Samenwerking met Canal Digitaal

Er zijn verschillende meningen over de (nog korte) samenwerking van Freedom met de aanbieder Canal Digitaal en de TV-ontvanger (Amino 710). Dit topic geeft de ruimte op meningen, kritieken en discussies.

Achtergrond van dit topic

De kritiek op de samenwerking heeft in de afgelopen tijd haar weg gevonden in het door @WarnerJan gestartte topic ‘Verbeteringen van de Amino’.

De bedoeling daarvan was- en is om met suggesties te komen om de dienst en het product (software-matig) op een niveau te brengen, op een standaard waar velen van ons aan gewend zijn geraakt. Dit heeft in geleid tot vele positieve kritiek en mogelijke verbeteringen. Deze wensen uit het topic worden, na eventuele discussie erover, periodiek opgenomen in het ‘Overzicht van Wensen’.

Met het puntsgewijze overzicht onder de arm, samengesteld door haar eigen kritische achterban, kan Freedom met Canal Digitaal inhoudelijk in gesprek en ‘aan de slag’.

De kritiek en tegengeluiden zijn alleen verweven geraakt met de suggesties die juist tot verbetering kunnen leiden.

Om het originele topic van @WarnerJan ‘op het onderwerp’ te kunnen houden en recht te doen aan zowel ‘actieve verbeteraars’ als ‘critici’ zijn de kritieken samengevoegd in dit topic, met de bedoeling dat ook hier de discussie verder openlijk kan worden gevoerd.

Grotendeels mee eens!
Vooral die reclame vind ik een grote misser; die zie je trouwens ook in de CD-app en is dus kennelijk iets wat Canal Digitaal heel belangrijk vind. Ik vind het een ergernis en het leidt alleen maar af.

Zelf vond ik ook de manier waarop bij xs4all(kpn) snel van een lopend programma naar het begin kon gaan erg prettig. En het doorspoelen in programma’s die je wel wilt zien maar niet volledig (overslaan van een gast in een talkshow) ging daar veel beter.

Blijkbaar heb ik getekend voor een jaar-abonnement dus dat is de tijd die Freedom / Canal Digitaal heeft om de gebruikerservaring nog verder te verbeteren. Deze kastjeswissel is in ieder geval een fantastische voortuitgang!

Mark

3 likes

Helemaal eens, moet eerlijk te zeggen vind ik heel Canal Digitaal niks. Ik kom van KPN en daar werkte het TV gedeelte een stuk prettiger.

  • Je kon bij KPN alle opgenomen programma’s doorspoelen.
  • Ik weet nog steeds niet hoe ik een opname weg kan gooien.
  • User interface bij KPN was veel intuïtiever (kan gewenning zijn?).
  • Gekochte TV-kastjes werkte gewoon bij KPN, nu moet ik 4 euro per maand betalen. Terwijl je wel je eigen router mag gebruiken bij Freedom…
  • TV kastje was vreselijk traag, de nieuwe Amino zou beter zijn, maar werkt bij mij nog niet goed (zie andere thread).

Dus over TV bij Freedom met ik nog niet enthousiast :worried:
Hopelijk wordt dat met de tijd beter.

4 likes

Ik sluit mij geheel aan wat er in dit topic wordt omschreven. Amino aria kastje is voorzien van een onoverzichtelijk menu structuur. Is traag met zappen, veel minder mogelijkheden dan bij XS4ALL / KPN zoals opnemen vooruit en terug spoelen. Zit nu 10 dagen bij Freedom al 3 keer de amino aria opnieuw op moeten starten, ik krijg in het beeld van mijn LG tv dat de Amino Aria niet goed is aangesloten, na opnieuw starten probleem verholpen. Ik hoop dat freedom in overleg met CD snel tot een oplossing komt wat betreft alle ergernissen in dit topic omschreven, anders blijft het voor mijn een jaar ergernis.

3 likes

Wij hebben met het KPN (XS4ALL) kastje vanaf het begin bij alle opgenomen programma’s (ook de commerciële dus) kunnen doorspoelen. Bij begin gemist en terugkijken niet alles, dat klopt.

