Samenwerking met Canal Digitaal

Ik zou zonder problemen honderd of twee honderd per jaar meer betalen overhebben voor een fatsoenlijke TV service zoals KPN ons bood. Waarom klanten niet een keuze optie bieden, dat is pas Freedom.

1 like

KPN is ook het straatje ingegaan van “reclame op maat” met de tv.
Dat op basis van kijkgedrag en externe data bronnen.
Een hele zieke manier om extra geld binnen te harken.

2 likes

Het is inderdaad “bood”, dat waren de oude contracten in combinatie met de oude ontvangers.
Bij de nieuwe abonnementen die kpn / xs4all aanbied ziten deze functies er ook niet meer in en krijg je dezelfde beperkingen die je ook bij CD krijgt.

Maar bij KPN niet om de haverklap stilstaand beeld geen reclame bij overgang zenders,. Programma gemist begint op tijd. Goed menu structuur van de gids en opnemen van programma’s. Zo zijn er nog veel meer voordelen bij KPN. En ook nog eens +/- 15% goedkoper.

Plus NPO 1,2 &3 alle programma’s bij het begin kunnen laten beginnen als je te laat bent, ondertiteling voor slecht horende, consistent volume over de zenders en een ergonomischer afstandsbediening die ook zonder bril in het schemerdonker te bedienen is. Enz enz enz enz

1 like

Moderator opmerking

@Reneetje en @ErHa53 :
Vriendelijk zou ik jullie weer vragen dit topic te gebruiken om te kunnen discussiëren over de samenwerking zelf.

Inhoudelijke reacties voor verbeteringen aan de Amino TV-ontvanger (STB) kunnen zoals waarschijnlijk bekend worden geplaatst in het daarvoor bestemde topic. Dit voor zover de punten nog niet in het verzamelde overzicht zijn opgenomen. Voor specifieke technische issues kan de mogelijke oplossing gevonden worden in de FAQ of in de rubriek ‘Meldingen Technische Problemen’ of in die rubriek het probleem schetsen (zoveel mogelijk info over je setup verstrekken). Mocht daar geen bevredigende oplossing komen neem dan a.u.b. contact op met de Helpdesk (helpdesk@freedomnet.nl).

Op deze manier kunnen we beter on topic blijven en dubbele posts voorkomen.

Bedankt voor jullie medewerking.

Ik vraag me af hoe dit dan tot uitdrukking komt in overeenkomsten die de klanten van Freedom sluiten. Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat het organisatorisch en technisch lastig kan zijn om een klantengroep (Freedom klanten) anders te behandelen dan anderen, maar in de Algemene Voorwaarden van CanalDigitaal staat als voorbeeld zeer duidelijk het volgende:

Artikel 12.1: … “Canal Digitaal verwerkt deze persoonsgegevens in het
kader van: [opsomming] marktonderzoek, (direct)marketing doeleinden, en om aan de Klant andere Diensten of Producten voor te stellen.”

Ook interessant zijn de artikelen 12.5.c (het delen van klantgegevens met derden, wanneer is er toestemming gegeven? Bij het aangaan van de overeenkomst op basis van 12.1?), en de artikelen 12.8 en 12.9 die eventuele aansprakelijkheid van CanalDigitaal voor data breaches wel heel erg eenzijdig uitsluit.

Ik ben benieuwd naar de door @anon81296904 benoemde “verantwoordelijkheidsovereenkomst” en welke status die overeenkomst heeft ten opzichte van de Algemene Voorwaarden van CanalDigitaal die je als TV afnemer moet accepteren. Vervangt die “verantwoordelijkheidsovereenkomst” bepaalde voorwaarden, zo ja welke? En zo ja, dan zou ik die ook graag willen inzien. Staat die overeenkomst ergens op de website misschien?

Overigens wordt vanuit de Algemene Voorwaarden van Freedom verwezen naar de Algemene Voorwaarden van CanalDigitaal en blijkbaar zonder verdere beperkingen.

