Komt nog bij dat het waarschijnlijk via onze VVE zou moeten lopen.

Vraag is wat te doen, wil, overbodig te zeggen, uiteraard geen internet via t-mobile.

En minstens zo belangrijk, hoe krijgen we het voor elkaar dat we direct via Freedom de hele VVE kunnen laten lopen.

Daar is niets geks aan.
Ze zijn de glasvezel gestart met t-mobile
Zodra het draait, komen er providers bij.

Brief T-Mobile over glasvezel in Venlo, Tegelen, Blerick en Belfeld in oktober 2022.

Ik kreeg vandaag deze brief en dat dit vanaf december aangelegd gaat worden door hun partner Open Dutch Fiber. Het gaat om 24.000 aansluitingen. Ik hoop dat Freedom hier mee gaat samenwerken.

Freedom heeft absoluut de intentie om overal internet te gaan leveren en zijn daar ook hard mee bezig met alle onderhandeling.
Krijg je de kans om glasvezel aan te laten leggen, moet je dat zeker doen.
Informeer wel of je het zonder abonnement bij bijvoorbeeld t-mobile ook aan kan laten leggen.

Bij mij lijkt die mogelijkheid er in ieder geval wel.

Vandaag weer een brief ontvangen van t-mobile

Een familie-lid woont in (Noord-) Limburg. Hij vertelt dat de Provincie e-Fiber de opdracht gaf om heel Limburg te beglazen. Daarbij de strikte voorwaarde dat alle providers tegen kostprijs op dat glas moeten mogen.

In midden-Limburg moet via diezelfde constructie dus ook “open glas” worden aangelegd.
Misschien even kijken of je daar iets over kunt vinden ?

Dan kun je meteen naar Freedom-op-glas. Want ik heb begrepen dat Freedom in Noord-Limburg al levert via dit open-glasvezel.

Bedankt voor de tip, dat is weer wat meer informatie over glasvezel. Want ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer.

In het begin werd DSL van Freedom in een paar maanden tijd, langzamer en langzamer. Dat bleek na lang zoeken aan een van hun geleverde kabels te liggen. Dat bleek een tijdelijke c.q. wegwerpkabel kabel te zijn, die bedoelt is voor beurzen e.d… Na een goede kwaliteit kabel gekocht te hebben is de DSL snelheid sindsdien altijd perfect. Ook had ik veel minder storingen met de Amino tv ontvanger. Ik kreeg nog wel een, waarschijnlijk intern bedoelt, mailtje waarin Bastiaan mijn bevindingen van o.a, hun kabel “gebrabbel” vond, maar goed, ieder zijn mening.

Ondanks dat DSL van freedom sindsdien prima en altijd op volle snelheid werkt, heb ik toch wel interesse in glasvezel. Ik heb even gekeken naar uw tip over e-fiber. Op hun website lees ik betreft mijn postcode: “Helaas, wij gaan in jouw regio (nog) geen glasvezel aanleggen”. De T-Mobile website geeft dit resultaat: “Glasvezel binnenkort beschikbaar!”

Maar ik heb nu tenminste twee potentiële aanbieders in mijn buurt om in de gaten te houden. :slight_smile:

Wat is wegwerp kabel en hoe herken je dat?

Je kunt natuurlijk ook eens proberen bij de Provinciale Staten verder te onderzoeken wie in Midden-Limburg het “Open-Glas” gaat aanleggen.
Misschien mag de ene partij wel eerst, en komt de partij met open-glas wat later. De Provinciale Staten zou dat moeten weten.

(ik ben trouwens - net als Erik - heel benieuwd waaraan je een tijdelijke CAT5-kabel herkent. Kan mijn fout zijn, maar ik hoor er nu voor 't eerst van)

@Drs_W
In de goede oude tijd, ken ik het wel.
RG58 kabel is er in a/u en c/u
De a variant was heel soepel met een korte levensduur.
Voor netwerken, gebruiken we die kabel al een paar jaar niet meer.

AVM doet platte UTP kabels in de doos en dat zijn goede kabels maar niet zo goed als ronde en dan vooral massief koper.

Maar voor korte afstanden voldoen ze prima.

Daarnaast zit er een Y kabel voor telefonie/DSL in de doos en die is best lang en die kabel wordt regelmatig vervangen door een kortere van nog betere kwaliteit en hier kan de meeste winst worden behaald.
Het eens in de zoveel maanden even stekker opnieuw insteken kan ook helpen. Het contactvlak is dan weer ‘vers’.

Ik herkende dat omdat het internet (DSL) altijd lekker snel was, maar in een paar maanden tijd langzamer en langzamer werd. Met een nieuwe kabel werd de snelheid als vanouds. Als ik de oude kabel weer gebruikte was het weer uitermate langzaam. Na enig zoekwerk kwam ik op onderstaande website terrecht, en deed ik de genoemde (destructieve) “aanstekertest” wat een pleister koste :slight_smile: Let echt op, want de aders kunnen er uit zien als koper, maar dat is bij slechte kabels maar een heel dun laagje over aluminium kern. En dat brand ver boven verwachting:
Netwerkkabel kwaliteit – Herken slechte UTP kabel

Nu met een goede kabel, haal ik al lange tijd de volle DSL snelheid, en geeft geen krimp. :slight_smile:

Met de laatste dagen van 2021 in het vooruitzicht, enige update met betrekking tot aansluiting op Delta AON (dus niet de nieuwe GPON) netwerken? Zo zonde die ongebruikte glasvezels in mijn meterkast :cry:

@HappyUser Helaas kan ik je op dit moment er nog niets anders over melden dan dat we wel graag over Delta willen gaan leveren, maar dat hier nog een aantal voornamelijk technische hobbels genomen moeten worden voordat dit mogelijk gaat zijn.

Dus helaas kan ik je naam niet eer aan doen en je een echt HappyUser maken, maar als het aan ons ligt gaat dit in de toekomst zeker nog wel gebeuren. Wanneer is alleen de vraag nog even…

3 likes

Ik krijg een brief van Delta dat in onze gemeente (Buren GLD) glasvezel komt. Ik zou graag naar Freedom willen overstappen. Ik hoop dat jullie een overeenkomst met Delta kunnen maken.

Hier net buiten Heenweg komt ook een Delta Fiber. Tel mij ook mee als wenser…