Dat klopt inderdaad, maar ik heb mij daar altijd over verbaasd. Het is immers het verdienmodel en bestaansrecht van commerciële zenders. En het lijkt mij daarom veel meer een bug bij kpn dan een tekortkoming bij CD.

Dat is dan een bug bij XS4ALL / KPN die er bij mij 3 jaar heeft ingezeten. Ook de tv gids was bij XS4ALL / KPN beter dan bij CD. Overzichtelijker en makkelijker in te programmeren, enzv enzv En neem de zenders die je bij XS / KPN kon verbergen en niet meer terug zag. Ik ben naar Freedom over gegaan omdat ik vanaf dat KPN Freedom had ingelijfd regelt storing had in mail en internet, maar op TV wat ook belangrijk is heel veel ingeleverd. Dus ik kijk dit jaar uit en anders eigen Fritzbox en ieder jaar switchen zoals bij Energie.

Die bug heeft er zelfs veel langer in gezeten. Maar je moet toegeven dat het zeer vreemd is dat je bij een commerciële zender de reclames door kan spoelen, waarmee je dys hun verdienmodel de grond inboort.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook geen fan van reclames. Maar de keerzijde is dat die zenders helemaal niet meer zouden kunnen bestaan wegens wegvallen van inkomsten , of, dat je fiks moet betalen om ze überhaupt te kunnen bekijken.

Jouw 2de punt van de menu structuur, dat is erg persoonlijk en gedeeltelijk gewenning
De nieuwe menu structuur vind ik juist een verademing.

Net als velen die reageren hie in de thread ben ik echt enorm teleur gesteld in het TV gedeelte van CD/Freedom. Als je van xs4all komt word je 10 jaar terug geworpen in de tijd. Echt zo ontzettend jammer. Ik hoop dan ook dat er snel verbeteringen doorgevoerd zullen worden zoals het opnemen op alle zenders, het kunnen doorspoelen in opnames, het verwijderen van de irritante reclame in de zenderinfo. Ik vin het een erg knullig platform. Als ik had geweten dat het TV platform zo slecht was dan was ik echt nog niet over gestapt van xs4all.En als het zo blijft dan ben ik na de eerste abonnementsperiode ook weer vertrokken.

5 likes

Dat wil ik zeggen, ik ook. Ben zeer teleur gesteld.

Dan zal er wel wat met die inspraak gedaan moeten worden, ik vind de helpdesk perfect als je ze wat vraagt staan ze gelijk voor je klaar . Maar het product wat ze leveren is niks. Neem enkel al die afstandsbediening van die Amino lijkt wel van AlieExpres. Het werkt maar druk er niet te hard op. Is toch niet te vergelijken met die van XS4ALL / KPN. Sorry hoor als de ramen tegen elkaar open staan waait ie van tafel

1 like

CanalDigitaal heeft te maken met een kritische groep gebruikers. Ik denk dat de combinatie Freedom - CanalDigitaal - Power Gebruikers een goede combinatie is om de TV ervaring beter te krijgen. Het gaat alleen niet van vandaag op morgen. Geef iedereen even de tijd om het proces in te richten. Inventariseren van wensen, ontwikkelen van de software, testem, beta-programma’s, feedback krijgen, dat kost nou eenmaal wat tijd. Freedom doet volgens mij hartstikke haar best. Komt best goed denk ik zo.

2 likes

Ik begrijp het allemaal, om ze te steunen ben ik foundmember geworden verleden jaar en 1 september 2020 over gegaan naar Freedom. Ik ben wel een beetje geschrokken van het TV gedeelte CD zo amateuristisch had ik dat niet verwacht. Maar goed ik heb een jaar contract en die tijd krijgt Freedom van mij om er wat van te maken. Anders ben ik 01 september 2021 toch echt weg, en ik denk vele met mij.

3 likes

Dat opnemen van alle zenders had je bij xs4all ook niet.
Zelfs bepaalde uitzendingen op NPO1/2/3 kon je niet opnemen.