Voor zover ik het kan beoordelen kan CanalDigitaal elke abonnee onverkort volgen qua televisiegebruik, en die persoonsgegevens gebruiken voor uiteenlopende doeleinden. Het lijkt me erg af te wijken van de rechten en waardes waar Freedom voor strijdt. Misschien kan het niet anders, domweg omdat er weinig of geen alternatieven zijn. Ik ken geen aanbieder van interactieve TV diensten die niet op dezelfde wijze persoonsgegevens verzamelt.

1 like

Klopt en een bedrijf als Freedom zou daar zeker voor gaan, Canaal Digitaal is echter praktisch het tegenovergestelde van Freedom helaas. Ik weet ook zeker dat als er een gangbaar IPTV alternatief zou hebben bestaan ze niet voor Canaal Digitaal hadden gekozen maar bij mijn weten is Canaal Digitaal zo ongeveer de enige die het IPTV platform voor resell heeft. KPN WBA kun je het ook krijgen maar dan moet je zoveel processen integreren dat er van een onafhankelijke provider weinig overblijft en bedrijven als Ziggo zijn helemaal gesloten.

Het beste zou zijn om een eigen tv platform op te zetten maar zoals het Sparql avontuur bij Tweak is dat voor een (voorlopig) kleine provider niet haalbaar.

1 like

Beste Optimist,
Bedankt voor je kritische noot. Ik zal zoveel mogelijk proberen te beantwoorden.
Allereerst zijn er een aantal wijzigingen toegepast aan de algemene voorwaarden van Canal Digitaal welke zijn ingebracht door ons. Deze zijn destijds in het begin van de samenwerking bijgewerkt, niet alleen voor ons, maar voor alle aanbieders van Canal Digitaal. Deze wijzigingen waren vrijwel allemaal AVG gerelateerd.
In de tussentijd zijn er een aantal wijzigingen doorgevoerd op ons verzoek door Canal Digitaal welke ook gelden voor alle afnemers. Zo verbeteren we de wereld een klein beetje, niet alleen voor ons zelf.
Per eind oktober zijn bijvoorbeeld onderstaande wijzigingen doorgevoerd:

  1. Canal Digitaal verzamelt gegevens van programma’s die bekeken worden. Dit is nodig t.b.v. rapportage aan de contentproviders. Deze informatie wordt nu na 4 maanden geanonimiseerd
  2. Technische informatie wordt ook opgeslagen. Het gaat hier echter om informatie over crashes en storingen, om zodoende de dienstverlening te verbeteren
  3. Persoonlijke aanbevelingen obv je kijkgedrag werden standaard gedaan door het verzamelen van kijkgedrag data en het opbouwen van een profiel. Nu is dit default voor iedereen uitgezet en kan je het aanzetten als je wilt in het menu van je Amino. Zelf ben ik erg blij met deze update.
  4. Interface optimalisatie data werd ook verzameld, om zodoende de interface te optimaliseren. Er werd gekeken naar hoe gebruiker de applicatie gebruiken en welke opties juist wel of niet worden gebruikt. Ook dit is aangepast naar een default waarde waarbij er geen informatie wordt verzameld. Ook dit kan je aanzetten in het menu.

Kort gezegd: Ja Canal Digitaal kan televisiegebruik van je volgen, maar enkel en alleen voor de doeleinden die zij daarvoor opgeven, dat staat vast in de AVG. In dit geval dus, voor rapportages aan de content providers en technische prestaties van de applicatie.

Ik ben overigens met je eens dat dit niet strookt met de huidige algemene voorwaarden. Ik zal onze Bibi vragen of ze ernaar wilt kijken, dan kunnen we er daarna mee naar Canal Digitaal.

6 likes

Fijn dat het aandacht heeft, @Twan! Ik besef me dat het speelveld op dit moment zo is dat er weinig mogelijkheden zijn om heel veel extra waarborgen te krijgen. De inspanningen van Freedom om er toch iets aan te proberen te veranderen zijn zeer te waarderen.