Over die reclame in de info ben ik het met je eens.
DIE IS ERG IRRITANT. :rage:

TV-pakket ‘interactief’ vind ik ook nogal armzalig, qua opnemen en doorspoelen. Een tegenvaller.
Niet direct een grond om op te zeggen, maar ik zal om die reden Freedom voorlopig niet bij vrienden en kennissen aanbevelen - helaas. En zo wordt het wellicht een kip-en-ei-probleem: te weinig abonnees om er echt iets aan te doen, en te weinig kwaliteit om gauw meer abonnees te krijgen…
Voor een pakket ‘De Luxe’, waar dat wèl kan, wil ik gerust meer betalen maar ik vrees dat dat weinig zoden aan de dijk zet.
Wens Freedom veel succes bij de besprekingen!

5 likes

Wat een ramp dit allemaal te lezen in dit forum, wat heb ik een spijt dat ik naar freedom ben gegaan alleen maar ellende. Lees nu zelfs dat vermoedelijk de USB poorten zijn geblokkeerd, om te voorkomen dat je programma’s opneemt op een hard disk.

1 like

#Reneetje
Je kan het ook overdrijven. Tuurlijk zijn er bij nieuwe diensten wat aanloop problemen. Maar voor het overgrote merendeel loopt alles als een zonnetje. Wel kan je door deze community de indruk krijgen dat er erg veel fout gaat. Maar dankzij deze community worden de opstart problemen centraal verzameld en kunnen daardoor veel sneller opgelost worden. En de leden waar het prima bij loopt komen niet of nauwelijks in deze community langs. Dus die berichten zie je niet veel hier.

USB/harddisk onderwerp graag verder in het juiste topic
Harddisk de oplossing?

1 like

Nou, CD is geen opstart probleem maar meer een inferieur product. De opstart en de Freedom activiteiten zijn allemaal uitstekend geweest. Daar geen misverstand over.
Is er al iets te zeggen over hoe het vervolg proces ingezet wordt. Aangezien de emoties soms op lopen zou ik me kunnen voorstellen dat voor CD een maand opzegtermijn gehanteerd gaat worden? Op die manier kan ieder voor zichzelf bepalen hoeveel geduld hij/zij wil opbrengen. Met TV heb je niet alleen power users maar ook de achterban en het draagvlak daar.

4 likes

Het is mij als nieuwe klant als heel snel opgevallen dat de aangeboden dienst “TV” de zwakke schakel in de verder stevige Freedom keten vormt. Voelt inderdaad als jaren terug in de tijd. Dus ook bij mij teleurstelling en irritatie en de ijdele hoop op snelle verbeteringen. (Niet kunnen doorspoelen van eigen opnamen is idd niet meer van deze tijd)!
Juist door de hoge eisen die FREEDOM aan de overige producten en diensten stelt, scoort de dienst TV -tegen de verwachtingen in- behoorlijk onder de maat.
En ja, als ik dit eerder had geweten was ook ik niet bij XS weggegaan. Ik vrees dat deze zeer zwakke schakel Freedom geen goed gaat doen. Wegberedeneren van een aantal bovenstaande signalen al helemaal niet. Blijf a.u.b. door de ogen van de klant kijken. Ook nieuwe kanten gaan met het huidige TV product teleurgesteld worden of laten langer op zich wachten naar mate zich dit nieuws zich verder verspreidt.

@Freedom, jullie zijn nu aan zet om op dit punt verdere imagoschade te voorkomen en laat a.u.b. weten wat de klant op korte termijn kan verwachten.

5 likes

Als je de huidige TV dienst (met Amino) van Freedom al niets vindt dan zou ik maar niet overstappen naar Delta/ Caiway of Solcon!
Veel van de genoemde problemen begrijp ik niet… De Amino werkt snel, loopt niet vast en doet wat het moet doen. Ook ik zou graag zien dat meer zenders opgenomen kunnen worden maar dat heeft wat tijd nodig denk ik. Mijn ervaring is dat Freedom notitie neemt van serieuze wensen en opmerkingen.

3 likes