Er zijn mogelijkheden om een stuk anoniemer TV te kijken (en je kijkgedrag kan dan zeker niet gevolgd worden) en dat zijn de ‘broadcast’ vormen zoals analoge kabel, DVB-T (Digitenne) DVB-C (digitale kabel) zonder interactieve ontvanger en DVB-S (satellietschotel).

Niet voor iedereen haalbaar of aantrekkelijk, maar het is een keuze…

2 likes

Ik weet dat een provider als Trined bv over glasvezel een DVB-C-signaal aanbiedt voor televisie. Er is dan een coax-uitgang op het modem/media-converter. Geen idee zo hoe dat technisch werkt, maar voor gewoon simpel live televisie kijken zou zoiets best fijn zijn eigenlijk als dit tot de mogelijkheden zou behoren.

Hallo,
Sinds het begin ben ik, als foundingmember, afnemer van Freedom als isp. Ik neem het gehele pakket af. Internet: gewoon top: geen storingen, snelheid voor DSL het maximale, Email uitstekend en bellen gewoon prima. Maar ik wel toch wel even gal spuien gewaardeerd of niet: Canal Digital: Wat een bagger van die prutsers. Ik voel me weer terug in jaren 70/80 met de TV (wel minder ruis). Alle functionaliteiten die tegenwoordig mag verwachten van actieve TV werken slecht, matig of geheel niet. Dat Freedom hier zelf niets aan kan doen is waar en dat men probeert er iets aan te doen bij Canal terecht, maar het zal Canal waarschijnlijk een worst wezen dat de kleine ISP Freedom blaft. Ze zijn te groot om hier de pijn van te voelen.

Groet Jan

2 likes

Ik sluit me hier helemaal bij aan, zaken als Begin gemist of Terug kijken werken regelmatig gewoon niet.
En ik zie ook helemaal niks verbeteren over de afgelopen maanden.
Als dit zo blijft ben ik genoodzaakt na een jaar weer met hangende pootjes terug te keren naar KPN, terwijl ik founder ben van Freedom… Maar m’n huisgenoten nemen met nog steeds kwalijk dat we zijn overgestapt en willen terug.
Heel teleurstellend.

2 likes

Ik zou bijna vergeten dat ik bij XS4ALL ook het minst tevreden was over de TV (veel beeld haperingen). Nu kijk ik niet super intensief TV en films zie ik het liefst in de bioscoop (nu even niet i.v.m. Corona :frowning: ) . Maar grosso modo werkt CD wel met inderdaad af en toe een ergernis.
Maar in bovenstaande discussies mis ik hier en daar het elan. Ik ben vooral weg gegaan bij XS4ALL omdat ik steeds meer voelde dat het een lege (KPN-)huls aan het worden was, met winst op de eerste en de klant op de tweede plaats. Bij FREEDOM heerst duidelijk een andere visie - met o.a. dit soort communicatie met klanten als uiting daarvan. Dus ik zet in op “bij FREEDOM blijven” in combinatie met “verbeteringen voor elkaar krijgen waar nodig en mogelijk”.

8 likes

En als je de huidige xs4all tv ervaringen hoort en leest us het nog vele malen slechter geworden sinds het killen van xs4all

Datzelfde bij KPN klanten. De afgelopen weken hoor en zie ik gefrustreerde mensen in mijn omgeving die alleen al een minuut moeten wachten op het in beeld verschijnen van hun programmagids…

Bij de buren is het gras altijd groener. Dat mag alleen niet een excuus voor ons zijn, geen reden zijn om niet meer werk te maken van de stabiliteit van de TV verbinding via Freedom/Canal Digitaal en het verbeteren/toevoegen van gewenste opties.

1 like

En als Canal Digitaal slim is, zetten ze er nu een full-time team van developers, (usability) designers en testers op die de gaten die andere providers nu laten vallen kunnen dichten en op een hoger plan zetten om haar positie in Nederland te verstevigen. Onze community is meer dan bereidwillig om hieraan haar steentje bij te dragen als we ook resultaten zien.

2 likes

Die programmagids was vroeger bij KPN gewoon kale tekst in de setupbox.
Als er een wijziging was, zag je die nooit. Ook al was die al een dag bekent.
Dat vond ik bij CD direct al prettig, dat wijzigingen in de uitzendingen zichtbaar zijn.
Nu er een menu met plaatjes is, vergt dat veel meer.
En daar zijn ze bij KPN ook achter gekomen.

Dan neem je aan dat ze zelf de software ontwikkelen voor de STB. Maar is dat ook zo?

Totaal niet gehinderd door achtergrondkennis van het hele IPTV-proces doe ik de volgende aanname: Canal Digitaal levert kastjes van Amino. Amino ontwikkelt de basissoftware (AminoOS). CD mag daar een schilletje overheen leggen, features aan- en uitzetten, en content veranderen via een CMS. Weet iemand hoe CD “inplugt” op de software van de Amino? Ik zou best eens een excursie willen doen op de software afdeling van CD :slight_smile:

Om meer te weten te komen over wat nu de rol is van de Amino STB en het bedrijf dat daarachter zit, heb ik de website van Amino eens zitten bekijken, op zoek naar meer informatie over het kastje, de Aria 7 en de software die daar op draait. Hun sectie met documenten is erg interessant. In de Amino Devices flyer staat de volgende uitspraak (rode highlight is van mij):

Streaming diensten zitten blijkbaar al gewoon in de software. Volgens mij is CD niet van gisteren. Ze draaien al een tijdje mee in de business. (Ik zie m’n pa nog op de ladder staan, compleet met kompas op 23,5° oost, om de schotel uit te lijnen op een Astra satelliet, JA! NEE! TERUG! HO!). Waarom wordt hier niet op ingezet? Je kunt klagen over KPN/XS4ALL wat je wilt, maar dat kastje had al heel lang Netflix. Heeft het te maken met visie? Rechten? Gelooft CD niet in streaming diensten? Het staat zelfs in Amino’s brochure voor TV providers:

Overigens gaat het mij niet (alleen) om streaming diensten. Het gaat mij om de hele ervaring met CD in het algemeen en de STB in het bijzonder.

Ik snap dat er een heleboel randzaken zijn waarvan ik het bestaan niet eens weet, maar als consument hoef ik dat ook niet te weten. De consument weet alleen dat (o.a.) de STB geen Netflix heeft, het doorspoelen gefrustreerd wordt, en dat de gids slecht is. En dát is wat de gebruikerservaring bepaalt.

PS: Ik ben nog steeds van mening dat Freedom prima werk levert door met CD hierover te discussieren en de mening en ervaringen van klanten te delen met CD. Ik hoop dan ook dat dit allemaal wat oplevert. Graag zou ik iets bijdragen, anders dan dit forum (En nee, dit is geen optie :wink:)

PPS: Ik heb maar zo veel mogelijk gelinkt naar de betreffende informatie. Scheelt weer zoeken.

3 likes

@WarnerJan:

Dank je wel dat je er even in bent gedoken en de moeite hebt genomen om je speurtocht hier te beschrijven.

De vraag is voor mij nog steeds of Amino OS werkelijk de basis is van de software op de STB. Als dat zo is, dan lijkt het erop dat de Aria 7 variant wordt geleverd op basis van Linux. Als o.a. de streaming opties daar uit zijn ‘geschroefd’ omwille van het verdienmodel van CD (óf de wens van Freedom voor standaard meekijkvrij gebruik?) dan kan ik dat begrijpen.

Dat zou betekenen dat CD wel degelijk invloed heeft op de software op Linuxbasis en zélfs de mogelijkheid zou kunnen bieden deze als community naar onze hand te zetten, mits de eerder geopperde vrijgave van de broncode kan plaatsvinden.

Het lijkt me goed wanneer Freedom duidelijkheid geeft waar de bottleneck zit, waar de kansen nog liggen, wie dat uit kan voeren, welke invloed wij kunnen hebben en of wij zelf verbeteringen kunnen aanbrengen via bijv Github/lab.